וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

50 תחנות כוח המבוססות על פחם יקומו במדינות באירופה בחמש השנים הקרובות

הראלד טריביון

24.4.2008 / 9:28

עליית הביקוש לאנרגיה, מחירי השיא של הנפט והגז, החששות ביחס ליציבות שוק האנרגיה וסלידה מאנרגיה גרעינית - כל אלה דוחפים את חברות החשמל באיחוד בחזרה אל הפחם המזהם ■ החזרה לפחם במעוז הירוקים האירופי מעלה חששות כבדים בקרב פעילי הסביבה שכבר החלו בפעילות ה

על רקע הביקוש הגובר, מחירי השיא של הנפט והגז, החששות ביחס ליציבות שוק האנרגיה וסלידה מאנרגיה גרעינית, מדינות אירופיות צפויות להקים כ-50 תחנות כוח מבוססות פחם בחמש השנים הקרובות.



בחזרה ללונדון של צ'ארלס דיקנס



הצמיחה המהירה של כלכלות הודו וסין, שבהן הפחם נותר מקור דלק עיקרי, נחשבה עד כה לאחד האתגרים הגדולים ביותר לצמצום פליטות הפחמן הדו-חמצני. אך החזרה לפחם במעוז הירוקים האירופי מעלה חששות כבדים בקרב פעילי הסביבה, המזהירים כי אירופה תוביל את העולם לנתיב הרה אסון שיקשה על שליטה בתהליך ההתחממות הגלובלית. הם נבעתים מתחייתו המחודשת של הפחם, דלק המעורר אסוציאציות ללונדון של דיקנס, ושכבר היה בדרכו החוצה לפני עשור בלבד.



באיטליה כבר התארגנו מחאות, כמו גם בתחנות כוח חדשות בגרמניה, בצ'כיה ואף בבריטניה, שם מוקמת תחנת כוח מבוססת פחם לראשונה זה יותר מעשור. בעלי תחנות הכוח באירופה מדגישים כי הם משתדלים להקים את התחנות מבוססות הפחם כך שיהיו כמה שיותר נקיות. אך מבקרים אומרים כי "פחם נקי" הוא במקרה הטוב חלום, וטוענים כי מדובר בצעד קצר-רואי.



ג'יימס הנסן, קלימטולוג במכון גודארד ללימודי החלל בנאס"א, אומר: "על רקע מה שאנו יודעים שצריך לעשות לייצוב האקלים, הקמת תחנות כוח מבוססות פחם דומה ליציאה למלחמה בלי תוכנית. לטענתו, "אנו זקוקים לפסק זמן בתחום הפחם, ויש להוציא בהדרגה את תחנות הכוח הקיימות מכלל פעולה".



אנל, כמו חברות חשמל רבות אחרות, טוענת כי אין לה ברירה אלא להקים תחנות כוח מבוססות פחם כדי להחליף תשתיות ישנות, בייחוד על רקע האיסור האיטלקי על אנרגיה גרעינית. עלויות הדלק זינקו ב-151% מאז 96', והאיטלקים משלמים את אחד מתעריפי החשמל הגבוהים באירופה.



בארה"ב נרשמת בשנים האחרונות האטה במספר תחנות הכוח מבוססות הפחם החדשות - בין היתר מכיוון שיותר ויותר קשה להשיג אישורים רגולטוריים להקמתן, וגם מכיוון שבניגוד למרבית מדינות אירופה, אנרגיה גרעינית היא חלופה אפשרית בארה"ב.



פחם "נקי" לא נראה באופק



במונחי עלות וזמינות, לפחם יתרונות רבים. עתודות הפחם צפויות להספיק לפחות ל-200 השנים הבאות, לעומת כ-50 שנה עבור גז טבעי ונפט. הפחם גם זול יחסית לשניהם - אף שמחירו שולש בשנים האחרונות. יתרה מכך, מרבית המדינות מיצאות פחם, ואין קרטל פחם, כך שקל יותר לשאת ולתת לגבי המחיר.



"כדי להיפטר מהתלות בנפט, יש בכוונתנו להמיר את כל תחנות הכוח שלנו לפחם, תוך שימוש בטכנולוגיות פחם נקי", אומר ג'אנפיליפו מנצ'יני, ראש תחום ניהול וייצור האנרגיה. "אנו מקווים להוכיח כי ניתן להשתמש בפחם באופן ידידותי לסביבה".



"פחם נקי" הוא מונח שטבע מגזר האנרגיה לפני כמה עשורים בהתייחס למאמציו להפחית את הזיהום המקומי. טכנולוגיות חדשות אמנם מאפשרות לתחנות הכוח לצמצם את כמות חלקיקי הפיח הנפלטים לאוויר, כמו גם גזים רעילים כמו גופרית דו-חמצנית ותחמוצת חנקן. אך הטכנולוגיות הקיימות אינן משפיעות על פליטות הפחמן.



הטכנולוגיות המשמשות את מגזר האנרגיה להפחתת פליטות הפחמן - בעיקר ללכידתו ואגירתו - אינן זמינות עדיין עבור פחם, ואף אחד לא יודע אם הדבר בכלל בר-ביצוע בקנה מידה גדול.



קיימים כיום כמה פרוייקטים ניסיוניים להפחתת פליטת פחמן בארה"ב ובאירופה, מרביתם בשלבים מוקדמים, אך התקדמותם אינה מבטיחה. אנל למשל אומרת כי תתחיל לבחון טכנולוגיה להפחתת פליטת פחמן, הכוללת הזרמה של פליטות הפחמן למאגרים תת-קרקעיים, רק ב-2015.



התחזיות הקודרות ביותר עשויות להתגלות כאופטימיות מדי



"זה פשוט מאוחר מדי", אומר ג'ף סאקס, העומד בראש מכון כדור הארץ של אוניברסיטת קולומביה. בינתיים, תחנות הכוח מבוססות הפחם יפלטו יותר פחמן לאטמוספירה מאשר אי פעם - ואנו עשויים לגלות כי גם התחזיות הקודרות לגבי התנאים האקלימיים הן בעצם אופטימיות מדי, לדברי סאקס. הוא מסביר כי טכנולוגיות הלכידה והאגירה של הפחמן ידרשו השקעה של מיליארדי דולרים, שלאף מדינה או חברה אין עניין לשלם.



האיחוד האירופי התחייב לפתח 12 פרוייקטים ניסיוניים של לכידת פחמן באירופה, אך ציין כי אין בכך די. מדי שבוע מוקמת תחנת כוח מבוססת פחם חדשה בהודו ובסין - ומרביתן אינן צפויות לאפשר לכידת פחמן, גם אילו היה מדובר בטכנולוגיה בשלבי פיתוח מתקדמים יותר.



לפי דו"ח של הסוכנות להגנת הסביבה בארה"ב (EPA), תחנות כוח המסוגלות ללכוד פליטות פחמן עולות 10%-20% יותר, ועלויות המרתן של תחנות כוח קיימות צפויות להיות עצומות. האיחוד האירופי, באמצעות תוכנית להגבלת פליטת הפחמן שלו, ניסה לגרום לתחנות כוח לקחת בחשבון את העלות הסביבתית של פליטות הפחמן באמצעות מכירת מיכסות. אך לפי חישובי אנל, עלות המיכסות מתגמדת לאור הזינוק במחיר הנפט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully