וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר החברות: האטה בפעילות העסקית

טל לוי

23.4.2008 / 13:22

ההאטה בקצב הגידול של הפעילות ברבעון הראשון הקיפה את מרבית הענפים, למעט ענף המלונאות. ציפייה לשיפור מסויים ברבעון השני

במהלך הרבעון הראשון של שנת 2008 הואט קצב הגידול של הפעילות העסקית. ההאטה בקצב הגידול של הפעילות ברבעון זה הקיפה את מרבית הענפים למעט ענף המלונאות שפעילותו גדלה בקצב ניכר וענף המסחר שמכירותיו גדלו. הציפיות לרבעון הבא הן לחזרה חלקית למגמת העלייה שאפיינה את המשק ברבעונים החולפים. כך נמסר ממחלקת המחקר של בנק ישראל שפרסמה את סקר העסקים עבור הרבעון הראשון של 2008. הסקר שעורך בנק ישראל מבוסס על תשובותיהן של 542 חברות ועסקים מענפי המשק השונים.

מהתפלגות הציפיות לאינפלציה ל-12 החודשים הקרובים (מרץ 2008 עד מרץ 2009) של החברות עולה ממוצע הציפיות לאינפלציה ירד מעט לרמה של 2.69% בממוצע, לעומת 2.77% ברבעון הקודם. עם זאת, גדל שיעור החברות הצופות שהאינפלציה תחרוג מהגבול העליון של התחום המוגדר כיציבות מחירים (3%), והוא עמד ברבעון זה על רמה של 30% לעומת 25% ברבעון הקודם. ביחס לשער החליפין, מהסקר עולה כי "החברות והעסקים צפו כי במהלך 12 החודשים הקרובים (עד מרץ 2009) יחול פיחות בשער השקל מול הדולר. בנוסף, קיימות ציפיות שבמהלך הרבעון השני של 2008 יחול פיחות של כ-5% בשער החליפין"

על פי הדיווח של החברות והעסקים שענו לסקר, במהלך הרבעון הראשון של שנת 2008 הואט קצב הגידול של הפעילות העסקית. ההאטה בקצב הגידול של הפעילות ברבעון זה הקיפה את מרבית הענפים למעט ענף המלונאות שפעילותו גדלה בקצב ניכר וענף המסחר שמכירותיו גדלו. הציפיות לרבעון הבא הן לחזרה חלקית למגמת העלייה שאפיינה את המשק ברבעונים החולפים.

ניתוח של מגבלות ההיצע והביקוש בענפים השונים מלמד כי בהשוואה לרבעון הקודם, חלה במרבית הענפים עלייה במגבלות הביקוש: ירידת ביקושים הקשתה על החברות להגדיל את פעילותן ברבעון הראשון של שנת 2008. לעומת זאת, הוקלה מגבלת ההיצע: מגבלת כושר הייצור הקשתה על החברות פחות מאשר ברבעונים החולפים.

מדיווחי החברות הפועלות בענף התעשייה עולה כי הרבעון הראשון של שנת 2008 התאפיין במגמה מעורבת של הפעילות, זאת לעומת מגמת העלייה שעלתה מהסקרים האחרונים. ההאטה משתקפת בחולשת היצוא ואף יותר מכך בחולשת המכירות המקומיות.

החברות מדווחות גם על בלימת העליות המתמשכות של מספר העובדים ושל שיעור הניצול של המכונות והציוד. במקביל, הדיווח על המגבלות לביצוע הפעילות ברבעון הנסקר מצביע על עלייה בחומרת המגבלות מצד הביקוש ועל ירידה בחומרת אלה שמצד ההיצע. החברות צופות כי גם הרבעון הבא יתאפיין בקצב איטי של גידול הפעילות, אך תוך שיפור מסוים לעומת רבעון זה.

ניתוח תשובות החברות הפועלות בתחום המסחר בסקר מלמד כי גם הרבעון נמשכה מגמת העלייה במכירותיהן. החברות צופות את המשך העלייה במכירות גם ברבעון הבא, אך תוך האטה מסוימת של קצב הגידול.

עלייה בפעילות בתי המלון

התפתחות הפעילות בענף הבנייה ממשיכה להתאפיין בתנודות וחוסר בהירות, וכך עולה גם מהציפיות לרבעון הבא. בפרט, נראה כי נבלמה מגמת ההתאוששות המתונה שאפיינה את פעילות הענף מתחילת 2006 והיקף הביצוע של עבודות בינוי ירד מעט ברבעון זה. כבעבר, הדיווח על חומרת המגבלות לביצוע הפעילות בענף מצביע על דומיננטיות של מגבלות ההיצע בענף ובמיוחד של מגבלת המחסור בעובדים מקצועיים.

ברבעון הנסקר נרשמה עליה בפעילות בתחום התחבורה והתקשורת אך בקצב איטי מזה שברבענןים הקודמים. מכירת שירותים לישראלים עלתה הרבעון, אך במכירת שירותים לזרים לא חל שינוי. ניתוח הממצאים מעלה כי בפעילות של חברות התחבורה היבשתית ובפעילות הרכבות לא חל שינוי, ואילו בפעילות חברות התחבורה האווירית והימית חלה עלייה. חברות התקשורת דיווחו על עלייה בפעילות ברבעון זה.

בתי המלון דיווחו על המשך העלייה הנאה בפעילותם (לעומת הרבעון המקביל אשתקד). העליות בפעילות משתקפות גם בעליית הרמה של מגבלת ההיצע וירידה נוספת של הקושי מצד הביקוש, הודות לעלייה בהיקף התיירות מחו"ל - מספר הלינות של תיירים מחו"ל גדל מאד ברבעון הנסקר. לעומת זאת נמשך הקיפאון בלינות של ישראלים. החברות מדווחות על המשך העלייה המואצת בהיקף ההזמנות שנתקבלו לרבעון הבא.

דיווחי החברות בענף השירותים מלמדים על המשך העלייה בפדיון ברבעון הנסקר אך בקצב מתון מזה של הרבעונים החולפים. העלייה בפעילות מתבססת על עליה במכירת השירותים בחו"ל בעוד שבמכירת השירותים בארץ לא חל שינוי של ממש ברבעון זה. חברות שירותי ההיי-טק צופות את המשך הגידול ברבעון הבא בעוד שחברות השירותים שאינם היי-טק צופות האטה ברבעון הבא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully