וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשמי: המשק נשלט על ידי מספר משפחות

כ-20 קבוצות עסקיות, רובן ככולן בבעלות משפחות, שולטות על כ-160 חברות ציבוריות. נתח השוק של 10 הקבוצות הגדולות הוא בין הגבוהים בעולם המערבי

כ-20 קבוצות עסקיות, רובן ככולן בבעלות משפחות, שולטות על כ-160 חברות ציבוריות, בעלות נתח של קרוב ל-40 אחוזים מהשוק. כך עולה ממחקר שמפרסם היום בנק ישראל.

המחקר מאושש את מה שכבר ידוע זה זמן רב - המשק הישראלי נשלט על ידי מספר מצומצם של משפחות ואנשי עסקים, דוגמת עופר, אריסון, תשובה, לבייב, ורטהיימר וסבן.

עוד עולה מהמחקר, כי נתח השוק של 10 הקבוצות הגדולות הוא בין הגבוהים בעולם המערבי – 30 אחוזים מהשוק. קבוצות עסקיות בישראל הן בעלות פיזור ענפי רחב עם התמקדות במגזר הפיננסי: כ-50 אחוזים מהחברות במגזר זה ניתן לסווג כמסונפות. לעצם ההשתייכות לקבוצה עסקית בישראל אין השפעה על רווחיותה של החברה המסונפת. עם זאת, ערכן הפיננסי של החברות המסונפות נמוך מזה של האחרות באופן מובהק. ממצאים אלה מצביעים על פרמיה שלילית של השוק באשר לחברות המסונפות.

המחקר התבסס על נתוני בעלות על כ-650 חברות ציבוריות שנסחרו בבורסה לניירות ערך בתל-אביב בין השנים 2005-1995. נמצאו עדויות היסטוריות מובהקות לקיומן של קבוצות עסקיות בישראל, כאשר התהוותן התרחשה על רקע פעילותה של הממשלה במגזר העסקי ובשווקים הפיננסיים, התפתחותו המהירה של המשק, זעזועים גיאו-פוליטיים ועלייתן של האליטות השולטות, אשר התחלפו לא פחות מאשר שלוש פעמים מאז קום המדינה .

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully