וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ה-CIA מאשר: ישראל תקפה כור בסוריה

יוסי מלמן

23.4.2008 / 18:16

הארגון ידווח לקונגרס כי המבנה שהותקף היה מסוגל לדעתם לייצר פלוטוניום לנשק גרעיני



הסי-איי-איי מאשר כי המבנה שהפציצה ישראל בספטמבר בסוריה נועד לשמש לכור גרעיני לייצור פלוטוניום שסיפקה צפון קוריאה. העיתון לוס אנג'לס טיימס מדווח היום (רביעי) על התדרוך הצפוי מפי אנשי הסי-איי-איי לחברי ועדה של הקונגרס על קשרי סוריה וצפון קוריאה. העיתון מסתמך על פקיד ממשל שביקש לשמור על עילום שם.



על פי הידיעה, אנשי הסי-איי-איי ימסרו לכמה ועדות קונגרס כי הכור היה מסוגל לדעתם לייצר פלוטוניום עבור נשק גרעיני, אך נהרס לפני שהגיע למצב זה. על פי העיתון, אנשי הסי-איי-איי אף יאמרו שאף כי ארה"ב הביעה את דאגתה במרוצת השנים בנוגע לקשרים בין ארה"ב לסוריה, היא השתכנעה רק בשנה שעברה על סמך מידע מודיעיני כי האתר החשוד, שהיה בשלבי בנייה, אכן היה מיועד לשמש כור גרעיני.



התדרוך של הסי-איי-איי ישבור חודשים ארוכים של שתיקה ואת מעטה החשאיות שהטילה ישראל ולבקשתה גם הממשל על פרשת התקיפה המסתורית לפני כשבעה חודשים. עם זאת, פקיד הממשל שהעיתון מצטט אינו מסביר מדוע דווקא עכשיו החליט הממשל לאפשר את התדרוך, לאחר שבמשך חודשים ארוכים הוא סירב להיענות לדרישות של חברי קונגרס שונים.



ואולם, העיתון טוען כי מקור בסנאט העריך שהסיבה לכך היא הרצון של הממשל היא לפייס חברי קונגרס נזעמים שהאשימו את הממשל כי הוא אינו מקיים את חובתו לדווח לקונגרס, בשל החשש כי הדבר ישפיע על המשא ומתן המתקיים עם צפון קוריאה לפירוקה מנשק גרעיני.



דובר מטעם הבית הלבן מסר לעיתון כי "הממשל מיידע באופן שוטף חברי קונגרס בעניינים של ביטחון לאומי ומודיעין". הוא סירב להגיב על התדרוך הצפוי או על תדרוך כלשהו.



הדרישה לקבלת התדרוך באה בין השאר מצדו של פיטר הוקסטרה, חבר בית הנבחרים רפוליקאי ממישיגן, שהאשים במאמר שהתפרסם בחודש אוקטובר 2007 ב"וול סטריט ג'ורנל" את הממשל במניעת מידע באופן חסר תקדים.



יצוין כי ככל הנראה הממשל תדרך בעבר חברי קונגרס וסנאטורים בכירים מוועדת המודיעין, ואולם אם אכן היה תדרוך כזה דבר ממנו לא דלף החוצה. ארה"ב וצפון קוריאה מנהלות כעת מגעים ישירים בעקבות הסכם שהושג לפני כמה חודשים, לפיו צפון קוריאה הסכימה להתפרק מנשקה הגרעיני תמורת חבילת סיוע כלכלית ובתחומי האנרגיה מצד יפאן, דרום קוריאה וארה"ב, ואולם לאחרונה טענה ארה"ב כי צפון קוריאה אינה עומדת בהתחייבותה לספק את כל המידע על תכנית הגרעין שלה, על כמויות הפלוטוניום שהיא ייצרה בכור, שבעקבות ההסכם הושבת, ובעיקר האם היא העבירה ידע, ציוד, טכנולוגיה ואולי אף חומרים בקיעים למדינות אחרות, ובמיוחד לסוריה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully