וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנגיד טעה!

16.4.2008 / 13:44

היה קונצנזוס בין החזאים: מדד המחירים לצרכן יירד במארס בין 0.3% ל-0.2%. ואולם, כמו בחודשים האחרונים, גם הפעם התברר כי למדד יש חוקים משלו. הוא עלה, ולא ב-0.1% - אלא ב-0.3%.

אחת הסיבות להיפוך המגמה הדרמטי הוא השפעת הדולר על סעיף הדיור. לדיור יש משקל גבוה במדד. ההערכות המוקדמות היו כי בשל חולשת הדולר במארס, מחירי שכר הדירה יירדו. ההערכות התבררו כמוטעות - סעיף הדיור עלה ב-0.4%, שכן מחירי הדיור מחושבים יותר ויותר בשקלים - והמחירים בשקלים עלו.

עליית המדד במארס, בשילוב העליות החדות הצפויות במדדי אפריל ומאי, מצביעה על הידרדרות המשק למצב המאוד לא סימפטי של האטה בצמיחה (לא מיתון) מחד גיסא ואינפלציה מאידך גיסא. כבר עתה ניתן לומר כי הערכות נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, וההערכות בבנק ישראל - כי המשק יחזור ברבעון האחרון של 2008 ליעד האינפלציה השנתי של הממשלה - 1.0%-3.0% - מוטעות. המשק יחרוג ב-2008, כמו ב-2007, מיעד האינפלציה של הממשלה - וכלפי מעלה.

פישר הפחית בסוף ינואר ובסוף פברואר את הריבית במשק ב-0.5% כדי לסייע לדולר האמריקאי להתחזק בשוק הישראלי; מבקריו - ולמען האמת הם לא היו רבים - טענו כי במשק הנמצא באינפלציה צריך להעלות את הריבית, ולכל הפחות להותיר אותה ללא שינוי. הפחתת הריבית היא בבחינת שפיכת שמן על מדורת האינפלציה.

הנגיד טען כי אין סכנת אינפלציה בישראל, כי ההאטה הגלובלית תרסן את האינפלציה במשקי העולם ובישראל. מתברר שהוא טעה. על הורדת ריבית נוספת במשק, בתקופה הקרובה, אפשר לחלום. הנגיד לא יעלה בסוף החודש את הריבית במשק, כפי שכמה מומחים יציעו לו בוודאי, כדי לא להודות בטעותו. מדד גבוה באפריל - וכאמור, מדובר בתרחיש מאוד אפשרי - יחייב אותו לעשות סיבוב פרסה, ולשוב למדיניות של העלאות ריבית.

  • עוד באותו נושא:
  • מדד
  • פישר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully