וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיכום הקרה: המדינה הרוויחה 850 מיליון שקל מביטול "חוק אסונות טבע בחקלאות"

עמירם כהן

21.4.2008 / 13:27

לולא בוטל החוק עלות הפיצוי הייתה כ-1.3 מיליארד שקל

חוק אסונות טבע בוטל במסגרת חוק ההסדרים (2006) ובמקומו הוצע לחקלאים "ביטוח רב סיכונים", שהממשלה השתתפה בתשלום הפרמיות שלו ב-35%. אלא שמרבית החקלאים לא רכשו את הביטוח הזה ונותרו, למעשה, ללא הגנה ביטוחית נגד אסונות טבע בהיקפי ענק כמו הקרה שהתרחשה בישראל בינואר השנה.



לפי נתוני התאחדות חקלאי ישראל נזקי הקרה מסתכמים ב-1.3 מיליארד שקל, אובדן תשומות יצור והכנסות. אומדן הנזק שהציגו מגדלי הפירות גבוה יותר ומסתכם ב-1.8 מיליארד שקל.



החברה הממשלתית לביטוח נזקי טבע בחקלאות (קנ"ט) המבטחת כמעט את כל חקלאי ישראל, תפצה החקלאים שבוטחו על ידה ב-350 מיליון שקל, הפיצוי הגדול ביותר שתשלם החברה מאז הוקמה. מאחר שמדובר בביטוח אלמנטרי בלבד, שאינו מפצה נזקים כגון אובדן הכנסות ועקירת מטעים. משרד החקלאות הודיע כי יסייע לחקלאים ב-150 מיליון שקל נוספים.



מהנתונים הללו אלה עולה שנזקים בסכום של כ-850 מיליון שקל, לא יכוסו. אילו אסון הקרה היה מתרחש לפני ביטול "חוק אסונות טבע בחקלאות" הממשלה הייתה נאלצת לפצות את החקלאים בגין כל הנזקים כ-1.3 מיליארד שקל.



מנתוני קנ"ט עולה כי ענף הירקות ספג את הנזק הכבד ביותר - 170 מיליון שקל, ולאחריו ענף הפרחים שרובו לא היה מבוטח - 40 מיליון שקל.



דובר קנ"ט מסר בתגובה, כי החקלאים למדו מהתוצאות הקשות של הקרה, כי אסור לקחת סיכונים וירכשו את הביטוח הרב סיכוני, שיפצה אותם בגין הנזק המלא. עוד אמר כי על המדינה להגדיל את השתתפותה בפוליסה כפי שמקובל במדינות המערב. הדובר ציין כי ממשלת טורקיה מציעה ל-17 מיליון חקלאיה השתתפות של 50% בפוליסת ביטוח רב סיכוני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully