וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רבעון אסוני לחוסכים בקופות הגמל

אתי אפללו

18.4.2008 / 10:00

בתום הרבעון כל הקופות מציגות תשואות שליליות בטווח של 3% עד 6%. אקסלנס השיגה תשואה שלילית מצטברת של 6.37%-

הרבעון הראשון של 2008 לא האיר פניו לתעשיית הגמל: הירידות בשווקים התבטאו בתשואות שליליות בתום הרבעון, ופרשת התשואות החריגות בבית ההשקעות פריזמה בתחילת הרבעון טילטלה את התעשייה. וכאילו לא די בכך, בא תיקון 3 שעבר בינואר - הקובע כי כל הכספים הנחסכים לפנסיה יופנו החל מגיל מסוים למסלול קצבתי - והציב בסימן שאלה את עתידה של תעשיית הגמל. ברבעון זה הסתיימו המכירה של קופות הגמל גדיש של בנק הפועלים וקופות הגמל של בנק יהב לבתי ההשקעות הפרטיים פסגות והלמן אלדובי. הרוכשים קיבלו את הקופות בעיתוי סוער: בשניים משלושת חודשי הרבעון הראשון הציג ענף הגמל תשואות שליליות. התשואות החיוביות של פברואר צימצמו רק במעט את הנזק, ובתום הרבעון כל קופות הגמל מציגות תשואות שליליות בטווח של 3% עד 6%.

אם 2007 היטיבה עם הקופות הבנקאיות, שמשקיעות בעיקר במניות המעו"ף הגדולות של חברות כגון כי"ל והחברה לישראל - חברות שהציגו תשואה נאה ב-2007 - הרי שברבעון הראשון של 2008 בולטות בראש הטבלה קופות הגמל שב-2007 היו בתחתיתה, והקופות הבנקאיות יורדות למרכז הטבלה. בדירוג הקופות הגדולות בולטים ילין לפידות עם תשואה מצטברת של 3.09%-, פרקפקט עם תשואה מצטברת של 3.68%-, דש עם תשואה מצטברת של 3.90%- ואנליסט עם תשואה מצטברת של 4.24%-, התופסות את ארבעת המקומות הראשונים בטבלה בתום הרבעון. בתחתית הטבלה נמצאות אקסלנס עם תשואה שלילית מצטברת של 6.37%-, שיאון של פריזמה עם תשואה מצטברת של 5.49%- ומיטב גמל עם תשואה שלילית של 5.75%-. בין הקופות הקטנות, ברבעון הראשון של 2008 בלטה ביטחון של איילון עם תשואה שלילית מצטברת של 3.36%-, ואת הטבלה סוגרות אפסילון עם תשואה שלילית מצטברת של 4.55%- וקופת הגמל של הלמן אלדובי עם תשואה שלילית גבוהה של 8.14%-.

במארס עצמו, קופת הגמל תמר של כלל ביטוח השיגה את התשואה הטובה ביותר מבין קופות הגמל הגדולות עם תשואה שלילית של 2.19%-, ואילו אקסלנס גמל סגרה את הטבלה עם תשואה שלילית של 4.06%-. שלשום הודיעה פריזמה על פיצוי לעמיתים בעקבות פרשת החשיפה המוגברת למניות בינואר, שהובילה לתשואות שליליות גבוהות של כ-8% בקופות חרמון ותבור.

גם ללא אירועים חריגים אלו, פריזמה בלטה לרעה מתחילת הרבעון בתשואות שהשיגו הקופות השונות שלה. נוסף לתשואה המצטברת מתחילת הרבעון שהשיגה שיאון (5.92%-), גם צור שמנהלת 2.3 מיליארד שקל (7.34%-), קרן אור שמנהלת 2.8 מיליארד שקל (6.06%-), שגיא שמנהלת מיליארד שקל (6.17%-) ורקיע שמנהלת 776 מיליון שקל (8.20%-) השיגו תשואות מצטברות לא טובות. התשואה המצטברת מתחילת הרבעון של חרמון, שמנהלת מיליארד שקל לפני הפיצוי, היא 11.52%-. גם אם ננטרל את הפיצוי ללקוחות, בשיעור של 3.6%, התשואה המצטברת של עמיתי חרמון מתחילת הרבעון עדיין נמוכה באופן חריג - 7.92%-.

גם על קרנות ההשתלמות לא פסח המשבר: קרן ההשתלמות הגדולה קהל של מגדל שוקי הון, המנהלת 8.7 מיליארד שקל, השיגה מתחילת השנה תשואה שלילית של 5.39%-, וקרן ההשתלמות השנייה בגודלה, כינרת של פריזמה המנהלת 6.7 מיליארד שקל, השיגה מתחילת השנה תשואה שלילית של 6.43%-.

הירידות בשווקים מתחילות לתת את אותותיהן בתעשייה. הגיוסים הגדולים של 2007 נעצרו, ואפילו מכונות הגיוסים המשומנות של אקסלנס ופרפקט, שהובילו בגיוסים ב-2007, נעצרו. מכיוון שהכספים בתעשיית הגמל אינם נזילים כמו במכשירים אחרים, כמו קרנות נאמנות, ולזכותם עומדת העובדה שהם נהנים מיתרונות מס, התעשייה לא מציגה פדיונות גבוהים. עם זאת, מתחילת השנה ניכרת עלייה בפדיונות - בעיקר בקרב חוסכים מבוגרים שלהם כספים נזילים. נוסף לכך, בא תיקון 3 וזיעזע אף הוא את התעשייה. קופות הגמל, שהפכו לאחר התיקון לקופות לא משלמות, צריכות למצוא דרך לשלם לעמיתיהן קצבה בעתיד. תיקון 3 יוצר בלבול רב בענף הגמל. משווקים ויועצים פנסיוניים מדווחים על עצירה בהפקדות החדשות לקופות, שכן חלק נרחב מהציבור עדיין לא מבין כיצד, לאחר התיקון, ישולם לו הכסף בעת פרישה.

אלטשולר שחם קיבל החודש רישיון להפעלת קרן פנסיה, והוא מצטרף לאקסלנס, מיטב והלמן אלדובי שכבר מפעילות קרנות פנסיה. פסגות, שמחזיק החל מהחודש בקופת הגמל הגדולה גדיש, הגיעה שלשום להסכם עקרונות עם חברת הביטוח איילון שלפיו תרכוש 20% מחברת ניהול קרנות הפנסיה מגן, אשר מחזיקה בקרן פנסיה הקטנה מגן זהב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully