וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יקר לחיות בישראל, מאוד יקר

ליאור דטל

16.4.2008 / 9:48

הלימונים התייקרו ב-204% בשנה האחרונה, הדלק והסולר עלו בכ-32.8% וגם תכשיטי הזהב . עליית מחירי הסחורות בעולם כבר כאן

מדד המחירים לצרכן, שפורסם השבוע והראה עלייה של 3.7% מאז מארס בשנה שעברה, לא מספר את הסיפור המלא: בשנה האחרונה נרשם זינוק חד במחירים של מוצרי צריכה רבים - כך עולה מבדיקת TheMarker שכללה מאות מוצרים. מהבדיקה עולה שהמוצרים התייקרו בממוצע ב-12.7% (ראו מסגרת).

את העלייה החדה ביותר במחיר רשמו אבקות הקמח, שעלו בממוצע ב-60% ברבעון הראשון של 2008 (ינואר-מארס) לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לדוגמה, מחיר קילו קמח לבן מטחנת קמח אשדוד היה בפברואר 4.08 שקלים, לעומת 2.4 שקלים אשתקד - עלייה של 70%.

מוצרים נוספים שהתייקרו במיוחד: מוצרי פסטה (כ-25%); מעדני חלב (כ-17%); פירות והירקות (25%) והלחם המפוקח (29%). בשיעורים נמוכים מעט יותר התייקרו הגבינות הלבנות והצהובות (כ-13.5%) והשמנים (13%). השיעורים הממוצעים האלה כוללים, כמובן, גם התייקרויות גבוהות בהרבה. למשל, מחיר שמן קנולה בריאות של עץ הזית האמיר ב-27.7% בשנה האחרונה מ-10.48 שקל בממוצע לליטר ל-13.39 שקל.

מוצרי הבשר, העוף, הבקר והדגים הקפואים רשמו בשנה האחרונה עלייה של כ-2.5% ברשתות השיווק, אך חלק מהם התייקרו יותר. לדוגמה, יחידת המבורגר 400 גרם של טיבון ויל התייקרה בשנה האחרונה ב-9.7% ל-15.6 שקל בממוצע, וקבב כבש של טיבון ויל התייקר בכ-8%. מחירי תחליפי החלב לתינוקות התייקרו בכ-6%, ומוצרי הניקיון התייקרו בכ-3%.

ההסבר המרכזי להתייקרויות האלה הוא הזינוק במחירי הסחורות בעולם בשנה האחרונה: החיטה, הסויה ותירס התייקרו מאוד בשיעורים של 90%-50%. רגע לפני ערב פסח אפשר לקבוע כי העלייה במחירי הסחורות כבר כאן, והיא פוגעת בכיס של כולנו.

ירקות ופירות: הלימונים התייקרו ב-200%

מדד חודש מארס, שפורסם שלשום, הראה ירידה של 5.3% במחירי הירקות והפירות לעומת פברואר. ואולם גם לפי המדד חלה התייקרות של 18.6% בירקות ובפירות מאז מארס בשנה שעברה - העלייה הגבוהה ביותר במדד המחירים לצרכן.

עם זאת, מבדיקת TheMarker, שנסמכה על כלל הפירות והירקות לפי הרישומי משרד החקלאות, עולה כי העלייה במחירי הירקות והפירות היא גבוהה עוד יותר: בשבוע הראשון של אפריל השנה לעומת התקופה המקבילה אשתקד עלו המחירים ב-25%.

הסיבה העיקרית להתייקרות במחלקת הירקות והפירות היא נזקי מזג האוויר בחורף, שצימצמו בהיקף ניכר את ההיצע בחלק מהמוצרים השנה. בנוסף, חקלאים רבים מעדיפים בשנים האחרונות לפנות לשווקים באירופה ולייצא לשם את מוצריהם, מה שמקטין את ההיצע לצרכן בישראל ומעלה את המחירים.

כך למשל, בחישוב מחיר קמעוני המבוסס על מחירים סיטוניים שנתקבלו ממשרד החקלאות, עלה מחירו המוערך של קילו חצילים מ-5.5 שקלים בשנה שעברה ל-8.25 שקלים השנה - עלייה של 85%; עגבניות חממה עולות כ-10 שקלים השנה לעומת 4.2 שקלים בשנה שעברה - התייקרות של כ-135%; מחיר אבוקדו האס מחוספס התייקר ב-118%; לימונים התייקרו ב-204.7%; תפוחים מסוג דלישס התייקרו ב-52.5% ל-6.75 שקלים לקילו.

יאיר אבוטבול, ראש תחום פירות וירקות ברבוע כחול, מציין כי הגידולים שספגו פגיעה חמורה בעקבות נזקי מזג האוויר הם עגבניות, מלפפונים, בננות ולימונים. להערכתו, מחירי העגבניות יתייצבו רק במאי. לגבי מוצרים אחרים הוא אופטימי פחות: "עד היבוא הבא כמעט ולא יישארו תפוחים בישראל", הוא אומר. לדבריו, קשה גם לייבא תפוחים באיכות טובה מחו"ל, משום שעונת הגידול שם כבר הסתיימה. בנוסף, הוא צופה מחסור בלימונים ובבננות שיימשך תקופה ארוכה.

חשמל: 14% בשנה

לא רק מחירי מוצרי המכולת הושפעו מעליית מחירי הסחורות. מחיר הנפט, שזינק השנה לשיאים, השפיע באופן ישיר על מחירי הדלק והסולר, שעלו בכ-32.8% בשנה האחרונה. ליטר בנזין 95 נטול עופרת עלה 5.2 שקלים בפברואר בשנה שעברה, וכיום מחירו הוא 6.31 שקלים לליטר - עלייה של כ-20.9%.

העלייה המטאורית במחיר הנפט בשנים האחרונות הביאה גם לעלייה במחירי הפלסטיק. מאיגוד יצרני הפלסטיקה והגומי בישראל נמסר כי בין 2000 ל-2007 עלה מחיר הפוליסטירן - המשמש לייצור כלים חד-פעמיים, מוצרי חשמל ואלקטרוניקה ואריזות למוצרי חלב - ב-92%; הפי.וי.סי עלה ב-79% והפוליפרופילן, שממנו מייצרים כיסאות, זינק ב-174%.

מוצרי חשמל: המחירים דווקא ירדו

בענף מוצרי החשמל והפנאי, שמוצריו עשויים גם מנחושת ומפלסטיק, נרשמה ירידת מחירים בשנה האחרונה - כך עולה מבדיקה של אתר השוואת המחירים זאפ. מסכי פלזמה, למשל, שנמכרו בינואר 2007 ב-18,860 שקל בממוצע, נמכרו במארס ב-14,923 שקל - צניחה של 20.8% במחיר. בנוסף, מחירי מכשירי הסלולר ירדו ב-9.4%. מבין המוצרים שנבדקו, רק מכשירי DVD, מכשירי כושר, דיבוריות ונגני תקליטים לרכב רשמו עלייה במחיר של כ-10%.

ליאת רון, מנהלת השיווק של זאפ, מסרה כי מחירי המוצרים ירדו עקב הפיחות בדולר. בנוסף, מוצרים כמו מסכי פלזמה נהפכו לפחות פופולריים, ולכן מחיריהם ירדו, ובנוסף ברשתות השיווק הגדולות מעודדים את הלקוחות לרכוש מסכי LCD. לדבריה, מחירי נגני המוסיקה צנחו בשל ירידה בביקוש, שנוצר עקב השתלבותם של נגנים במכשירי הסלולר, וכן בשל התחרות בענף והיצוא - שחלקו עבר למדינות זולות יותר במזרח הרחוק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

תכשיטי זהב: התייקרות מתונה

תכשיטי הזהב חשופים לעלייה במחירי מטילי הזהב - שהעפילו השנה ל-1,000 דולר לאונקייה ואף יותר (אם כי מאז ירד המחיר והוא כעת כ-948 דולר). ואולם במחירי תכשיטי הזהב לא נרשמה עלייה משמעותית במחירים לצרכן. ברשת תכשיטי מגנוליה העלו לפני כחודש את המחירים של כ-30% מהדגמים ב-10% בעקבות התייקרות חומרי הגלם. אורית סגל, מנהלת השיווק של הרשת, אמרה כי עד עתה הקפיאו את המחירים בשל חוסר היציבות בשוק, ובשנה האחרונה עלו מחירי חומרי הגלם בכ-50%.

אריה פוזיילוב, מנכ"ל רשת הבורסה לתכשיטים, אמר כי בשנה האחרונה עלו מחירי היהלומים בכ-30% בעיקר בשל העלייה החדה של כוח הקנייה באסיה ובמזרח. פוזיילוב מסר כי למרות העליות החדות בחומרי הגלם, ברשת לא העלו מחירים - בשל ירידת הדולר. "אנחנו ספגנו את העליות שהורגשו ולא העלנו מחירים בחנויות, על אף שתכשיטי הרשת ברובם המכריע עשויים מזהב ומיהלומים". מהרשת נמסר שאם הדולר לא היה מאבד מערכו, היו המחירים עולים באופן משמעותי.

העלייה במחירי המתכות הביאה גם להתייקרות בכלי הבית. ברשת גולף אנד קו מספרים כי חלק ממחירי מוצרי המתכת, הנחושת והברונזה עלו. עם זאת, בשל ירידת שער הדולר בשנה האחרונה התקזזו עליות הייצור והיבוא של הרשת, ולכן רק חלק קטן מהמוצרים התייקר. לדוגמה, סכו"ם נירוסטה בתפזורת עלה 6.9 שקלים ליחידה ב-2007, ובתחילת השנה מחירו עלה ל-9.9 - עלייה של 43% במחיר.

טיסות: התייקרות - אבל בשקלים לעתים יותר זול

לעליית מחירי הדלק יש השפעה ברורה גם על מחירי כרטיסי הטיסה לחו"ל, שהתייקרו במונחים דולריים בשנה האחרונה בשיעורים של יותר מ-10% בהתאם ליעדים ולחברות התעופה השונות. מנהלי חברות התעופה הזרות והישראליות תלו את העלאת המחירים בהתייקרות הדלק ובירידה של שער הדולר ביחס לשקל. ככל שיעד הטיסה היה רחוק יותר, כך תוספת התשלום היתה גבוהה יותר.

עם זאת, הפיחות החד בשער דולר הביא לכך שמחירי הכרטיסים ירדו במונחים שקליים. יתרה מכך: לעתים, בגלל שינוי בשיטת החישוב של מס הדלק השנה, לעומת אשתקד, היו מחירי כרטיסי הטיסה נמוכים אף יותר מאשר בשנה שעברה - גם במונחים דולריים.

לדוגמה, לחברת התעופה הגרמנית לופטהנזה יש שישה סוגי מחירי כרטיסים במחלקת התיירים בקו מנתב"ג לפרנקפורט. כרטיס בדרגת המחיר הנמוכה ביותר - V קלאס - עלה בקיץ שעבר 619 דולר לנוסע, כולל מסים והיטלים. מחיר זה הורכב מ-449 דולר לכרטיס, 120 דולר למס דלק ו-50 דולר למסי נמל ולהיטלים. לעומת זאת, בקיץ הנוכחי מחיר כרטיס טיסה זה הוא 615 דולר לנוסע, כולל מסים והיטלים. חלקו היחסי של כרטיס הטיסה אמנם התייקר ל-509 דולר - עלייה של 13% לעומת אשתקד, וגם מסי הנמל התייקרו ב-10% ל-56 דולר - אך חלקו של מס הדלק ירד ב-60% לעומת אשתקד והוא 50 דולר. כך, בסופו של דבר מחיר הכרטיס נמוך ב-0.5%.

לעומת זאת, טיסה מנתב"ג דרך פרנקפורט לניו-יורק, כולל מסים והיטלים, התייקרה בחברת התעופה הגרמנית ב-3% ובקיץ השנה היא 1,284 דולר (מחלקת תיירים קלאס V), לעומת 1,248 דולר בקיץ 2007.

כרטיס טיסה ממוצע בחברת בריסל איירלנס במחלקת התיירות בקו מישראל לבלגיה וממנה, התייקר בשנה החולפת מ-553 דולר כולל מסים, ל-616 דולר - עלייה בשיעור של 11.6%. עם זאת, התשלום לנוסע בשקלים היה 2,279 שקל לפני שנה, לעומת 2,216 שקל שקל השנה - זול נומינלית ב-3%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully