וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיפה - עוד לא רואים את האור

אריק מירובסקי

17.4.2008 / 10:30

שוק הנדל"ן החיפאי לא פרץ גם בשנה החולפת; רמות המחירים השקליות נותרו פחות או יותר כמו בשנה שעברה



כללי: שוק הנדל"ן החיפאי לא פרץ גם בשנה החולפת. רמות המחירים השקליות נותרו פחות או יותר כמו בשנה שעברה, וגם זה שינוי בשוק, שרשם בעשור האחרון רק ירידות מחירים.



מדוע עיר עם הרבה פינות חמד ירוקות, עתירת נופים לים ומבוססת, אינה משתתפת בחגיגה של אזור המרכז? התשובה נעוצה בכלכלת האזור. זו נמצאת בנסיגה עוד משנות ה-70, עקב נפילת התעשייה המסורתית שהיוותה נדבך חשוב בעיר. פארק ההיי-טק מת"ם בדרום חיפה נחשב אמנם ליסוד כלכלי חשוב בחיי העיר, אולם לא מספק, ואלפים מבוגרי טכניון והאוניברסיטה בעיר, כמו גם צעירים בכלל, אינם מוצאים את מקומם בעיר, ונודדים לכיוון המרכז.







חיפה סובלת מתחרות קשה מצד היישובים הסמוכים לה - הקריות בצפון, נשר וקרית טבעון במזרח וזכרון יעקב וקיסריה בדרום. תושבי העיר מזדקנים, כמו גם רבות מהדירות בשכונות הוותיקות. כך, נוצר היצע גדול של דירות בשכונות הכרמל, רובן ברמות תחזוקה ירודות, יש מעט בנייה חדשה, ומחירי הדירות נמצאים בשפל.



כאמור, אחת הבעיות בעיר היא תעסוקה. פארק המדע מת"ם, שמעסיק אלפי עובדי היי-טק, אינו יכול לשמש תחליף למה שהיו פעם מוקדי הכוח הכלכליים של העיר - הנמל, רפא"ל ובתי זיקוק על כל התעשייה הנלווית להם.



הנגישות הגרועה מהכרמל לכביש החוף ולתחנת הרכבת שליד מת"ם מפריעה גם היא לשיפור המצב. הירידות הנוכחיות לכביש ציר פרויד, ציר דרך הים וציר דרך צרפת אינן מספקות, וציר התחבורה הראשי שלאורך הכרמל, חורב-מוריה-הנשיא, פקוק בשעות השיא. וכך, נסיעה ברכבת בתל אביב, שהיתה אמורה להימשך כ-50 דקות, אורכת בפועל שעה וחצי לכל כיוון ומרתיעה גם את אלה שרוצים ליהנות מהיתרונות הגדולים של העיר, ולהמשיך לעבוד בתל אביב.



גורם נוסף לקיפאון: תושבי החוץ, ששימשו זרז חשוב בשוקי הנדל"ן בתל אביב ובירושלים, מיעטו להגיע לחיפה והשפעותיהם על שוק הנדל"ן המקומי היו אפסיות.



דוגמאות: הדירות הישנות בשכונות התחתיות של חיפה - הדר הכרמל, קרית שפרינצק, שער העליה, קרית אליעזר ונוה דוד - הן גם הדירות הזולות ביותר, וטווח המחירים המקובל עבורן הוא 2,500-3,500 שקל למ"ר; דירות בנוה שאנן עולות בסביבות 4,500-5,500 שקל למ"ר; ברוממה עולות הדירות 5,200-6,000 שקל למ"ר; דירות במגדלים שבאזור סביוני דניה עולות 7,500-9,000 שקל למ"ר בממוצע, ואילו דירות בשכונות רמות גולדה ואלמוגי נעות בין 7,500 ל-10,000 שקל למ"ר. דירות מיושנות בשכונות הכרמל שמרו על יציבות ומחיריהן נעים בין 6,000 ל-9,000 שקל למ"ר; ואילו דירות בפרויקטים חדשים באחוזה מגיעות לרמות של 11 אלף שקל למ"ר ומעלה.






טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully