וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק הפועלים: המח"מ של תיק האג"ח מגובה המשכנתאות התארך בשל ירידה בקצב הפרעונות המוקדמים בארה"ב

שרון שפורר

21.4.2008 / 21:30

קפץ בתוך מספר חודשים מ-4.1 ל-6.8; המשמעות - ירידה בערך התיק ועליית בסיכון

מדובר בגידול של יותר מ-50% במח"מ של התיק בתוך חודשים ספורים. המח"מ הוא בעל משמעות גדולה בתמחור איגרת החוב: ככל שהמח"מ ארוך יותר, כלומר הזמן שמשקיע מהחזיר את ההשקעה שלו בחוב, עולה - הסיכון בהשקעה עולה איתו שכן קיים חשש גדול יותר מאי פירעון החוב. כאשר הסיכון גדל, התשואה הנדרשת על ידי המשקיע מהאיגרת גדולה יותר - והמחיר שלה יורד.



כך בדיוק קרה בבנק הפועלים: המח"מ של התיק התארך בשל ירידה חדה בקצב הפרעונות המוקדמים של משכנתאות בארה"ב ועלייה בפיגורים בהחזרי המשכנתא. בעקבות זאת, הסיכון של התיק גדל משמעותית והמחירים נחתכו בחדות. בנוסף לזאת, גם מחסור חמור בנזילות בשוק האג"ח מגובה המשכנתאות - בעקבות המחסור החמור בקונים - הגדיל את הסיכון בתיק.



פועלים משלם את המחיר היקר של נטילת סיכון המח"מ בהשקעה וניצב כעת בפני חוסר וודאות גדול: לו המשבר בשוק האמריקאי יימשך ואיתו גם המחסור הגדול בנזילות בשוק האג"ח מגובה המשכנתאות, המח"מ בתיק האג"ח מגובה הנכסים שלו, שהיקפו כ-3.5 מיליארד דולר, ימשיך לגדול - התשואות ימשיכו לטפס והמחירים להיחתך. התיק, שאיבד עד כה כמיליארד דולר מערכו, ימשיך להישחק ועשוי להמשיך ולייצר לבנק הפועלים הפסדים כבדים.



זו אחת הסיבות שבגינן מתלבטת כיום הנהלת בנק הפועלים באפשרות של חיסול האחזקה בתיק. מכירת התיק עשויה להניב לבנק הפסד כבד, שכן ערך השוק שלו נשחק, ובנוסף מצב השוק - מחסור בקונים ורווי במוכרים - עשוי לגרום לו למכור את התיק במחירי הפסד אפילו כבדים יותר מאשר ירידת הערך עליה דיווח עד כה.



מצד שני, כך יוכל הבנק להיפטר מהמשקולת שמכבידה עליו. לאחרונה דיווח הבנק כי בנק ישראל אילץ אותו להוריד את יחס הלימות ההון העצמי בתיק. הפגיעה בהון הבנק, שהינו הבסיס לפעילות הבנקאית, עשויה לפגוע בפעילות האשראי שלו בכניסה שלו להשקעות בחו"ל - וגם זהו שיקול למכירת התיק גם במחיר כבד.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully