וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פריזמה תשלם על ההפסדים

אתי אפללו

16.4.2008 / 12:17

בית ההשקעות יחזיר לחוסכים 3.9%-3.2% מההפסדים בקופות הגמל וקרן ההשתלמות, שרשמו תשואה שלילית של כ-8% בחודש ינואר

בית ההשקעות פריזמה פירסם היום את מתווה הפיצוי שיקבלו העמיתים בעקבות פרשת החשיפה המוגברת למניות בחודש ינואר שגרמה לתשואות שליליות חריגות בגובה של כ-8% בקופות הגמל "חרמון", "עצמון" ובקרן ההשתלמות "תבור". על פי המתווה, יקבלו העמיתים החזר כספי בגין ההפסדים. עמיתי "חרמון" יקבלו החזר של 3.6% מההפסדים. עמיתי "תבור" יקבלו החזר של 3.9% מההפסדים. עמיתי עצמון - 3.2%. ההחזר הכספי יועבר לעמיתים בשני תשלומים: הראשון, ב-30 ביולי 2008, והשני - ב-30 ביולי 2009. עמיתים שיבחרו לעזוב את פריזמה לפני כן או שכבר עזבו את החברה, יקבלו את ההחזר בתשלום אחד.

מסקנות דו"ח בהיר ציירו תמונה קשה לגבי התנהלותה של פריזמה במהלך חודש ינואר. חרמון רשמה תשואה שלילית של 8.28%-, עצמון רשמה 6.09%- וקרן ההשתלמות תבור רשמה תשואה שלילית של 8.06%-. בהיר מונה שורה של כשלים בהתנהלותה של פריזמה, שהובילו לתשואות אלו. בעקבות הפרשה, הודיע יו"ר פריזמה, רון לובש, על פיטורי שני המנהלים של מנהלי קופות חרמון ותבור, בן גביזון, מנהל הקופות בפועל, ועזרא עטר, מנכ"ל חברת הגמל. לפי דו"ח הבודק החיצוני, ההפסדים הגבוהים בשלוש קופות הגמל של פריזמה - חרמון עצמון ותבור בחודש ינואר - אלו נגרמו מחשיפה גבוהה למדד 25 ולמט"ח בפעילות בנגזרים.

החל מה-15 בינואר 2008 ועד ל-23 בינואר 2008 נוצרו שיעורי חשיפה גבוהים למניות, כאשר החשיפה בשיאה היתה ב-22 בינואר. ביום זה, היתה פריזמה חרמון חשופה בשיעור של 80.79% למניות, פריזמה תבור היתה חשופה ב-84.67% למניות ופריזמה עצמון היתה חשופה בשיעור של 66.59% למניות. ב-23 בינואר לאחר שנוכח כי ישנם הפסדים בקופות, ניסה מנהל ההשקעות, בן גביזון, לסגור את הפוזיציות בנגזרים על מדד 25. גביזון פנה לעושי שוק, אולם אלו סירבו לצטט לו מחיר. לאור זאת הוא החליט לסגור את הפוזיציות באמצעות פעילות בשוק, וב-23 בינואר בשעות אחר הצהריים דיווח גביזון לעזרא עטר על ההפסדים, וציין כי סגר את הפוזיציות לגמרי. אולם, גביזון לא סגר את הפוזיצות לגמרי, אלא צימצם את החשיפה בלבד, ועד מועד פקיעת האופציות על מדד תל אביב 25 הפסידו הקופות 6 מיליון שקל נוספים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully