וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מועדון החלל הישראלי: 7 חברות, יותר מ-400 מיליון דולר בשנה ועמוס 3 שישוגר מחר בבוקר בשידור חי

אמיתי זיו

23.4.2008 / 8:42

החברות הישראליות העוסקות בתקשורת לוויינית נהנות משוק שממשיך לצמוח - בייחוד באפריקה ■ הלוויין עמוס 3 יעמיק את דריסת הרגל הכחולה-לבנה בחלל החיצון ■ השיגור ילווה בטקס בבית הנשיא - כחלק מאירועי שנת ה-60 של המדינה ■ 85% מנפח התקשורת של הלווין

עמוס 3 יוצר בתעשייה האווירית במשך שלוש שנים לפי הזמנה של חלל. צבר ההזמנות הסגורות ללוויין מסתכם ב-160 מיליון דולר, וההזמנות שכבר התקבלו לשנה הקרובה תופסות כמעט את מלוא הקיבולת שלו. בחלל תקשורת בנו את התוכנית העסקית ללוויין ל-16 שנות פעילות, וההכנסות הצפויות מסתכמות ב-520 מיליון דולר.



עם זאת, חלל תקשורת אינה החברה הישראלית היחידה המחזיקה בנתח מעסקי התקשורת הלוויינית, הצפויים לצמוח במהירות בשנים הקרובות. לצדה פועלות בתחום שש חברות ישראליות נוספות. החברות נהנות במיוחד מהצמיחה בשוק התקשורת באפריקה, שתפח ב-600% בשש השנים האחרונות ועוד לא אמר את המלה האחרונה: שיעור החדירה של האינטרנט בכל היבשת הוא כ-2.5% בלבד - למרות החדירה הגבוהה, באופן יחסי, בדרום אפריקה ובמצרים.



מניעים את הצמיחה בענף התקשורת



"יש מקומות שאין בהן תשתית בינלאומית וגם לא תשתית מקומית", אומר רועי הס, מנכ"ל גילת סאטקום. "ישראל מחוברת מתחת לאוקיאנוס לשדירת האינטרנט העולמית, ויש קווים בכל בית, אבל במקומות רבים בעולם, כמו דרום-מזרח אסיה, דרום אמריקה ואפריקה, אין חיבור כזה".



עיקר עסקיה של גילת סאטקום הוא בתקשורת לוויינית במדינות העולם השלישי. היא סיימה את 2007 עם הכנסות של כ-40 מיליון דולר. הכנסותיה ברבעון הרביעי היו 12 מיליון דולר. בשנה החולפת החברה החליפה ידיים: עמית ברגר מכר את הבעלות לשאול אלוביץ'.



למרות הכותרת המשותפת, "תקשורת לוויינית", עסקיה של גילת סאטקום שונים מאוד מאלה של חלל תקשורת. אפשר לומר שחלל תקשורת היא בעלת התשתית, ואילו גילת סאטקום היא ספקית השירותים. חלל תקשורת מוגדרת כמפעילת לוויינים: היא רוכשת את הלוויינים מהתעשייה האווירית ומוכרת מקטעי חלל (Space Capacity, או קיבולת לוויינית).



לחלל אין מתחרות ישראליות, אבל יש לה מתחרות בעולם, כמו SES ,Intelsat ו-ABS. מפעילות הלוויין האלה מוכרות "נדל"ן לווייני", שבו אפשר להעביר מגוון שירותים - שידורי טלוויזיה, שיחות טלפוניה ואינטרנט. עם לקוחותיה של חלל נמנים HBO ,BOOM TV, רשות השידור והרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו (הערוצים 1, 2 ו-10 משודרים וניתנים לצפייה גם דרך לוויין). עם זאת, הלקוחה הגדולה ביותר של חלל היא yes, שכבר קנתה מקטעי חלל מעמוס 2 ומעמוס 3 עד 2016. המשותף ל-yes, לחלל תקשורת ולגילת סאטקום הוא בעל המניות אלוביץ', המחזיק ב-85% מגילת סאטקום, ב-46% מחלל (שאותם רכש באחרונה) ובכשליש מ-yes.



גילת סאטקום, הנסחרת אף היא בבורסה בתל אביב, עוסקת במתן שירותי תקשורת נתונים באמצעות לוויין, ועיקר עסקיה הוא בקישוריות לאינטרנט. "אנחנו ספק האינטרנט של ספקי האינטרנט במדינות כמו גאנה וזמביה", מסביר הס. מלבד היותה ספקית אינטרנט, גילת סאטקום משווקת מערכות VSAT (Very Small Aperture Terminal). מדובר במסופים קטנים המשמשים, למשל, בתי עסק מרוחקים או קפה אינטרנט באפריקה. הם מאפשרים גלישה באינטרנט במהירות של 1 מגה-ביט לשנייה ויותר וגם שיחות טלפון מכל נקודה בעולם. מחירם מתחיל בכמה אלפי דולרים בודדים.



גם בישראל המרושתת יש שימוש ל-VSAT. המכון הגיאופיסי, למשל, משדר נתונים באמצעות מסוף כזה מנקודות בנגב שקווי בזק אינם מגיעים אליהן, ועל צינור הנפט אילת-אשקלון יש מסופים המנטרים נתונים ושולחים אותם דרך לוויינים. עם זאת, הלקוח הגדול ביותר בישראל ל-VSAT של גילת סאטקום הוא מפעל הפיס: על כל דוכן פיס יש "צלחת" קטנה שמשדרת וקולטת נתונים להגרלות הלוטו.



לפעמים מדינה שלמה מנותקת מהאינטרנט



לסאטקום מתחרה ישראלית בשם סקייוויז'ן (Skyvision), חברה פרטית שנמכרה ב-2006 לים.קום של שי לבנת, אילן פדלון ואמיר אדלר. סקייוויז'ן מספקת קישוריות לאינטרנט במדינות כמו טנזניה וסיירה ליאונה. היא אינה מדווחת על הכנסותיה, אבל בחברה מציינים שיש לה כ-350 לקוחות, וההכנסות צמחו בכ-50% בכל אחת מארבע השנים האחרונות.



"עיקר הלקוחות שלנו הם מוסדיים - ספקי תקשורת לאומיים, ממשלות, ספקי נפט וחברות תעופה", מסביר המנכ"ל, מארק גזית. החברה חווה לעתים קשיים בעבודה באפריקה. "בכל מדינה שבה אנו פועלים יש נציגים טכניים שמגיעים בתוך שעתיים כדי לתקן תקלות אצל הלקוחות", מספר גזית. "לעתים מתברר שמדובר בכלל בבעיה באספקת החשמל. קורים מצבים שבמדינה שלמה או בעיר בירה אין אינטרנט או טלפון".



החברות הישראליות הפועלות באפריקה אינן משתפות בינתיים פעולה עם לווייני עמוס - פשוט כי הלוויינים אינם מכסים את היבשת. את קיבולת החלל שלהן רוכשות החברות ממפעילי לוויין אחרים. לפי התוכניות, עמוס 4 ועמוס 5 יכסו גם את אפריקה ואת דרום-מזרח אסיה.



שיתוף פעולה ציוני



סקייוויז'ן וגילת סאטקום אינן מייצרות מכשירי VSAT בעצמן, אך גם בתחום הזה פעילות חברות ישראליות: שירון וגילת רשתות לוויין (שאינה קשורה בגילת סאטקום). גילת סאטקום משתפת פעולה עם שתי החברות הישראליות ועם החברה האמריקאית איי-דיירקט, שמייצרת מכשירי VSAT. גם סקייוויז'ן משווקת את שירותיה לרוב עם מכשירי VSAT של איי-דיירקט, אך היא רוכשת גם מגילת רשתות לוויין - "גם מתוך ציונות", אומר גזית.



גילת רשתות לוויין עלתה לכותרת במארס כשנרכשה ב-475 מיליון דולר על ידי חברת האחזקות מבטח שמיר של מאיר שמיר, הקרן האמריקאית גורס גרופ ועמי לוסטיג, איתן סטיבה ורועי בן-ימי, חבריו של שמיר מקבוצת LR. בעקבות הרכישה תימחק גילת מהמסחר בבורסה, אבל את 2007 היא סיימה עם הכנסות של 282 מיליון דולר (מהם 72 מיליון דולר ברבעון הרביעי). אתמול דיווחה גילת על עסקה לאספקת 1,500 מערכות VSAT מסוג SkyEdge II למפעיל תקשורת קולומביאני.



ויש עוד חברות ישראליות שפעילות בעסקי הלוויין. RRsat, הנסחרת בנאסד"ק, פירסמה באחרונה הודעה על רכישת חוות הלוויינים של בזק בעמק האלה בכ-15 מיליון דולר. RRsat ו-SatLink הישראליות עוסקות גם הן באספקת שירות קישוריות לווייני, אבל מתמחות בשידורי טלוויזיה.



RRsat הוקמה ב-81' והעסיקה אז כשלושה עובדים. הקפיצה הגדולה של החברה התרחשה ב-89', כשהקימה את חווות הלוויינים לחברות הכבלים. ב-2006 יצאה להנפקה בנאסד"ק, ואת 2007 סיימה עם הכנסות של 60 מיליון דולר. כיום מועסקים בחברה 140 עובדים, ותחזית ההכנסות ל-2008 היא 75 מיליון דולר.



החברות הפכו את מיקומה הגיאוגרפי של ישראל ליתרון - שידור טלוויזיה מהודו, למשל, עובר ללוויין שמכסה את אסיה וגם את ישראל, יורד למתקני החברה בישראל ועולה בחזרה ללוויין אמריקאי המכסה גם הוא את ישראל. דרך אגב, החברות האלה הן המפעילות את ניידות התקשורת החונות מחוץ להיכל נוקיה בזמן משחקי כדורסל של מכבי תל אביב.



170 מיליון דולר עולים השמימה: הלוויין עמוס 3 ישוגר מחר



מחר ב-8:00 בבוקר, לפי שעון ישראל, ישוגר הלוויין עמוס 3 מאתר השיגור בייקונור שבקזחסטאן, אחרי שלוש שנים שבהן נבנה בעלות כוללת של 170 מיליון דולר. הזנקתו לחלל מוגדרת חלק מאירועי שנת ה-60 למדינה, והשיגור והטקס שייערך לכבודו בבית הנשיא יועברו בשידור חי בערוצי הטלוויזיה הישראליים. חדי העין יזהו את סמליל חגיגות ה-60 מעטר את חופת הלוויין בראש טיל השיגור.



עמוס 3 נבנה במפעל מב"ת של התעשייה האווירית ונבדק במתקני חברת IABG בגרמניה. משקלו 1.3 טונות והוא מכיל 420 ק"ג של דלק, שנועדו רק לתיקוני מיקום קטנים. שאר התנועה שלו נעשית בזכות חוקי הפיסיקה לבדם. ציוד התקשורת בו שוקל 250 ק"ג, ואורך חייו הצפוי 18 שנה.



הלוויין צפוי לעלות לגובה 36 אלף ק"מ, לרצועה צפופה שבה ממוקמים כל לווייני התקשורת המקיפים את כדור הארץ. הוא יסתובב במהירות זהה למהירות הסיבוב של כדור הארץ סביב צירו. עמוס 3 ישוגר לנקודה שבה נמצאים עמוס 1 ועמוס 2, והוא יחליף את עמוס 1, המסיים את פעילותו לאחר 12 שנים.



אלומות התקשורת של עמוס 3 מכסות את ארה"ב, אירופה והמזרח התיכון. עוד לפני שיגורו לחלל נרכשו יותר מ-85% מקיבולת השירות שלו לשנה הקרובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully