וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירידה חדה במדד אמון הצרכנים של ישראל

טל לוי

15.4.2008 / 12:27

עליית מחירי המזון השפיעה על התנהגות הצרכנים במרץ, בעיקר בקרב השכבות החלשות. ככל הנראה, החשש מהאטה מחלחל אל תודעת הציבור הרחב

התייקרות המזון מורידה את מצב הרוח הלאומי. כך עולה ממדד אמון הצרכנים של בנק הפועלים ו-TNS שירד בחודש מרץ ב- 5.7 נקודות לאחר עלייה של 6.4 נקודות בחודשיים הקודמים.

מהתשובות לשאלות ספציפיות שנשאלו החודש עולה כי עליית מחירי המזון השפיעה על התנהגות הצרכנים, בעיקר בקרב השכבות החלשות. אשר למדיניות ההתערבות של בנק ישראל בשוק מט"ח, התקבל מגוון רחב של תשובות, כאשר התשובה השכיחה ביותר הייתה "לא יודע".

בתשובות לשאלות בסקר הצרכנים הנוגעות למצב הכלכלי ולמצב התעסוקה ארץ בהווה ובעתיד, נרשמה הרעה מסוימת בתפיסת המצב. אמנם שיעור הנסקרים התופסים את המצב הכלכלי כטוב לא השתנה, אך יחסית לתוצאות הקודמות, יש מעבר מסוים מתשובות המצביעות על מצב ללא שינוי לתשובות בכיוון השלילי.

הכלכלן הראשי של בנק הפועלים, פרופ' ליאו ליידרמן, מציין בסקירה שכתב כי "רוב הנסקרים ציינו שעליית מחירי מוצרי המזון מורגשת בשווקים וכשליש מהם הקטינו את היקף הקניות כתוצאה מכך. עליית מחירי המזון השפיעה, כצפוי, בעיקר על השכבות היותר חלשות - 52% מהנסקרים בעלי הכנסה מתחת לממוצע הקטינו את היקף הקניות.

במחלקה הכלכלית בבנק הפועלים סבורים שמוקדם עדיין לקבוע האם תוצאות החודש מצביעות על תנודתיות סביב המגמה הקודמת באמון הצרכנים, או על תחילתה של מגמה שלילית חדשה. בבנק מסבירים כי סביר להניח ש"מצב הרוח" הצרכני הושפע מאוד מההערכות החדשות המצביעות על מיתון בכלכלת ארה"ב ועל האטה בשיעורי הצמיחה בעולם ובישראל. כמו כן, סביר שהמשך התנודתיות הפיננסית תוך ירידות שערים בשוק ההון השפיעה על התוצאות.

"ככל הנראה, ההכרה בדבר סיכון ממשי של האטה בצמיחה או מיתון חילחלה אל תודעת הציבור הרחב. עם זאת, ייתכן כי היציבות בשאלה לגבי ההכנסה האישית בעוד שישה חודשים מצביעה על כך, שברמה האישית, המצב הכלכלי בישראל עדיין נתפס כטוב יחסית, ייתכן שעל רקע המגמות החיוביות יחסית בשוק העבודה בחודשים האחרונים", כותבים בבנק הפועלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully