וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוני חזקיהו דורש מפועלים לשקלל מחדש את הסיכון בתיק: יחס הלימות ההון של הבנק ירד ב-0.35%

שרון שפורר

17.4.2008 / 12:06

המשמעות: הבנק ייאלץ לרתק יותר הון ככרית ביטחון

כ-70% מתיק ה-MBS (אג"ח מגובות משכנתאות) של הפועלים - כ-2.5 מיליארד דולר - מושקע במשכנתאות מסוג Alt A ו-Alt A .Alt A הן משכנתאות שניתנו ללווים בעלי איכות אשראי גבוהה שלגביהם חסרים פרטים מסוימים בתיעוד (בנוגע לנכס המקור, למשל, או היקף ההכנסה של בעליו) או במקרים שבהם יחס ההלוואה לשווי הנכס הוא גבוה. Alt B מתאר את החלק הנחות של Alt A, כלומר את הלווים שלגביהם יש חוסר משמעותי יותר בתיעוד או שהיחס בין ההלוואה לשווי הנכס גבוה מאוד.



התיעוד הוא חלק חשוב מאוד בדירוג איכות לווי המשכנתאות ובדירוג תיק משכנתאות של הבנקים. סטטיסטיקות שבוצעו מעידות על כך שללא תיעוד מספק רמת הפיגור בהחזר החוב עשויה לעלות לכ-20%, רמה שכבר מאוד קרובה לרמת הפיגור בקרב לווים שמדורגים כלווי סאבפריים - כלומר לווים לא איכותיים שבמשבר האחרון רבים מהם כשלו בהחזר החוב שלהם.



השקעה זו הביאה את רוני חזקיהו לדרוש מהבנק לשקלל מחדש את יחס ההון לרכיבי סיכון ובמילים אחרות, להעלות יחס זה פי 2 בגין נכסים אלו. כלומר, המכנה של המשוואה יגדל פי 2 בגין נכסים אלו - הבנק ייאלץ לרתק יותר הון בגינם ולא יוכל לעשות שימוש בהון זה לפעילות של מתן אשראי או למנף אותו. בעקבות זאת דיווח פועלים כי יחס הלימות ההון של יירד ב-0.35%.



יחס הון לרכיבי סיכון הקרוי הלימות הון משמעותי מאוד לפעילות הבנק, שכן זהו ההון שהבנק אינו יכול לעשות בו שימוש למינוף למתן אשראי שכן הוא נדרש לרתק אותו עבור הסיכון שהוא נוטל על עצמו - מאחר שרכיבי הסיכון של פועלים עלו - הבנק ייאלץ לרתק יותר הון ולא יוכל לעשות בו שימוש לפעילות האשראי אלא ייאלץ לשמור אותו ככרית בטחון.



פועלים סיים את 2007 עם יחס הלימות הון של 10.26%. כעת יחס זה יפחת ב-0.35% אבל צריך לזכור שבעקבות העסקה המהירה עם יורק שרכשה 4% מפועלים תמורת כ-735 מיליון שקל, אחרי צניחה של כ-30% במחירי המניה מתחילת השנה עד למחירי מבצע ממש המייצגים מכפיל הון של פחות מ-1- הרי שיחס הלימות הון זה גדל ב-0.2%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully