וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלכלני החברות בארה"ב פסימיים: לראשונה מזה חמש שנים צופים רובם ירידה בשולי הרווח של החברות

רויטרס

21.4.2008 / 8:46

לפי ארגון NABE, הכלכלנים פסימיים ב-70% יותר לעומת סקר שנערך לפני רבעון

"הדיווחים על ירידה בשולי הרווח עלו לראשונה מזה חמש שנים על הדיווחים על עלייה בשולי הרווח ברבעון הראשון של 2008. הביקוש בחברות של המשיבים צמח בשיעור נמוך יותר מאשר בכל תקופה אחרת מאז המיתון ב-2001", לדברי קן סימונסון, כלכלן ראשי באסושיאייטד ג'נרל קונטרקטורס אוף אמריקה.



כ-30% מהמשיבים צפו כי במחצית הראשונה של 2008 תירשם ירידה בתמ"ג. מרבית המשיבים העריכו כי הצמיחה בתקופה זו, במונחים שנתיים, תהיה נמוכה מ-1%. לעומת זאת, בסקר דומה שנערך בינואר, רק 10% מהמשיבים העריכו כי תירשם ירידה בתמ"ג. מיתון מוגדר לרוב כשני רבעונים רצופים של ירידה בתמ"ג. בפעם האחרונה נרשם בארה"ב מיתון ב-2001, שנמשך ממארס ועד נובמבר.



להערכת NABE, הירידה החדה בביקוש למוצרים ושירותים עליה דיווחו חבריו ברבעון הראשון "מתאימים לעדויות אחרות על האטה בכלכלה האמריקאית, ועל אפשרות הימצאותה במיתון". ממשל בוש מתעקש שלא לנסות להעריך האם ארה"ב כבר במיתון, אף כי שר האוצר האמריקאי הנרי פולסון מודה כי "הכלכלה הורידה הילוך". ביום שישי אמר ג'ורג' בוש כי הבית הלבן חזה האטה כבר בסתיו, ופעל להכנת תכנית תמריצים שנועדה למנוע מיתון.



עם זאת, נראה שהכלכלנים עדיין פסימיים. "70% מהמשיבים יותר פסימיים כעת לעומת הסקר שנערך לפני שלושה חודשים", דיווח NABE. מחירי הסחורות היו אחד החששות העיקריים שלהם: NABE דיווח כי 66% מהמשיבים שילמו יותר עבור חומרי גלם ברבעון הראשון השנה - השיעור הגבוה ביותר מאז 2004. רבים ייחסו את שחיקת שולי הרווח לחולשה הכלכלית ולגאות במחירי הסחורות.



גם המחנק בשוקי האשראי הכביד על רבים. 39% מהמשיבים אמרו כי המחנק בשוקי האשראי השפיע לרעה על עסקיהם, לעומת 26% בינואר. עוד דווח בסקר כי המצב בשוק התעסוקה מחמיר: 34% אמנם אמרו כי ימשיכו לגייס עובדים בחצי השנה הקרובה, אך 23% מתכננים פיטורים.



הדו"ח אף הראה כי ההאטה בצמיחה הכלכלית בארה"ב מקשה על חברות להעלות מחירים. NABE דיווח כי 34% מהמשיבים מתכוונים להעלות מחירים בחודשים האחרונים. בינואר עמד שיעור זה על 47%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully