וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הישראלים משאירים את הכסף בבית: צניחה בהשקעות בחו"ל ברבעון הראשון של 2008 - רק 2.1% לעומת 2007

מוטי בסוק

22.4.2008 / 6:56

הסיבה לנסיגה: תשואות נמוכות ואי ודאות עקב הערכות לנסיגה כלכלית בארה"ב ובמדינות המפותחות



המשקיעים הישראלים משאירים את הכסף בבית בעקבות המשבר הפיננסי העולמי: היקף ההשקעות הישראליות בחו"ל הצטמצם באופן משמעותי ברבעון הראשון של 2008 - זאת על רקע המשבר הכלכלי העולמי וההערכות לנסיגה כלכלית בארה"ב ובחלק גדול מהמדינות המפותחות.



השקעות בחו"ל של המגזר הפרטי הלא בנקאי, שכולל בעיקר את קופות הגמל וחברות הביטוח, הסתכמו ברבעון הראשון של 2008 ב-372 מיליון דולר בלבד - סכום המהווה רק 2.1% מהשקעות המגזר בחו"ל ב-2007 (17.9 מיליארד דולר), ורק 1.5% מסך ההשקעות ב-2006 (25.3 מיליארד דולר).



הסיבה לנסיגה בהשקעות הישראלים בחו"ל היא התשואות הנמוכות מאוד על ההשקעות וחוסר הביטחון בעתיד התשואות בשנה הקרובה ומעבר לה. רבים מהמוסדות הפיננסיים הלא בנקאיים אף מחזירים באחרונה כספים לישראל, צעד הלוחץ כלפי מטה על שער הדולר.



סך ההשקעות של תושבי ישראל בחו"ל ברבעון הראשון של השנה - 1.7 מיליארד דולר - הוא רק 10.6% מסך השקעותיהם בחו"ל בכל 2007, שהיו 16.2 מיליארד דולר. במארס התחולל מהפך גם בכל הקשור להשקעות המט"ח של משקי הבית - לאחר שבחודש שעבר משכו משקי הבית כספים מפקדונות המט"ח שלהם בבנקים בישראל ובחו"ל בהיקף של 193 מיליון דולר. עד כה, במשך יותר משנה, הקפידו משקי הבית לצבור מט"ח בפקדונות בבנקים בישראל ובחו"ל. במארס המשיכו משקי הבית לממש השקעות בקרנות נאמנות המשקיעות במט"ח, בחו"ל ובישראל, בהיקף של 180 מיליון דולר.



שיעור ההשקעות של תושבי ישראל בחו"ל, כולל השקעות קופות הגמל וחברות הביטוח, גדל בהתמדה ב-2001-2006 כתוצאה מהרפורמה במס, הצטמצמות פערי הריבית בין ישראל לחו"ל והגברת השקיפות והתחרותיות בענף החיסכון לטווח ארוך. כל אלה הניעו את המשקיעים המוסדיים להגדיל את פיזור השקעותיהם בניסיון להשיג תשואות גבוהות יותר. ב-2007 ירד שיעור ההשקעה בחו"ל, תופעה שהתחזקה ברבעון הראשון של 2008 - בהשפעת המשבר בכלכלה העולמית והמכות שספגו שוקי ההון בעולם.



המשקיעים המוסדיים, בעיקר קרנות הפנסיה, שבו להשקיע בחו"ל במארס, בהיקף של 263 מיליון דולר, לאחר חודשים של האטה ניכרת בהשקעות. כמו כן הגדילו במארס את צבירות המט"ח שלהם בפקדונות בבנקים בישראל ובחו"ל בהיקף של כ-140 מיליון דולר. התנהגותם בתחום הפקדונות היתה הפוכה להתנהגות המגזר העסקי ומשקי הבית.



תושבי חוץ הקטינו ההשקעות בישראל



מנתונים שפירסמה אתמול המחלקה לפעילות המשק במט"ח בבנק ישראל, עולה כי סך ההשקעות של תושבי חוץ בישראל ברבעון הראשון של 2008 היה 3.2 מיליארד דולר - סכום קטן במקצת מממוצע ההשקעות של תושבי חוץ בישראל ב-2007 כולה, שהיה 13.6 מיליארד דולר.



תושבי חוץ קנו במארס מט"ח באמצעות מכשירים פיננסיים נגזרים, וכן מניות ואג"חים בבורסה בתל אביב. סך הרכישות בבורסה היה 541 מיליון דולר. לעומת זאת, תושבי חוץ הקטינו את ההשקעות הישירות שלהם בישראל ב-261 מיליון דולר - זאת כאשר ממוצע הקטנת ההשקעות בחודשים האחרונים היה כ-500 מיליון דולר בחודש. המגזר העסקי מכר במארס מט"ח לזמן קצר בעיקר באמצעות מכשירים פיננסיים נגזרים והמרה מפקדונות מט"ח בישראל ובחו"ל. במקביל פרע המגזר העסקי אשראי במט"ח לבנקים בישראל. ההשקעות הישירות של המגזר העסקי בחו"ל הסתכמו במארס ב-238 מיליון דולר, וההשקעות במניות ובאג"חים הסתכמו ב-45 מיליון דולר.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully