וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צריכה להראות להם את הדלת

יורם גביזון

24.4.2008 / 12:29

הכישלון של הפועלים בשוק הנדל"ן האמריקאי מזכיר במידה מסוימת את התבוסה במלחמת לבנון השנייה. בשני המקרים התנערו הבכירים מאחריות

מניית בנק הפועלים ירדה אתמול ב-4.8% במחזור גדול. שלשום הודיעה חברת מודי'ס כי תבדוק את דירוג האיתנות הפיננסית של הפועלים, וזאת לאחר שבנק ישראל כפה על הבנק לשקלל את השקעותיו באג"ח מגובות משכנתאות בצורה שמקטינה את הלימות ההון שלו ומגבילה את יכולתו לתת אשראי.

טענה מקובלת היא שהבנק השקיע במכשירים המדורגים ב-AAA על ידי סוכנויות הדירוג המובילות, ולכן הביקורת על התנהלותו היא חוכמה שבדיעבד. טענה זו נכונה רק בחלקה. מדד ABX, המשקף את המסחר בסיכון לאי פירעון ב-20 איגרות חוב מבוססות משכנתאות, ביטא כבר בפברואר 2007 את האסון שעומד להתרגש על שוק המשכנתאות האמריקאי. המשבר כבר לא היה כתובת על הקיר, אלא מציאות הניבטת מהמסכים. אלה שהיו פתוחים, כמובן.

מדד הנגזרים על משכנתאות BBB ירד מרמה של 95.25% בסוף דצמבר 2006 ל-82.68% ב-9 בפברואר 2007. פירוש הדבר הוא שהמחיר ששוק הנגזרים היה מוכן לשלם עבור סיכון חדלות הפירעון לדולר של חוב המגובה במשכנתא המדורגת ב-BBB ירד ב-13% בתוך 6 שבועות בלבד.

מנהלי הפועלים, שהחליטו להמר על שוק הנדל"ן האמריקאי והשקיעו בו יותר מ-3.5 מיליארד דולר, היו אמורים להכיר את הנתונים האלה, לזהות את המפולת ולהקטין את החשיפה. במקום זאת עסקו בבנק בהגדלת ההימור. הבנק הגדיל את השקעתו ב-MBS (אג"ח שתשלומי הריבית והקרן שלהן מגובים בתיקי משכנתאות) בדירוג AAA ומעלה מ-2.6 מיליארד דולר בסוף 2006 ל-3.7 מיליארד דולר בסוף 2007.

הכישלון של הפועלים בשוק הנדל"ן האמריקאי מזכיר במידה מסוימת את התבוסה במלחמת לבנון השנייה. בשני המקרים התנערו הבכירים מאחריות ותיארו את הכישלון כתוצאה בלתי נמנעת של כוח עליון. לשבחה של המערכת הפוליטית ייאמר שהיא ידעה לכפות על הממשלה בהקמת ועדת חקירה, גם אם בהרכב לא אידיאלי, ולגרום לשר הביטחון ולרמטכ"ל לפרוש.

בנק הפועלים אינו מראה שום סימנים דומים של הפקת לקחים ונטילת אחריות. אין חולק על העובדה שהמנכ"ל, צבי זיו, והיו"ר, דני דנקנר, היו חלק מצוות מקבלי ההחלטות הבכיר של הבנק.

לנוכח השפל במניה והסכנה המוחשית לאובדן נתח שוק, אפשר היה לצפות שבעלת השליטה, שרי אריסון, תראה לשניים את הדלת. במקום זאת הוארכו חוזי ההעסקה שלהם עד דצמבר 2010 ויוני 2012, בהתאמה, בתמיכת משקיעים מוסדיים רבים מדי.

  • עוד באותו נושא:
  • פועלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully