וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברות הניהול של הקרנות נוטלות הלוואות למימון פעילותן

הארץ

15.10.2001 / 7:11

בתעשיית ההון סיכון צופים גל פיטורים בחברות לנוכח קשיים בגיוס ההון

מאת עודד חרמוני

בתעשיית ההון סיכון, בה כ-1,000 עובדים, מתכוננים לגל פיטורים בחברות הניהול, לאור קשיים בגיוס וניהול לא נכון של ההון. לאחרונה נודע כי חברות הניהול של קרנות הון סיכון ישראליות נוטלות הלוואות בכדי לממן את פעילותן השוטפת, על סמך רווחיהן בעתיד. זאת, לאחר שבשנתיים האחרונות השקיעו הון בהיי-טק שיועד במקור לניהול הקרן.

חברות הניהול נוהגות לחלק במשך חיי הקרן את ההון שגייסו לפי 80% להשקעות ו-20% דמי ניהול לתפעול שוטף. אלא שבשנות השיא של התעשייה, 1999-2000, ניצלו כמה מהחברות את ההון שיועד לשמש דמי ניהול והשקיעו בחברות היי-טק, כדי לנצל את הגיאות בשוק; זאת, מתוך הנחה כי יגייסו במהרה קרן חדשה - ממנה יוכלו להקצות דמי ניהול.

מנהלים בתעשיית ההון סיכון אשר ביקשו להישאר בעילום שם אמרו כי הקרנות שלוות כספים הן קרנות שתיכננו לממן את דמי הניהול מרווחי המימושים ומקרנות המשך, במקום להקצות הון מתוך הקרן.

חברות הניהול של קרנות ההון סיכון הישראליות מנהלות כ-8 מיליארד דולר. על פי הערכות בתעשייה, לקשיים אלה נקלעו כמה מהקרנות הגדולות בישראל וכמה קרנות נוספות בהיקף של עד 60 מיליון דולר.

בשל משבר מניות הטכנולוגיה, קרנות אלה לא הרוויחו כמתוכנן, והתקשו לגייס משקיעים חדשים.

בהיעדר דמי ניהול, עלולות חברות הניהול להיקלע למצוקה כלכלית ואף להיסגר. מקורות בתעשייה אמרו שכל עוד שוק המניות בשפל, קרנות אלו יתקשו להשיב את ההלוואות שהן נוטלות עבור דמי הניהול.

המשבר המתמשך פגע גם בכספים המובטחים למנהלי חברות הניהול.

כמה ממנהלי הקרנות החליטו באחרונה לדחות את קבלת דמי הניהול השנתיים, כדי להגדיל את ההון העומד לרשותם לביצוע השקעות. ואולם כתוצאה מכך נאלצות חלקן לקצץ בהוצאות השוטפות, והן מתכוונות לפטר עובדים ולקצץ משכורות - כולל של השותפים הבכירים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully