וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השקעה ביבשת התחתונה

עמי גינזבורג

21.4.2008 / 14:27

כלכלת אוסטרליה היא כלכלה מערבית בעלת מגזר שירותים מפותח, ענקית כרייה ואינפלציה גואה. למה כדאי להשקיע ולמה לא

המוצר: קסם אוסטרליה

מה זה: תעודת סל שנסחרת בתל אביב ומבוססת על מדד של חברות אוסטרליות. את המדד עורכת חברת סטנדרד אנד פורס (S&P) והוא מורכב מ-200 חברות הנסחרות בבורסה באוסטרליה.

מטבע חשיפה: דולר אוסטרלי.

דמי ניהול בתעודה: 1% בשנה.

מדיניות דיווידנד: 100% מחולקים כל חצי שנה.

תיאור כללי של המדד

המדד של S&P לאוסטרליה משקף את ביצועיהן של החברות המובילות במדינה. את המשקל הרב ביותר במדד נוטלות חברות השירותים הפיננסיים - בנקים וחברות ביטוח - שתופסות כ-42% ממנו. חברות המתמחות בחומרים בסיסיים, בעיקר חברות כרייה ומחצבים (פחם, מתכות), מרכיבות כ-21% מהמדד.

בעלת המשקל הגבוה במדד היא ענקית הכרייה העולמית BHP ביליטון. משקלה הוא כמעט 12%. חברת הכרייה ריו טינטו - שאינה אוסטרלית, אך יש לה פעילות ענפה במדינה - תופסת כ-2.5% מהמדד. בין עשר הגדולות במדד נמצאת גם חברת התקשורת האוסטרלית טלסטרה, ויצרנית הצמר WoolWorth. בין 2003 ל-2007 עלה מדד המניות האוסטרלי בחדות, אבל בחודשים האחרונים הוא בנסיגה. מאז הנפקתה בנובמבר 2007 רשמה תעודת הסל קסם אוסטרליה תשואה של 21%-.

כלכלת אוסטרליה: לכלכלת אוסטרליה יש מאפיינים מערביים בדומה למדינות אירופה וצפון אמריקה. מגזר השירותים מייצג כ-70% מהכלכלה והוא המרכיב העיקרי בה. ענפי הכרייה, המחצבים והחקלאות מספקים כ-65% מהיצוא.

שטחה של אוסטרליה מתקרב לשטחה של ארה"ב, אבל האוכלוסייה שלה, כ-21 מיליון תושבים, מהווה רק כ-7% מאוכלוסיית ארה"ב. לפיכך, העושר הטבעי במדינה מתחלק על פחות תושבים. חלק גדול משטחה של אוסטרליה הוא מדברי, והאדמה הראויה לחקלאות מצויה בעיקר באזורי החופים. התוצר לנפש באוסטרליה הוא כ-33 אלף דולר (כ-22% יותר מבישראל).

העושר הטבעי הוא גם בעיה

כלכלת אוסטרליה כמעט לא סבלה מהמיתון העולמי בתחילת העשור ונהנתה בשנים האחרונות מצמיחה מואצת. זו נבעה מהביקושים הגואים של מדינות אסיה, בעיקר סין והודו, למחצבים ולסחורות חקלאיות. ענף נוסף שצומח הוא התיירות.

הזינוק הכלכלי הביא עמו גם אינפלציה. בשנה האחרונה קצב האינפלציה במדינה הוא כ-4%. כדי להילחם באינפלציה הועלתה הריבית ליותר מ-7%. חלק מהלחצים האינפלציוניים נובעים מהגאות שרשם ענף הנדל"ן, שמאפייניה מזכירים את הזינוק במחירי הנדל"ן בארה"ב ובריטניה. בחודשים האחרונים בועת הנדל"ן באוסטרליה מוציאה אוויר, והכלכלה האוסטרלית מאטה.

העושר הטבעי הוא גם בעיה. כלכלנים אוסטרלים קובלים על כך שרוב ההשקעות הזרות במדינה זורמות לענפי המחצבים והחקלאות, בעוד התעשייה המקומית סובלת מהיעדר השקעה מספקת.

למה כדאי להשקיע באוסטרליה

1. מחירי הסחורות הגואים והביקוש הגובר לסחורות חקלאיות מסייעים לכלכלת המדינה לצמוח.

2. הקרבה לשוקי אסיה מגבירה את הביקושים לתוצרת של מפעלי תעשייה אוסטרליים.

3. ענף התיירות במדינה מצוי בצמיחה.

4. האוכלוסייה במדינה מורכבת בעיקר ממהגרים ממוצא אירופי ונחשבת למשכילה. הכלכלה היא בעלת מאפיינים מערביים, ובעלת יסודות דמוקרטיים חזקים.

היכן נמצאים הסיכונים

1. במדינה שוררת אינפלציה גבוהה ונהוגה בה ריבית גבוהה שמגבירה את אי הוודאות.

2. למדינה וגם למגזר הפרטי יש חוב גבוה במטבע זר. החוב הגבוה מקשה על המלחמה באינפלציה.

3. הישענות רבה על שוק הסחורות קושרת את אוסטרליה באופן הדוק לכלכלה העולמית. אם הכלכלות של סין והודו יואטו ושוק הסחורות יוריד הילוך, כלכלת אוסטרליה עלולה להיפגע. ברבעון האחרון של 2007 נרשמה האטה מסוימת, והכלכלה צמחה בכ-3.9% בלבד.

4. כלכלת אוסטרליה חשופה מאוד למשבר העולמי בגלל גודלו של המגזר הפיננסי שלה. כמה קרנות השקעה הקשורות עם בנקים אוסטרליים רשמו בתחילת 2008 הפסדים משמעותיים ויציבותו של חלק מהמגזר הפיננסי התערערה.

איך קונים: תעודת הסל קסם אוסטרליה מנוהלת על ידי קסם מקבוצת אקסלנס. את התעודה ניתן לרכוש בסניפי הבנקים או בחברות הברוקרים.

מוצרים חלופיים

התחליף הדומה ביותר הוא תעודת הסל פסגות סל דיווידנד אוסטרליה. זו עוקבת אחר מדד של 30 חברות אוסטרליות שמחלקות דיווידנדים גבוהים. הרכבה מוטה מאוד לסקטור הפיננסי, שתופס כ-57% מנכסי התעודה. מוצרים חלופיים נוספים הם קרנות הנאמנות יובנק אוסטרליה ואסיה, ופיא מניות אסיה פסיפיק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully