וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פועלים: הפסד של מיליארד דולר

שרון שפורר

18.4.2008 / 9:28

סך המחיקות הקבועות בבנק כבר מגיע לכ-330 מיליון דולר, וירידת הערך של ההשקעות באג"ח עומדת על כ-762 מיליון דולר. בנק במשבר

מנכ"ל בנק הפועלים צבי זיו והיו"ר דני דנקנר יוצאים לחו"ל המועד כשבפניהם החלטה חשובה, שבה יצטרכו להשקיע מחשבה. השאלה העומדת בפניהם היא אם למכור את תיק האג"ח מגובה הנכסים של הבנק.

ל-TheMarker נודע כי הנהלת הבנק מתלבטת אם למכור את התיק, אשר נכון להיום ערכו ירד בכמיליארד דולר מאז רכישתו (חלק מירידת הערך עדיין מוגדר כזמני ולא קבוע), וחתך מהרווח של הבנק כ-300 מיליון דולר.

השאלה הזאת מקבלת משנה תוקף לאור הדיווח של הבנק אתמול על הפרשה נוספת לקרן ההון שלו בסך 248 מיליון דולר, ומחיקה של 43 מיליון דולר נוספים מהרווח נכון לסוף הרבעון הראשון של השנה. סך המחיקות הקבועות בבנק כבר מגיע לכ-330 מיליון דולר, וההפרשות לקרן ההון הן כ-762 מיליון דולר.

עד היום החזיקה הנהלת הבנק בדעה כי אין למכור את התיק - שכן אין חשש כי אג"ח מסוג MBS לא יפרעו את הקרן, ובהתחשב בכך שלבנק אין בעיית נזילות, הוא יכול להחזיק את איגרות החוב האלו עד לפדיון - ולקוות כי עם הזמן יתאוששו מחירי הנכסים בהם הוא מושקע - במקום לרשום הפסד ודאי בהווה.

אלא שהדרישה החדשה של המפקח על הבנקים רוני חזקיהו מהבנק הפכה את הקערה על פיה. חזקיהו דרש מהבנק לשקלל מחדש חלק מהנכסים בתיק המגובים במשכנתאות כנכסים מסוכנים יותר מהרמה בה שוקללו עד כה - ולרתק פי 2 מההון העצמי של הבנק יחסית לערך שרותק עד כה - ככרית ביטחון ביחס הלימות ההון הנדרש מהבנק.

הנכסים שחזקיהו דרש מהבנק לשקלל מחדש הם נכסים מסוג ALT A ו-ALT B, בהם מושקע הבנק בהיקף של 2.5 מיליארד דולר, ושאין לגביהם דוקומנטציה מלאה - פרמטר חשוב בתמחור הסיכון שלהם. חזקיהו דרש לשקלל מחדש גם את הסיכון בנכסים מגובי משכנתאות מסחריות (משכנתאות הניתנות לחברות ולא ליחידים).

ההתרחבות בחו"ל תיפגע

בעקבות הדרישה של חזקיהו יירד יחס הלימות ההון בבנק, שהוא היחס בין ההון של פועלים לרכיבי הסיכון שלו, ב-0.35%. המשמעות: פועלים ייאלץ לרתק יותר הון ככרית ביטחון שנועדה להבטיח את יציבותו, ולא יוכל למנף הון זה לצורך מתן אשראי - מקור הרווח העיקרי של הבנק. דרישה זו תפגע גם ביכולת הבנק לבצע פעילויות השקעה חדשות, בזמנים בהם האסטרטגיה שהבנק נוקט היא רכישות לצורך התרחבות בחו"ל.

המחיר שנדרש בנק הפועלים לשלם על ההשקעות הגדולות שלו באג"ח מגובות משכנתאות או נכסים אחרים ממשיך לעלות, והבנק עשוי להפסיד נתח שוק משמעותי בפעילות האשראי.

גם אם יחליטו בבנק למכור את התיק, לא מדובר במהלך פשוט. הבנק יוכל להשתחרר מעננת חוסר הוודאות שמלווה את התיק - ומהמגבלות החדשות שמאלצות אותו לרתק הון נוסף שלא ריתק עד כה ושאיתו לא יוכל לעבוד - אבל חיסול התיק יתבצע כיום במחירי המשקפים הפסדים כבדים.

הבנק אמנם מדווח על ירידת ערך של כ-800 מיליון דולר בתיק - מעבר להפסדים שנרשמו עד כה - אבל המשך האחזקה בתיק יכול להיגמר בצורה הרבה יותר קשה. המשמעות של בעיית נזילות היא היעדר קונים בשוק לתיק המשכנתאות המגובות. כאשר אין קונים ורוצים למכור את הנכסים, צריכים להתפשר על מחירים נמוכים אפילו יותר ממחירי השוק.

לא רק זאת, אלא שגם המחירים שלפיהם מחשב בנק הפועלים את שווי התיק וקובע כמה הפרשות לבצע אינם מדויקים - שכן קשה לתמחר נכסים שאין בהם עסקות בשוק, כך שהחישוב נעשה בקירוב בלבד ואינו מדויק.

החשש: עוד מחיקות

כעת קיים חשש גדול כי ירידות הערך שבנק הפועלים איפיין כזמניות, בגלל הציפייה כי מחירי הנכסים יתאוששו, יהפכו לקבועות, ובשנה הקרובה נראה מחיקות של מאות מיליוני דולרים נוספים מדו"ח הרווח והפסד. הבנק חיזק את החשש כשדיווח כי הוא ממשיך לקיים בחינה חשבונאית בנושא ההשקעה שלו בנכסים מגובי משכנתאות, ויקבל החלטה באשר לסיווג ירידת הערך לקראת אישור הדו"חות הכספיים לרבעון הראשון של השנה.

מניות הפועלים הגיבו אתמול לדיווח בירידה של 3% בבורסה, והשלימו צניחה של כ-30% מתחילת 2008 וכ-40% מתחילת מאי 2007. הירידה הזאת הביאה את הבנק להיסחר במכפיל הון של פחות מ-1, אבל המחיר הנמוך עדיין לא עוזר למניה, שמסרבת להתאושש. אנליסטים בבנקים הסבירו אתמול כי הסיבה לכך פשוטה: עננת חוסר הוודאות באשר לתיק המכשירים הגדול של הבנק, בהיקף של יותר מ-18 מיליארד שקל, נוכח חוסר הנזילות הניכר של נכסים אלו בשווקים כיום, והחשש ממחיקות נוספות, כאשר גם הבנק עצמו אינו יכול להבטיח כי לא יהיו מחיקות או הפרשות נוספות.

אלון גלזר מלידר שוקי הון פירסם בימים האחרונים סקירה למשקיעים המוסדיים שמעלה חשש ממחיקות נוספות של מאות מיליוני דולרים, ולמעשה היה היחיד שהתייחס לבעייתיות הגדולה במוצרי ה-ALT A ו-B ALT בתיק של הבנק. גלזר אומר כי החדשות הרעות שיגיעו מכיוון הבנק בשנה הקרובה יהיו ככל הנראה בעיקר כתוצאה מהכרה במחיקות ההון הזמניות כקבועות, כלומר העברתן לדו"ח הרווח והפסד של הבנק.

גלזר חושש גם ממכשירים נוספים בבנק, מסוג SIV ו-CDO, שבגינם כבר מחק הבנק מאות מיליוני דולרים באופן קבוע. ביחס לפגיעה ביחס הלימות ההון של הבנק, שיירד בעקבות המאורעות האחרונים ב-0.35%, אומר גלזר כי המשמעות היא כפולה: ראשית, הבנק ייאלץ לבצע גיוס הון נוסף, ושנית - הוא מעריך כי נראה ירידה חדה מאוד בדיווידנדים שיחלק הבנק בשנה הקרובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully