וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסיבה להפסדי הסאבפריים של UBS: חוסר פיקוח ותרבות ניהולית שעודדה נטילת סיכונים

סוכנויות הידיעות

21.4.2008 / 16:35

בדו"ח לבעלי המניות פורטו הסיבות להפסדים הכבדים

הדו"ח לבעלי המניות בן 50 העמודים - המהווה סיכום של דו"ח שהוגש לוועדת הבנקאות השווייצית מוקדם יותר החודש - מפרט את הסיבות שהובילו למחיקות הענק ב-UBS. בדו"ח קובע הבנק הגדול בשווייץ כי האחריות להפסדים נופלת בעיקרה על שלוש חטיבות: חטיבת קרנות הגידור, חטיבת המסחר במט"ח וחטיבת האג"ח.



בין הסיבות המפורטות בדו"ח מציין UBS את אי יכולתה של חטיבת האג"ח לזהות את הסכנה הטמונה באג"ח מגובות במשכנתאות וב-CDO (ניירות ערך מגובי נכסים).



בנוסף, הטיל הבנק את האחריות להפסדים על מבנה השכר שעודד את עובדי הבנק לקחת סיכונים מיותרים - והעניק להם "תמריצים מועטים מדי להגן על שמו של UBS לטווח הארוך". יחידת ניהול הסיכונים של הבנק הסתמכה יותר מדי על דירוגי האשראי של ניירות הערך המגובים במשכנתאות - ולא ציינה את הסכנה הטמונה בהן בתקופה שבה השקיע UBS באופן מאסיווי בשוק המשכנתאות בארה"ב.



מבנה השכר של עובדי הבנק, ציין UBS, העניק לסוחרים תמריצים לבצע עסקות מסוכנות בתקווה לגרוף תשואות גבוהות ולהגדיל את שכרם בצורה משמעותית. תשלומי הבונוס שהועברו לבנקאי השקעות בכירים ומצליחים, לפי הבנק, מדדו את הרווחים שגרפו הסוחרים כתוצאה מהשקעותיהם - אך לא את איכות ההשקעות או את עמידותן.



UBS מחק עד כה כ-38 מיליארד דולר ונאלץ להודיע על גיוסי הון בסך כמעט 30 מיליארד דולר. זאת, באמצעות הנפקת מניות ואג"ח בנות המרה לבעלי מניות קיימים ולקרנות השקעה ממשלתיות בסינגפור ובמזרח התיכון. UBS רשם ברבעון הראשון של 2008 הפסד רבעוני של 12 מיליארד דולר - על רקע מחיקות רבעוניות בסך 19 מיליארד דולר. את המחיקות רשם הבנק ברבעון הראשון בשל ההימור השגוי שלו על שוק המשכנתאות האמריקאי.



בעקבות ההפסדים - הודיע הבנק כי היו"ר, מרסל אוספל, יפרוש מתפקידו ולא יעמוד לבחירה מחדש באסיפת הדירקטוריון הקרובה ב-23 באפריל. היועץ המשפטי הבכיר של החברה, פיטר קורר המשמש כחבר דירקטוריון מאז 2002, צפוי להחליף את אוספל בתפקיד היו"ר - לאחר שיזכה השבוע באישורם של בעלי המניות בבנק. מינויו של קורר נתקל בביקורת חריפה מצדו של נשיא UBS לשעבר, לוקמן ארנולד, המחזיק בנתח של 1.1% ממניות הבנק באמצעות חברת ההשקעות אוליוונט. לטענת ארנולד, קורר אינו מועמד עצמאי ואינו מחזיק ברקע הפיננסי הדרוש לניהול הבנק.



הפסדי UBS - שכבר הספיק למחוק 19 מיליארד דולר בעקבות חשיפתו לשוק המשכנתאות בארה"ב - הובילו ביולי להדחתו של המנכ"ל הקודם, פיטר וופלי, בשל הפסדים שנגרמו בקרן הגידור של הבנק ולהחלפתו במנכ"ל הנוכחי מרסל רוהנר. סמנכ"ל הכספים, קלייב סטנדיש, וראש חטיבת בנקאות ההשקעות, יו ג'נקינס, הודחו גם הם בחודשים האחרונים בעקבות הפסדי הענק של UBS.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully