וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה מגנה על החוב החיצוני

מירב ארלוזורוב

21.4.2008 / 9:29

משרד האוצר ביצע פעולות גידור על 1.2 מיליארד דולר מהחוב החיצוני של ישראל בשערים נמוכים מאוד של 3.43-3.50 שקלים לדולר

אגף החשב הכללי במשרד האוצר ביצע פעולות הגנה על חלק מהחוב הדולרי של ישראל, בשערים נמוכים מאוד של 3.43-3.50 שקלים לדולר. המשמעות היא שמדינת ישראל ניצלה את התחזקות השקל לעומת הדולר כדי להקטין את נטל החוב החיצוני שלה. בסוף השבוע החולף דיווח משרד האוצר כי בחודש האחרון ביצע אגף החשב הכללי עסקות גידור על 1.2 מיליארד דולר מהחוב החיצוני של ישראל. זאת, מתוך חוב חיצוני כולל בסך 31.1 מיליארד דולר, כש-28 מיליארד מתוכו (90%) הם בדולרים.

מתוך ה-1.2 מיליארד, 500 מיליון דולר היו עסקות של החלפת החוב מדולר ליורו, במטרה לגוון את החוב החיצוני, שכיום הוא מוטה דולר במידה מוגזמת. עוד 700 מיליון דולר היו עסקות גידור של החלפת החוב מדולרים לשקלים. חלק מהעסקות היו עסקות מטבעיות מיידיות (SWAP), שבהן החליף החשב הכללי את הזרמים הדולריים שהוא אמור לשלם על החזר חובות על לסוף 2008 לזרמים שקליים. בכך למעשה הומר החוב הדולרי שצריך להיפרע עד לסוף 2008 לשקלים.

יתרת העסקות היתה עסקות עתידיות על חוב דולרי לתקופה של עשר שנים, שבהן קובע השער שבו תפרע מדינת ישראל את החוב במהלך עשר השנים הקרובות. השער שבו קובע פירעון החוב הוא 3.43-3.50 שקלים לדולר, שער נמוך שמשמעו הוא שישראל דה פקטו הקטינה את היקף החוב שלה. לשם ההמחשה: אם כשהונפק החוב הדולרי ישראל אמורה היתה לפרוע אותו תמורת סכום של 100 שקל, בעקבות התחזקות השקל ועסקות ההגנה שנעשו - ישראל תצטרך עתה לפרוע את החוב במהלך עשר השנים הקרובות תמורת 80 שקל. מכיוון שכל הכנסותיה של ישראל הן בשקלים, מדובר בחיסכון נטו לתקציב המדינה.

עסקות ההגנה העתידיות היו מסובכות יחסית לביצוע, משום שמדובר בסוג עסקות נדיר מאוד כשהוא נעשה כנגד מטבע לא סחיר כדוגמת השקל. העסקות כולן נעשו מול בתי השקעות זרים, בין השאר מחשש כי המידע על העסקות ידלוף ושיפיע על המסחר בשוק המט"ח בישראל.

גם לאחר סבב עסקות הגידור שנעשה החודש, היקף החוב החיצוני של ישראל נחשב גדול - 25% מהחוב הכולל הוא חיצוני. זאת, כשכל הכנסותיה של ישראל הן בשקלים. משמע, החוב החיצוני חושף את ישראל להשפעה של תנודות המטבע עליה. לפיכך, החשב הכללי שואף להמשיך ולצמצם את היקף החוב החיצוני, וההערכה היא כי הוא צפוי להמשיך ולבצע עסקות גידור דומות בעתיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully