וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תשובה וויסמן בין נפגעי הנפט

עמי גינזבורג

22.4.2008 / 12:57

השיאים שרושם "הזהב השחור" דווקא פוגעים בחברות כמו דלק US ואלון USA, העוסקות בזיקוק נפט, שיווק דלקים והפעלת חנויות נוחות

מחיר הנפט בעולם ממשיך לשבור שיאים. אתמול נסחר הנפט סביב מחיר של 117 דולר לחבית - כ-50% מעל מחירו בסוף יולי 2007. ממחירי הנפט הגבוהים מרוויחות חברות הנפט הגדולות, כמו אקסון-מוביל (XOM), שברון (CVX) וקונוקו-פיליפס (COP) האמריקאיות או בריטיש פטרוליום (BP) הבריטית. אבל למרות הזינוק במחירים, מניות חברות הנפט מפגרות מאחור. מניות אקסון-מוביל ושברון נסחרות במחיר דומה לזה שבו היו בסוף יולי 2007, ואילו מחירי מניות COP ו-BP נמוכים כיום בכ-10% ממחיריהן אז.

פיגור "מניות הנפט" אחר "חבית הנפט" נובע מהעובדה שלחברות הנפט יש עוד מגוון פעילויות לצד הפקת נפט. בחלק מפעילויות אלו מחיר הנפט הגבוה דווקא פוגע. שתי פעילויות מרכזיות של חברות הנפט הגדולות הן זיקוק נפט גולמי למוצרים מוגמרים (בעיקר דלק למכוניות) והפעלת חנויות נוחות בתחנות דלק. תחומים אלה ספגו בחודשים האחרונים ירידה חדה ברווחיות.

בפעילות הזיקוק הרווחים נפגעו עקב הזינוק במחיר חומר הגלם העיקרי - נפט גולמי. מחירי הדלקים בארה"ב אמנם טיפסו בשנה האחרונה בכ-25% לשיא של כ-3.5 דולרים לגלון, אבל אפילו עלייה כזו עדיין אינה מפצה על התייקרות הנפט הגולמי. פעילות הקמעונות של תחנות הדלק נפגעה כמובן גם היא בגלל ההאטה הכלכלית החריפה בארה"ב. לנהגים, שמתקשים לעמוד במחירי הדלק הגבוהים, נשאר רק מעט כסף להוציא בחנויות הנוחות.

אצל חברות הנפט הגדולות, מחירי הנפט הגבוהים עדיין מהווים עוגן מרכזי. לעומתן, אצל חברות כמו דלק US ואלון USA, העוסקות רק בזיקוק נפט, שיווק דלקים והפעלת חנויות נוחות - המצב קשה בהרבה. חברות אלו, שנשלטות בידי יצחק תשובה (דלק) ודודי ויסמן (אלון), ספגו בחודשים האחרונים פגיעה קשה, ותחזית הרווח שלהן הונמכה בחדות. אצל אלון, למשל, ירדה התחזית ל-2008 מרווח של 2.84 דולרים למניה ל-0.75 דולר. את ההשפעה ניתן לראות היטב במניות - מניית דלק US צנחה מאז יולי 2007 ב-60%, ומניית אלון, שסבלה גם ממזל רע (שריפה בבית הזיקוק בטקסס) קרסה ב-65%.

הבשורה הטובה עבור בעלי המניות היא שעונת נסיעות הקיץ בארה"ב נמצאת בפתח. עונת הקיץ מניבה בדרך כלל מחירי דלק גבוהים יותר ורווחים משופרים לחברות הזיקוק והדלק. הבשורה הרעה היא שמחירי הנפט הגבוהים וההאטה הכלכלית שמתפשטת בארה"ב לא מראים בינתיים שום סימן של נסיגה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully