וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוי אוי יאהו!

פיטר איוויס

11.10.2001 / 20:43

חברת האינטרנט המידרדרת מסתירה מידע על מספר הדפים הנצפים באתר שלה בשעה שמנייתה ממשיכה להיסחר במחיר גבוה עד אבסורד

הידרדרות נתוניה הפיננסיים הבסיסיים של יאהו , שנגרמה בשל ההאטה החדה בהוצאות על פרסום, שלחה את המשקיעים להתנחם במספרי המבקרים ובנפח התנועה המרשימים עליהם דיווחה ענקית האינטרנט. אבל לאחר שבוחנים את דו"ח ההכנסות של יאהו ברבעון השלישי קשה יותר ויותר למצוא נחמה אפילו בנתונים אלה.

שלא כמנהגה, נמנעה יאהו ביום רביעי מלמסור פירוט על בסיס גיאוגרפי של דפיה הנצפים. גם בשיחת הוועידה שנערכה בערבו של אותו יום נמנעה החברה מלעשות זאת. רק בשעות הלילה המאוחרות ניאותה דוברת החברה לספק את הנתונים הללו, שלימדו כי מספר דפיה הנצפים בארה"ב עלה באחוז אחד בלבד ברבעון השלישי.

דפים נצפים הם סך כל עמודי האינטרנט השונים שבהם צופים מבקר או קבוצת מבקרים במהלך ביקורם באתר אינטרנט מסוים. אם שני משתמשים שונים בשני קצותיה של המדינה נכנסים לעמוד הבית של יאהו, מקלידים בשדה החיפוש אוסאמה בן לאדן ובנץ ומקישים חפש, מדובר בסה"כ ב-4 דפים נצפים - עמוד הבית והעמוד הראשון של תוצאות החיפוש לכל אחד מהם.

יאהו, הממוקמת בסאניוויל שבקליפורניה, דיווחה על ממוצע יומי של 1.25 מיליארד דפים נצפים ברבעון השלישי - עלייה של 4% בלבד בהשוואה לרבעון השני. דוברת החברה מסרה שמספר הדפים הנצפים הממוצע ביפאן ברבעון השלישי עמד על 197 מיליון ובאירופה על 72 מיליון. זה מותיר 981 מיליון לארה"ב ולמקומות אחרים - עלייה של 1% ממספרי הרבעון השני - 968 מיליון.

מובן שמספר הדפים הנצפים הוא אינדיקטור אחד בלבד, אך הגידול במשתמשים ייחודיים (אנשים המבקרים אתר אינטרנט מסוים לפחות פעם אחת בתקופת זמן נתונה) נותר חלש אף הוא. עם זאת, אפשר היה למצוא נקודת אור יחידה: קפיצה רבעונית עוקבת גדולה במספר המשתמשים הפעילים - אנשים המשתמשים בשירות אחד לפחות של יאהו הדורש רישום.

פעם נוספת הציגו פעולות הליבה של יאהו הפסד, אפילו כשמתבוננים במספרי הפרופורמה של החברה, שאינם כוללים מספר סעיפי הוצאות. ברבעון השלישי דיווחה החברה על הפסד תפעולי של 10 מיליון דולר, בהשוואה לרווח של 110 מיליון דולר בתקופה המקבילה. סעיף "מקורות ההכנסה האחרים" של החברה, שאינם נובעים מפעולות הליבה, איפשר לה לדווח על רווח פרופורמה קטן של 8 מיליון דולר, שהם סנט אחד למניה.

מניית החברה אולי נמצאת הרבה מתחת לשיאה, אך היא עדיין נסחרת במכפיל של 250 ביחס לרווח הצפוי ב-2001. הפרים אומרים שיאהו נמצאת בעמדה מעולה לניצול קאמבק ענק בהוצאות על פרסום, שיגרום להכפלה (או אפילו לשילוש) של הרווחים במהלך השנתיים הבאות.

בוא ונשתעשע לרגע בתסריט זה. האנליסטים צופים שהחברה תרוויח 11 סנט למניה בשנה הבאה - הערכה שמביאה אותה להיסחר במכפיל של 100 (המניה נסחרה ביום רביעי במחיר של כ-11 דולר). עדיין נראה יקר, אך ניתן לטעון שזהו מחיר מוצדק לאור העובדה שהרווח עומד לגדול ביותר מ-100%.

יהיה מעניין לעקוב עד כמה מהר יופחתו הערכות האנליסטים לשנת 2002 בעקבות אזהרת רווח שתפרסם יאהו לרבעון הרביעי. כרבע מהמפרסמות ביאהו הן חברות דוט.קום, שכמה מהן יעמדו בפני מגבלות מזומנים חמורות, גם אם תשוב הכלכלה בסערה. החברות המסורתיות יתמקחו בצורה נוקשה הרבה יותר על תעריפי הפרסום במהלך מחזור המכירות הבא, ויאהו, אם מספר עמודיה הנצפים אכן קופא על שמריו, לא תימצא בעמדה שתאפשר לה לתבוע את התעריפים שהורגלה אליהם.

זה מותיר את ההכנסות מחברות ואנשים פרטיים שיאהו יכולה לספק. מעט מאוד פרטים נמסרו ביום רביעי על הכנסות אלה. המשמעות של כל זה היא שיאהו אינה צריכה להיסחר במכפילים של יותר מ-40 ביחס לרווח הצפוי ב-2002, שנניח שיהיה 8 סנט למניה. אוי ויי, זה קצת למעלה מ-3 דולרים. האם אתם מתלהבים? מקווה שלא.

הכותב/ת נמנה/ית על צוות הכתבים ו/או בעלי הטורים של אתר TheStreet.com. המידע המובא אינו מהווה בשום אופן המלצה לרכוש או למכור מניות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully