וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אונקיות בבויעדם: מה אפשר לעשות עם תכשיטים שיושבים שנים בכספת?

רינה רוזנברג

18.4.2008 / 9:58

מחירי הזהב האמירו באחרונה- הציבור בורח למהדולר לזהב ■ איך בוחרים תכשיט זהב? ■ ב-2006 גילה המכון זיופים ב-8% מהתכשיטים שנבדקו לעומת 2007 עלה שיעור הזיופים ל-10%



לא כל יום קונים תכשיט זהב. בדרך כלל זה מלווה באירוע חשוב שרוצים להתקשט בעבורו או כמתנה לאדם יקר. אבל לפני שאתם מוציאים את פנקס הצ'קים, יש כמה דברים שכדאי לכם לדעת כדי שהתכשיט שאתם עונדים על היד, האצבע או הצוואר שלכם יהיה שווה את המחיר.







מחירו של תכשיט זהב נקבע, בין היתר, על פי רמת הקראט של הזהב שממנו הוא יוצר. "הקראט הוא למעשה יחידת מידה המתארת את מידת הניקיון של הזהב בתכשיטי זהב", מסביר עודד בורשטיין מתכשיטי ענבר. "יחידת המידה הזו מבוססת על חלוקה ל-24 חלקים בסיסיים, כאשר 24 קראט משמעו חומר שכולו זהב - כלומר זהב טהור. באותו האופן, זהב של 14 קראט יהיה סגסוגת שבה 14 מתוך 24 החלקים הם זהב, והשאר מתכות נוספות". לדוגמה, סגסוגת של זהב טהור, כסף ונחושת יוצרת זהב צהוב. זהב לבן נוצר מסגסוגת של זהב טהור, פלדיום וכסף. ככל שמערבבים זהב עם יותר מתכות הקראט שלו יורד, ולעומת זאת ככל שהקראט של הזהב גבוה יותר, כך גם הצבע שלו מתחמצן פחות וישתנה פחות עם השנים.



"מזהב ברמת טוהר של 100% - 24 קראט, כמעט ובלתי אפשרי לעשות תכשיט כי הוא רך מאוד, כמו פלסטלינה", אומר ישראל קורט, מנכ"ל ה.שטרן. "יש תכשיטים שבהם הזהב הטהור מהווה ציפוי בלבד, אבל 22 קראט הוא הדרגה המקסימלית לייצור תכשיט זהב וגם היא לא מומלצת, כי הוא עדיין רך מאוד ולרוב משובץ רק בחלקים מסוימים בתכשיט".



יותר זיופים



מכון התקנים אחראי על בדיקת כל תכשיטי הזהב המיועדים למכירה בישראל, כדי לוודא שדרגת רמת הטוהר המדווחת על ידי היצרן או היבואן - אמת היא. ב-2006 גילה המכון זיופים ב-8% מהתכשיטים שנבדקו, ואילו ב-2007 עלה שיעור הזיופים ל-10%.



אבל במכון התקנים לא ממש מאשימים את היצרנים: "כשמחיר אונקיית זהב היה נמוך יותר, היצרן שרצה לעשות סגסוגת של זהב בדרגת טוהר של 14 קראט, שחייבת להיות ברמה של 585 אלפיות זהב, היה עובד על הצד הבטוח ומייצר זהב ברמה של 587-586 אלפיות זהב - העיקר שלא ייפול בבדיקה", אומרת דליה ירום, ראש ענף מתכות יקרות של מכון התקנים.



"אבל לאור עליית מחירי הזהב בחודשים האחרונים בעשרות אחוזים, היצרנים עובדים על הגבול ולפעמים מייצרים בטעות תכשיט של 584 אלפיות זהב אך קובעים אותו ל-14 קראט, ולכן שיעור הפסילות גבוה יותר ואנחנו נאלצים להוריד את דרגת הטוהר שלו לתשעה קראט", מוסיפה ירום.







התכשיטים מגיעים למכון התקנים על ידי היצרן או היבואן עם שתי חתימות - חתימת היצרן או היבואן, וחתימת דרגת הטוהר המדווחת על ידו. המכון מטביע את אישורו לדרגת הטוהר וכמות הזהב על התכשיט עצמו באמצעות סימון בצורת נבל. מוצרי זהב (מלבד אלה השוקלים פחות משני גרם) שאינם מסומנים בשלושת הסימנים הללו אסורים לשיווק. מכיוון שהסימנים המוטבעים על התכשיט לרוב קשים להבחנה בעין רגילה, כל חנות תכשיטים מחויבת להחזיק בזכוכית מגדלת המסוגלת להכפיל את המיצג עד פי עשרה, ולהראות את הטביעות ללקוח. את דרגת הטוהר יש לציין בכתב על חשבונית הניתנת ללקוח.



להשקיע בתכשיטים או בבורסה?



"לאור העלייה במחירי הזהב חלה עלייה משמעותית ברכישת תכשיטי זהב בקרב הצרכנים", טוען בורשטיין. "הצרכנים מזהים את הפוטנציאל הגלום בזהב כנכס מניב עבורם ולכן הם רוכשים ושומרים אותו, ומתכננים להפוך אותו לבעל ערך בעוד פרק זמן מה, כשערכו יעלה". חיים מילר, בעל רשת התכשיטים מילר, מוסיף כי יש לקוחות שחושבים ששווה להשקיע בזהב כי זהו נכס מאוד בטוח, לעומת השקעה בבורסה שאין עליה שליטה והסיכוי להרוויח קטן יותר מהסיכוי להפסיד. לעומת זאת, קורט טוען כי "זהב כבר לא מהווה פרמטר של השקעה לעתיד, ורק בתרבויות פרימיטיוויות תופעה זו עדיין קיימת".



מי שבכל זאת מאמין שתכשיטי הזהב שברשותו הם השקעה לעתיד ומעוניין לבדוק אותם, יכול להגיע למכון התקנים בשעות הפעילות ולבדוק את דרגת הטוהר של התכשיט ללא עלות. "עכשיו שמחירי הזהב עולים בצורה משמעותית, מגיעים הרבה אנשים עם תכשיטים ישנים כדי לגלות האם אכן מדובר בזהב, מה דרגתו ובכמה הם יכולים למכור אותו", אומרת ירום.



אבל לא רק כדי לגלות את ערכו של התכשיט מגיעים צרכנים למכון התקנים. פניות אופייניות אחרות נוגעות לתכשיטי זהב לבן שמחלידים ומופיעים עליהם סימנים צהובים, ולכן ממליצה ירום לשאול את המוכר לפני הקנייה אם הזהב שמתחת לציפוי הוא גם לבן ולא צהוב, ולדרוש לציין זאת בחשבונית. בנוסף, היא מציינת, מי שאלרגי לניקל ראוי שיימנע מתכשיטי זהב לבן, כי נהוג להוסיף חומר זה לזהב כדי להעניק לו את הגוון הלבן.



במכון התקנים שמו לב גם כי לנוכח עליית המחירים של הזהב אופי התכשיטים השתנה, ואם עד לא מזמן היו מגיעים אליהם לבדיקה תכשיטי 14 קראט גדולים וכבדי משקל המיועדים למעמד בינוני, הרי שכיום מאופיינים התכשיטים ברמות קראט קיצוניות - מצד אחד יוצרים יותר תכשיטים בתשעה קראט ?(אפילו טבעות נישואים?), ומצד שני יש מגמה רצינית של יצירת תכשיטי יוקרה מעל 14 קראט למעמדות הגבוהים יותר.



הזהב התייקר, התכשיטים עדיין לא



מחיר אונקיית זהב עלה בעשרות אחוזים בחודשים האחרונים, ובחודש מארס השנה אף עבר את גבול ה?1,000 דולר לאונקייה. "הזהב תמיד שימש כמפלט במצב של אי ודאות בשווקים", אומר פבלו אקסלרד, סמנכ"ל מיטב ניהול סיכונים, "ולכן בדרך כלל הקורלציה של הזהב עם הדולר היא הפוכה - כשהדולר מתחזק, הזהב נחלש, וההיפך". ואכן, בתקופה זו שהדולר מאבד מגדולתו, הזהב מתחזק והציבור בורח מהדולר לזהב. ערן כהן, מנהל דסק חו"ל במגדל שוקי הון, טוען לעומת זאת כי הזהב הוא נכס שמחירו עולה או יורד על רקע ספקולטיווי בלבד שלא קשור לגורמים אחרים בשוק.



הדעות גם חלוקות לגבי השאלה אם מדובר רק בהתחלה של עליית המחירים או שמא הגענו לשיא. "לפי הערכות מומחים, הדולר צפוי להמשיך להיחלש ולכן מחיר הזהב צפוי להמשיך לעלות", אומר אקסלרד. "קשה מאוד לדעת לאן הוא יכול להגיע. יש תחזיות קודרות של כמה מומחים שמעריכים שהוא יגיע ל-2,000 דולר לאונקייה עד סוף המשבר הכלכלי".



אבל לנבואה זו יש גם מתנגדים הנוטים לחשוב ששיא המשבר כבר מאחורינו ושמחירי הזהב מכאן ואילך רק יירדו: "אני חושב שצריך להיזהר מאוד ממומחים עולמיים שמנבאים עליות מחירים לאונקיית זהב עד רמה של 2,000 דולר", אומר שמעון מלכה, מנכ"ל מנורה מבטחים תיקי השקעות, "מכיוון שלרוב הם מדברים ממקום של פוזיציה שמטרתה לשדר פסימיות, כדי שערך ההשקעה שלהם בזהב יעלה אפילו ב-20%10% - ורק אז הם ימכרו". להערכתו, תהיה עצירה בעליית מחירי הזהב בחודשים הקרובים, ולקראת תחילת 2009 מחירי הזהב יתחילו לרדת ברמות של עד 20%.



"להבדיל מסחורות אחרות שמושפעות מהיצע וביקוש, הזהב לא עובד על פי תנאים אלה", אומר אקסלרד. לדבריו, הסיבה לעליית המחירים היא לא משום שיש פחות זהב בעולם או כי מייצרים יותר תכשיטי זהב, במיוחד נוכח העובדה שהשימוש בזהב בתכשיטים מאוד קטן לעומת כמויות המסחר המתבצעות עליו.



עליית מחיר חומר הגלם של אונקיית זהב עדיין לא הובילה לעליית מחירים גם בתכשיטים העשויים מזהב. יש חנויות שסופגות שיעור מסוים מהעלויות על עצמן או משתמשות במלאי זהב ישן שנשאר בחנות ונקנה במחירים נמוכים יותר. קורט מסביר כי מחיר התכשיט נקבע לפי כמה פרמטרים ולא רק לפי מחיר הזהב, והוא כולל את עלויות העבודה וגם את עלות האבנים היקרות שבתכשיט.



קורט מסביר גם שכדי להעלות את מחירי התכשיטים ברשת צריך לתאם עם 400 החנויות שפזורות בעולם, וזה לא משהו שקורה באופן מיידי. מרבית התכשיטים הנמצאים כרגע ברשת מתומחרים לפי ערך של 670 דולר לאונקייה. עם זאת, הליינים החדשים שנכנסו באחרונה לחנויות כבר תומחרו לפי 880 דולר.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully