וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איציק שינדובסקי, המשנה למנכ"ל מיטב: "הרכישות הגדולות פגעו בחוסן הפיננסי של בתי השקעות"

שרית מנחם

16.4.2008 / 8:18

"החלטנו במודע שלא להיכנס לאורגיית התשואות ■ היה לנו ברור שהחגיגה תיגמר ■ הבעיה היא ששווה להיות אגרסיווי, מכיוון שכשהשוק עולה הכסף זורם למי שהולך עם השוק ומראה תשואות גבוהות, וכשהשוק יורד אין משחק ■ אנחנו ירדנו פחות מאחרים, אבל לא על זה מ

שינדובסקי, שגדל במיטב, רואה את עצמו כחלק אינטגרלי מהמשפחה. לדבריו, העובדים במיטב הם בכל מקרה משפחה אחת - משפחה שהתנפחה. בדומה למגזר הפיננסי כולו, גם משפחת מיטב צמחה בשנתיים האחרונות - החברה שילשה את מספר העובדים ונכנסה לתחומי פעילות חדשים.



אלא שהתקופה האחרונה - עם הנפילות בשווקים והירידה בפעילות במרבית תחומי שוק ההון - לוחצת גם את מיטב. ההשלכות בשטח עדיין מינוריות - מנסים לקצץ בזוטות ומחכים עד יעבור זעם - אבל גם כאן יודעים שאם האווירה השלילית תימשך, לא יהיה מנוס מצעדים כואבים.



בשיטוט במסדרונות הנאים של משרדי מיטב במגדל ברקוביץ שליד מוזיאון תל אביב, נתקלנו בסטפק האב, שגם עתה בתפקידו החדש כמנהל ההשקעות הראשי של מיטב כמעט שאינו מחמיץ שום התרחשות בבייבי שלו.



"פיטורים? אנחנו אפילו לא קרובים לשם. אנחנו בדיוק מתרחבים לקומה חדשה. נכון שגדלנו מאוד, אבל גם בתקופה הרעה של 2002 לא פיטרנו עובדים. במיטב לא מפטרים כשיש תקופה רעה", הוא אומר.



בנוגע לשוק המניות, סטפק דווקא אופטימי: "זו תקופה קשה לכולם, אבל אנחנו מנסים לנצל את ההזדמנויות שנוצרו עם הירידות. המחירים עכשיו טובים - אנחנו מגדילים חשיפה מנייתית".



הצהרות כאלה מסטפק אינן עניין שבשגרה. אפילו להפך. בשנים האחרונות שמר סטפק על מדיניות שמרנית בכל הנוגע למניות. המדיניות הזאת בתקופה של גאות בבורסות העולם עלתה למיטב בהפסד תשואות ובבריחת כספים. בזמן שכולם לקחו חלק במסיבה הפיננסית, במיטב ישבו על הספסל ואמדו את הנזקים. רק לפני ארבע שנים בלט מיטב בצמרת בתי ההשקעות הפרטיים, וכיום הוא אחד מרבים, כאשר גופים שהיו קטנים ממנו הצליחו לצמצם פערים.



"החלטנו במודע שלא להיכנס לאורגיית התשואות. היינו זהירים. היה לנו ברור שהחגיגה תיגמר ורצינו לשמור על הלקוחות. ובאמת הדברים שדיברנו עליהם קרו", אומר שינדובסקי, ומוסיף כי פיטורי עובדים אינם על הפרק: "אנחנו עדיין לא שם. המשאב הגדול בענף ההשקעות הוא ההון האנושי. כיום, התנאים של רוב משכורות העובדים אצלנו בנויים על עליות וגידול בהיקף הפעילות. לכן, כשהשוק קשה הבונוסים יורדים בצורה משמעותית בהתאמה. התכווצות סעיף השכר, באופן טבעי, מאפשרת לנו התמודדות טובה יותר עם מצב השוק.







 פעם הייתם גוף מוביל, בעיקר בקרנות הנאמנות. בשנה האחרונה אתם מתכווצים בתחום זה. האם מיטב מידרדרת?



"אנחנו לא מידרדרים. בנטרול הקרנות הכספיות אנחנו כמו השוק. יש גופים שהחליטו ללכת על אסטרטגיית נתח שוק ולא על רווחיות, אז הם גדלים. אין מקום לראות בקרנות הכספיות, שהן מוצר נהדר, חלק מתעשיית הקרנות המסורתיות - יש לעשות הפרדה. זה מוצר מפסיד.



"על מיליארד שקל שאתה מנהל בקרנות כספיות, אתה מפסיד 1.8 מיליון שקל בשנה. וזה עוד חישוב קר, שלא מביא בחשבון עלויות פרסום. העלויות האלה נובעות מכך שדמי הניהול הם אפסיים ושהחברה צריכה לשלם דמי הפצה ואת עלויות הברוקראז'. מיטב החליטה לא להפסיד - גם אם היא תאבד את נתח השוק בקרנות הכספיות. בנוסף, אנחנו צומחים בתחום קופות הגמל, ובעוד תחומים".



 נראה כאילו שילמתם מחיר על השמרנות שלכם בתקופת הגאות, אבל כשהגיע המשבר, לא הרווחתם כלום - לא ביחסי ציבור ולא בגיוסים.



"צריך להבדיל בין הצד העסקי לצד המקצועי. ברור שאם היינו פועלים לפי כללי המשחק של השוק, גם לנו היו קרנות, בעיקר קטנות, שבולטות בתשואה. אבל אנחנו החלטנו לפעול אחרת, והיה לנו ברור מה תהיה משמעות ההחלטה. נכנסנו לזה במודע וידענו שיש לזה מחיר. בתקופות משבר, השמרנות שלנו משתלמת, אנחנו יורדים פחות והיועצים והלקוחות מעריכים מאוד את ההחלטה הזאת.



"אבל זה נכון ששווה להיות אגרסיווי, מכיוון שכשהשוק עולה הכסף זורם למי שהולך עם השוק ומראה תשואות גבוהות. כלומר, לגופים אופטימיים שהגדילו סיכונים והצליחו גם בתשואות באופן זמני. ואז כשהשוק יורד, אין משחק - אף אחד לא מעביר כסף, גם מי שהיה שמרן. אז אנחנו ירדנו פחות מאחרים, אבל על זה לא מסתכלים".







 אולי התחלתם להיות זהירים שנתיים מוקדם מדי.



"אולי קצת מוקדם. לא שנתיים, כמה חודשים. לאורך זמן זיהינו נכון את המגמות. כל מה שצפינו לגבי בועת הנדל"ן האמריקאית אכן קרה".



 טעיתם גם לגבי כיוון הדולר?



"אני לא מכיר את ההערכות לגבי הדולר".



 יש בתי השקעות שנעשו כמו מיטב של פעם, כלומר תפסו בולטות גבוהה והפגינו יצירתיות וחדשנות.



"זה לא נכון מבחינת מיקומנו התדמיתי. אני כל הזמן עושה סקרים בקרב יועצים ובקרב הציבור. התוצאות מראות שהמותג מספר אחת הוא פסגות ואחריו מדורג מיטב. עסקות בתחום הגמל ייבחנו ב-2009, עם כניסת הניוד הפנסיוני לשוק. אז תבוא לידי ביטוי התועלת שבצמיחה האורגנית.



"גופים שעשו עסקות גדולות, פגעו בחוסן הפיננסי שלהם בשל המינוף הגבוה שלקחו. עסקות קרנות הנאמנות לא לקחו בחשבון בשום תרחיש ירידה של 40%-60% בהיקף הנכסים תוך שנה וחצי. בנוסף, בעסקות אלה, בניגוד לעסקות הגמל, לא היה ניתן להעלות את דמי הניהול, ולכן הרגישות לתזרים גדולה בהרבה. עסקות הגמל נחשבות להצלחה גם כתוצאה מהכפלת דמי הניהול".



 למי יש בעיית חוסן?



"כל מיני, אני לא אומר דברים רעים על חברים שלי".



 בכל זאת, יש בתי השקעות אשר עושים עוד דברים, למשל תעודות סל, ברוקראז' וגם חברות בבורסה.



"להיות חבר בורסה זה לא כלכלי. יש הרבה רגולציה וכוח אדם ומעט הכנסות. אבל גם אנחנו עושים דברים אחרים. יש לנו פעילות שמעניקה לנו עוגנים, ופיזור עסקי בריא. באחרונה נכנסנו לניהול סיכונים במטבעות וסחורות ולתחום קרנות הגידור. נכנסנו לתחום הפנסיה ואופציות לעובדים. אנחנו גדלים יפה בארבע השנים האחרונות. אני מוכן לחתום על קצב גידול כזה גם בשנים הקרובות".



 הזכרת את דמי הניהול האפסיים שיש בקרנות הכספיות - עד מתי זה יימשך?



"בתקופה האחרונה ניירות ערך מסחריים מתחילים לתפוס תאוצה (ניירות אלה הם אלטרנטיווה לגיוס הון חוזר עבור חברות מבוססות לטווח קצר - ש.מ). ברגע שהקרנות הכספיות יתחילו לנהל השקעות גם עם ניירות הערך המסחריים, דמי הניהול יעלו, כי ניהול ההשקעות ייעשה הרבה יותר אקטיווי.



"הקרנות הכספיות הן מוצר נהדר אבל הן רק חלק מהמהפכה. המהפכה הגדולה הן הקרנות לתשלומים (קרנות שיאפשרו תשלומים שונים בתמורה ליחידות מהקרן - ש.מ). גם חברות רואות בזה אפיק נהדר, ובאמת משם מגיע רוב הכסף. הקרנות מאפשרות דחיית מס וקיזוז מס מהפסדים על ניירות ערך - יתרונות שהפיקדונות המסורתיים לא מאפשרים".



טיפוח קשרים עם היועצים



 כיום הרבה יותר קשה להגיע ליועצים בבנקים.



"נכון, אבל מבחינת מיטב התקנות החדשות באשר לקשר מול היועצים והשומרים (גייטקיפרים) שיש בכניסה הן מצוינות. אנחנו היינו הראשונים בטיפוח הקשרים עם היועצים. המותג שלנו חזק מאוד בעיניהם.



כשעשינו כנסים ליועצים לפני עשר שנים, הקולגות שלי הסתכלו עלי כאילו אני משוגע. כולם אמרו לי 'למה אתה צריך את זה?'.



"ועדיין, הסיפור המרכזי כמובן מעבר למותג הוא ביצועים.יש חשיבות רבה לביצועים".



 ואתם עומדים בביצועים?



"כן, יש תקופות שיותר ויש תקופות שפחות. בפרספקטיווה ארוכת טווח, הקרנות שלנו בולטות. הבעיה היא שהציבור לא נשאר לתקופה ארוכה, המח"מ (משך חיים ממוצע) של אחזקה בקרן נאמנות הוא שישה-תשעה חודשים, וזה די בעייתי.



"הציבור תזזיתי והוא מפסיד תשואות יקרות. התערבות רגולטורים אשר תעודד אחזקה של קרן לטווח ארוך, תועיל במקרה כזה.



"יש צורך בפיתוח כלים. למשל, מערכת שתעניק הנחות ככל שאתה נשאר יותר זמן".



"המלחמה היא על המחיר"



 ענף בתי ההשקעות עובר תהליך קונסולידציה (התגבשות) בשנים האחרונות. האם אתה חושב שגופים קטנים יוכלו להתקיים גם בתנאי השוק אשר נוצרים?



"לבתי השקעות קטנים ובינוניים תהיה זכות קיום אם יהיו תשואות טובות, כי אז המוצר שונה. רשתות השיווק חיסלו את המכולות השכונתיות כי מדובר באותם מוצרים. אם תביא מוצר אחר, תצליח להתקיים גם אם אתה גוף קטן. בענף שלנו, מוצר אחר משמעותו תשואות טובות יותר.



"מי שיתקשו יותר הם הגופים שנחשבים קטנים פלוס אבל לא בינוניים. כיום, עם הרגולציה וההוצאות הקבועות, לגופים כאלה קשה יותר. בעבר הספיק לנהל מיליארד שקל כדי להרוויח. כיום אתה צריך לפחות 3 מיליארד. בנוסף, כיום המלחמה היא על המחיר, וזו הבעיה בגופים הקטנים - הכיסים פחות עמוקים".



 איך מתמודדים עם מצב שוק כזה?



"אם אתה רוצה לגדול, אתה צריך לפנות לשוק הקמעוני. כדי להגיע ללקוח הפרטי, פתחנו זרוע פיננסית שאחראית רק על התחום הזה. כיום הפרסונליזציה היא שם המשחק. אנחנו מגייסים הרבה כסף במסגרת קופות הגמל המסלוליות שלנו".



 האם אתם שוקלים עסקת מיזוג או רכישה?



"אין כוונה כזו. יש פניות מעת לעת מגופים שונים שמתעניינים בנו".



 התקיימו או מתקיימים מגעים?



"לא".



 איך להערכתך ייראה השוק בעוד כחמש שנים?



"ברור שהשחקנים הגדולים יהיו חברות הביטוח, וכאן ההזדמנות של בתי ההשקעות הקלאסיים, כמו מיטב. אנחנו יכולים לנהל את הכסף יותר טוב מחברות הביטוח, ובעיקר להיות יותר ידידותיים ללקוחות. לחברות הביטוח יש בעיה - הן נתפשות בציבור כגוף לא ידידותי אשר נמצא בעימות איתו על תביעות ועל כמעט כל שקל, בתחום הרכב והבית למשל.



"למה שהציבור ירצה שהכסף האישי שלו ישכב בחברה שעושה לו צרות? בעולם מקובל שחברות הביטוח הוציאו את תחום ניהול הכסף של הציבור לחברות בנות עם שם ומותג אחרים".



 מה לגבי יורק ששולטת בפסגות, ומרקסטון ששולטת בפריזמה? הן לא יישארו לעד.



"ליורק לא תהיה בעיה לעשות אקזיט. פסגות הוא גוף שמנוהל מצוין והוא משלב שיווק טוב והישגים טובים.



"לגבי פריזמה, מתברר שרכישת קופות הגמל היתה יותר טובה מרכישת הקרנות, על אף שהמבחן הגדול יהיה בשנה הבאה. בכלל, למעט מיטב, שרכשה קרנות של ירושלים, ופסגות, עם הקרנות של לאומי, כל מי שרכש קרנות מהבנקים מנהל בהן כיום היקף נכסים קטן יותר".



 יכול להיות שמה שקרה בקופות של פריזמה, עם ההימור באופציות, יקרה במיטב?



"28 שנה זה לא קרה. וזה גם לא יקרה ב-28 השנה הבאות. המקרה של פריזמה פגע בכל ענף הגמל. הדירקטורים נלחצו, תעריפי הביטוח יעודכנו ויתייקרו. כולנו סבלנו מהמחדל".



 אז אולי תבקשו פיצוי מפריזמה?



"אולי..."


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully