וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר האורז הגיע לישראל: 2 חבילות ללקוח

עדי דברת

26.4.2008 / 8:00

סניפים ברשת "שופרסל" ו"הריבוע הכחול" מגבילים את הקונים ל- 2 חבילות בלבד. צפויוה עליית מחירים של מוצרי יסוד כמו טונה, קמח, קפה, שמן וסוכר

סניפים ברשת "שופרסל" ו"הריבוע הכחול" הגבילו את מספר יחידות האורז הנמכר ללקוחותיהם - כך עולה מבדיקת "הארץ-TheMarker" שנערכה בחלק מסניפי הרשתות בארץ. בקופות הראשיות של הסניפים נמסר כי הסיבה להגבלה היא מחסור או צפי למחסור באורז, זאת על אף שבכירים ברשתות השיווק אמרו כי לא צפוי מחסור באורז בישראל.

"מיד אחרי החג וצפויות עליות מחירים גם במוצרי יסוד אחרים כמו טונה, קמח, קפה, שמן וסוכר", כך אמר אלי גידור, סמנכ"ל סחר ושיווק ברשת שופרסל. לדבריו, גם מוצרים אשר מבוססים על אורז כמו דגני בוקר או חטיפים צפויים להתייקר, אבל עדיין לא ידוע בכמה.

על השאלה האם זה הזמן להצטייד באורז ענה גידור כי לדעתו לא צפוי כרגע מחסור אבל צריך לחכות ולראות בחודשיים הבאים כיצד ייפתר המשבר העולמי בתחום התוצרת החקלאית, אשר גורם לעליית מחירי מוצרי הבסיס וביניהם אורז. עוד אמר גידור כי גם האורז במותג הפרטי של שופרסל עתיד להתייקר, ואולם עדיין יישאר זול יותר מהמוצרים האחרים בקטגורייה.

גורם בכיר ברשת שיווק אחרת צפה כי האורז יתייקר בשיעור של כ-50%, כאשר עלייה של 30% תחול מיד לאחר החג והתייקרויות נוספות בהמשך. עוד אמר הבכיר כי "כל ספק יעלה מחירים", זאת מאחר והמוצרים פשוט עולים יותר ושום ספק לא ייקח את ההפרש על עצמו. על מחסור אפשרי באורז אמר הגורם כי לדעתו יש אוכלוסיות חלשות רבות ברחבי העולם אשר צפויות לסבול מחסרונו של האורז לפני שירגישו בו בישראל.

כזכור, מתחילת השנה התייקר האורז בעולם בכ-50%, ועמו מוצרי יסוד נוספים כמו חלב, בשר, סוכר וקמח. נראה כי עליית מחירי המזון נובעת ממחסור שנוצר מאחר והאוכלוסייה צומחת בקצב גבוה יותר מצמיחתו של היצע המזון בעולם.

מדינות מתפתחות ברחבי העולם הגדילו באחרונה את יבוא האורז והגבילו את היצוא שלו בניסיון לבלום את העלייה במחירי האורז על רקע חששות מפני אי שקט בקרב אוכלוסיותיהם. יצואניות מובילות דוגמת וייטנאם, הודו ומצרים אסרו על יצוא אורז. מספר מדינות מתפתחות אף ביטלו מכסי יבוא על מוצרי מזון בניסיון לעודד את הייבוא ולבלום את עליות המחירים. סעודיה, למשל, ביטלה בתחילת החודש מס בשיעור 25% על יבוא חיטה, והודו ביטלה מסים על יבוא.

  • עוד באותו נושא:
  • אורז
  • מזון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully