וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הזהב השחור" ממשיך לשבור שיאים: מחיר הנפט הגולמי על סף 114 דולר לחבית

נמרוד הלפרן

15.4.2008 / 17:04

מזנק ביותר מ-2 דולרים בניו יורק. גם מחיר הבנזין נסק לשיא

החוזים על הנפט הגולמי למסירה במאי נסחרים במחיר של 113.78 דולר לחבית, עלייה של 2.02 דולרים בבורסת הסחורות בניו יורק, לאחר שמוקדם יותר כבר הגיע מחירם לרמה של 113.93 דולר לחבית.



"ההנחה הרווחת בשוק היא כי הכלכלות המתעוררות יפצו ויותר מכך על ירידה אפשרית בביקוש במדינות המפותחות", אמר אנליסט קומרצבנק, יוג'ין ווינברג, לסוכנות הידיעות בלומברג.



מחיר הנפט הגולמי נסגר אתמול בשיא בניו יורק, ומחירו בלונדון חצה לראשונה את רף 110 דולר לחבית, על רקע הערכות כי צפוי ביקוש מוגבר לדלקים לקראת עונת חופשות הקיץ בארה"ב - צרכנית הנפט הגדולה בעולם. מחיר הבנזין נסק אף הוא לשיא. במקביל הודיעה אתמול ברזיל על גילוי מאגר נפט חדש מול חופיה, אשר עשוי להתברר כשדה הנפט השלישי בגודלו בעולם.



"נראה כי מחירי הנפט הגולמי יגיעו לשיא לקראת סוף יוני ובחודש יולי", העריך אתמול מנכ"ל ספקית המידע לוג'יקל אינפורמיישן משינס, טוני קולטון. "אנחנו נכנסים כעת לעונת ביקוש השיא לנפט גולמי, כאשר בתי הזיקוק נערכים לקראת עונת נסיעות חופשת הקיץ", הוסיף.



מניית פטרולאו ברסילרו, חברת הנפט הנמצאת בשליטת ממשלת ברזיל, רשמה אתמול בבורסת סאו פאולו את הזינוק היומי החד ביותר זה כמעט שלושה חודשים, בעקבות דיווחים כי מצאה מול חופי ברזיל את מאגר נפט אשר עשוי להכיל 33 מיליארד חביות נפט.



"במידה שהדיווח יאושר, תהיה זו תגלית הנפט הגדולה מעולם", אמר ראש סוכנות הנפט הלאומית של ברזיל (ANP), הרולדו לימה, לסוכנות הידיעות אסטדו.



בחודש דצמבר, דיווח אתר חדשות האנרגיה נקסט אנרג'י ניוז כי שדה הנפט עשוי להכיל עד 40 מיליון חביות נפט. אתר כתב העת וורלד אויל מגזין העריך בחודש פברואר, כי אם אמנם יכלול השדה כמות כזו של נפט, יהיה זה שדה הנפט השלישי בגודלו בעולם.



נסיקתו בשנים האחרונות של מחיר הנפט, אשר לפי הערכות מסוימות עשוי להגיע בעתיד הלא רחוק לרמה של 200 דולר לחבית, באה גם על רקע חששות מפני הגעת העולם לשיא תפוקת הנפט.



סוגיית שיא תפוקת הנפט עלתה בראשונה לאחר שהגיאולוג מ.קינג יוברט הראה במחקר לפני 50 שנה כי תפוקתם של שדות נפט או מדינות הולכת וגדלה מדי שנה, עד שהיא מגיעה לשיא - פחות או יותר בשלב שבו מחצית מהעתודות נוצלו. מנקודת אל-חזור זו הולכת ומתכווצת התפוקה עד לאפס. תחזיתו של יוברט כי תפוקתה של ארה"ב תגיע לשיא ב-1970 התממשה בדיוק מפליא, ומאז הגיעו מדינה אחר מדינה בעולם לשיאי תפוקה.



בעשור החולף נרשמה ירידה בתפוקתן של יותר משני שליש מיצרניות הנפט הגדולות בעולם, ובכלל זה למעלה ממחצית מדינות אופ"ק. התפוקה העולמית של נפט "רגיל" - ללא נפט כבד, קידוחים ימיים עמוקים ובקוטב ונוזלי גז טבעי - כבר הגיעה לשיאה ב-2004, לפי נתוני האיגוד לחקר שיא תפוקת הנפט והגז (ASPO), ויותר ויותר מומחים גורסים כי נקודת השיא בתפוקה העולמית הגיעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully