וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדפיסה כסף כמו משוגעת

גיא רולניק

25.4.2008 / 9:07

הרווחים האדירים שפרסמה בשבוע שעבר גוגל הכו בתדהמה את השוק. החברה עם החזון להפוך לכסף את כל הכוונות של הצרכנים שלה

בעולם אינטרנטי, מקוון, מתוחכם, שבו המידע זורם כל הזמן בכל כיוון ונגיש כמעט לכל אחד; בעולם שבו יש חברה כמו גוגל עם יומרה "לסדר את כל המידע בעולם ולהפוך אותו לנגיש" - הדעת נותנת שחברה גדולה כמו גוגל, שמניותיה נסחרות בשוק ההון הנזיל והמתוחכם ביותר בעולם, בוול-סטריט, לא תצליח להכות בתדהמה את השוק.

אבל זה בדיוק מה שקרה ביום חמישי בשבוע שעבר, כשגוגל פירסמה את הדו"חות הכספיים שלה לרבעון הראשון של השנה. "השוק", שציפה להאטה ניכרת בקצב ההכנסות של החברה - הופתע לגלות כי גם ברבעון הראשון של השנה, כשארה"ב החלה לשקוע במיתון - המשיכה החברה הצעירה ממאונטיין ויו בקליפורניה להדפיס כסף כמו משוגעת - בקצבים גדלים והולכים.

יצרנית המולטי-מיליונרים הגדולה בתולדות עמק הסיליקון

1. 5.2 מיליארד דולר - אלה היו ההכנסות של גוגל ברבעון הראשון של השנה - גידול של 42% בהשוואה לרבעון המקביל בשנה שעברה, וגידול של 7% מול הרבעון הרביעי של 2007. בקצב הנוכחי גוגל תסכם את 2008 בהכנסות של יותר מ-25 מיליארד דולר - רובן ככולן מפרסום. לשם השוואה - הכנסות כל העיתונים בארה"ב מפרסום הסתכמו ב-2007 ב-42 מיליארד דולר - נפילה של 9.4%, הגרועה ביותר מאז שהחלו העיתונים בארה"ב לבצע מדידה של כלל ההכנסות שלהם בתחילת שנות ה-50.

2. 3.4 מיליארד דולר - אלו ההכנסות מפרסום קונטקסטואלי באתרי האינטרנט של גוגל ברבעון הראשון של השנה - במערכת הקרויה AdWords - שבה מפרסמים רוכשים, במכרז ממוחשב, זכות לשים את פרסומות הטקסט הקטנות שלהם בצמוד לתוצאות החיפוש במילות החיפוש הרלוונטיות. 1.7 מיליארד דולר נוספים קיבלה גוגל ממערכת הפרסום השנייה שלה - AdSense - שבה בעלי אתרים קטנים מציבים בהם פרסומות רלוונטיות של מפרסמים של גוגל - וגוגל והאתר השותף מתחלקים בהכנסות.

3. 2.65 מיליארד דולר - אלו היו ההכנסות של גוגל ברבעון הראשון מפעילות בינלאומית, מחוץ לארה"ב. העוצמה של המודל של גוגל נובעת בין השאר מהקלות היחסית שבה אפשר להפעיל את כל שירותי החברה בכל העולם. מחוץ לארה"ב השוק הגדול ביותר של גוגל הוא בריטניה, שם הסתכמו ההכנסות של גוגל ברבעון הראשון ב-803 מיליון דולר. הפרסום באינטרנט בבריטניה צפוי השנה לעבור את הפרסום בטלוויזיה, לאחר שבשנה שעברה כבר עבר את נתח הפרסום של העיתונות. מנכ"ל גוגל ישראל, מאיר ברנד, לא מכחיש ולא מאשר את ההערכות שפורסמו ב-TheMarker שלפיהן ההכנסות של גוגל בישראל יסתכמו ב-2008 בכ-100 מיליון דולר. אם גוגל היא חברת מדיה, אז גוגל ישראל היא אחת משלוש חברות המדיה הגדולות בישראל במונחים של הכנסות - ובשנה הבאה היא תהיה כנראה גם חברת המדיה הרווחית ביותר בישראל.

4. 1.55 מיליארד דולר - זה היה הרווח התפעולי של גוגל ברבעון הראשון של השנה - 30% מההכנסות של החברה. זאת, לעומת רווח תפעולי של 1.21 מיליארד דולר ברבעון הרביעי של 2007. אל הרווח התפעולי הזה יש להוסיף הכנסות מימון של 167 מיליון דולר מקופת המזומנים הענקית של החברה, המסתכמת ביותר מ-12 מיליארד דולר, ולנכות ממנו מס של 406 מיליון דולר. בעוד שלמרבית החברות הצומחות במהירות יש בדרך כלל תזרים מזומנים הנמוך מהרווח בגלל הצורך שלהן בהון חוזר - הרי המודל העסקי של חברה מסוג של גוגל, שכל השירותים שלה הם וירטואליים, מאפשר לה לייצר תמיד תזרים מזומנים מפעולות - הגבוה משמעותית מהרווח. התזרים של גוגל הסתכם ברבעון הראשון ב-1.8 מיליארד דולר. שתי ההוצאות הגדולות ביותר של החברה, שאינן כרוכות בזרימת מזומנים, הן פחת בהיקף של כ-280 מיליון דולר ברבעון ורישום הטבה מאופציות לעובדים. גוגל מעולם לא פירסמה את הנתונים, אבל ההערכות הן שהיא יצרנית העובדים המולטי-מיליונרים הגדולה ביותר בתולדות עמק הסיליקון - עם מאות עובדים שהאופציות שלהם הניבו להם עשרות עד מאות מיליוני דולרים ואלפי עובדים שהסתפקו באופציות בשווי של מיליוני דולרים בודדים.

"לסדר את כל המידע בעולם"

5. 841 מיליון דולר - זהו הסעיף המאזני שעליו גוגל לא נוהגת להרחיב את הדיבור וממנו רוב האנליסטים מתעלמים, לפי שעה. זהו היקף ההשקעות בציוד ובתשתיות שביצעה גוגל ברבעון הראשון של השנה. גוגל משקיעה בחזרה כמחצית מהרווח שלה במחשבים, שרתים, מבנים וציוד אחסון - שבאמצעותם מבצע מנוע החיפוש שלה מיליארדי פעולות חישוב מדי יום ובהם מאוחסן כל המידע האדיר שהחברה צוברת על האינטרנט ועל המשתמשים שלה. גוגל לא מפרטת כמה מההשקעות האלה בציוד נועדו לתמוך בשירותים הנוכחיים שהיא מעמידה ללקוחות וכמה מהן נועדו לשירותים חדשניים, סודיים, בפיתוח שהיא מתכוונת להציג לעולם. היחס הזה הוא קריטי כדי להבין את הכושר האמיתי של גוגל בייצור מזומנים. בינתיים, השוק מניח שמכונת החדשנות של גוגל תמשיך להנפיק שירותים חדשים בקצב שבו עשתה זאת בעבר.

6. המאמר הפותח של הגיליון האחרון של "הרווארד ביזנס רוויו" (HBR) מוקדש למכונת החדשנות של גוגל. המחברים, באלה אייר ותומאס דאוונפורט, טוענים כי גוגל לא נשענת רק על רעיון אחד מוצלח (הפרסום הצמוד לתוצאות חיפוש), אלא על מערכת מוסדית ומתוחכמת של חדשנות בלתי פוסקת הטבועה בחברה. "לכל חלק בעסק יש תפקיד, אי-אפשר לוותר על שום חלק, כל כישלון מוליד הצלחה וכל הצלחה תובעת עוד שיפור", הם כותבים. החזון של גוגל הוא כנראה אחד היומרניים ביותר שיש לחברה כלשהי בעולם: "לסדר את כל המידע בעולם". אבל יש לה כנראה עוד חזון, פחות מדובר ומתוקשר, וגם אותו היא מצליחה ליישם באופן מעורר השתאות מדי רבעון: להפוך לכסף את כל הכוונות של הצרכנים שלה. לגוגל, בניגוד לכל שאר החברות בעולם, יש גישה לכוונותיהם של כ-140 מיליון איש, שמשתמשים מדי יום במנוע החיפוש שלה. אין דבר טוב יותר המעיד על כוונותיו של הצרכן בעידן האינטרנט מאשר מילות החיפוש שהוא מקליד לתוך מנוע החיפוש. בדרך כלל, זה מנוע החיפוש של גוגל.

7. 17,530% - זהו הרווח שהייינו רושמים אם היינו מהמרים ביום רביעי בשבוע שעבר שהדו"חות הכספיים של גוגל לרבעון הראשון של השנה יהיו כה טובים וחסיני-מיתון. זהו שיעור העלייה באופציות ה-Call, המאפשרות רכישת מניות גוגל במחיר של 530 דולר. האופציות האלה נסחרו במחיר של 10 סנט לאופציה ערב פרסום הדו"חות - ועלו מיד לאחר הפרסום ל-17.63 דולר. הזינוק של מניות גוגל למחיר של 537 דולר החזיר את שווי השוק של החברה קרוב ל-170 מיליארד דולר. חברת הניתוח האמריקאית מילוורד בראון, המפרסמת מדי שנה דירוג של כל המותגים בעולם, מעריכה כי מחצית מהשווי של גוגל הוא ערך המותג שלה - שאותו היא מעריכה ב-86 מיליארד דולר - מה שהופך את גוגל למותג השווה ביותר בעולם.

8. 12 פעמים. זהו מספר הפעמים שהשתמשתי במנוע החיפוש של גוגל במהלך השעה שבה אספתי מידע לצורך המאמר הזה. כל פיסת מידע על גוגל, שוק הפרסום וכל נתון כלכלי או פיננסי אחר ניתנים לאיתור באמצעות מנוע החיפוש של גוגל בתוך שניות בודדות. גוגל עדיין לא יכולה, לשמחתי, לכתוב את המאמר הזה במקומי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully