וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חתן פרס נובל לכלכלה, ג'וזף שטיגליץ: המיתון בארה"ב יהיה קשה וממושך

סוכנויות הידיעות

26.4.2008 / 16:52

בראיון ל-CNBC אמר שטיגליץ כי יכול להיות שהבנק הפדרלי כבר השתמש בכל התחמושת שבידו

"השאלה הגדולה היא כיצד הממשלה תגיב. זה הולך להיות אחד מהמיתונים הגרועים ביותר מאז השפל הגדול", אמר שטיגליץ, שטען כי הסיבות הייחודיות שהובילו ליצירת המיתון הנוכחי מותירות את קובעי המדיניות בארה"ב כשהם אובדי עצות.



"מיתונים קודמים נגרמו לרוב כתוצאה מגידול בסוגי מלאי שונים או מאינפלציה, אולם ההאטה הנוכחית נגרמה מניהול לקוי ביותר של בנקים ומוסדות פיננסים, שאינם מוכנים או אינם יכולים כעת להלוות הון. בכך הם עוצרים את הלווים אשר לרוב מובילים את הכלכלה חזרה למצב של צמיחה", אמר שטיגליץ.



"יכול להיות שהבנק הפדרלי כבר השתמש בכל התחמושת שבידו ובאמון שהמשקיעים נתנו בו. הוא יימצא בין הפטיש לסדן. עוד לא סיימנו עם החששות מפני משבר האשראי, ובמקביל אנחנו צריכים להתחיל לחשוש בנוגע לשאר הכלכלה", אמר שטיגליץ. גם האינפלציה, הוסיף, במיוחד העלייה במחירי הנפט, מאיימת לפגוע ביכולתה של הכלכלה להתאושש.



המשבר בשוק הדיור, אמר שטיגליץ, חמור בהרבה מכפי שנהוג היה לחשוב בתחילה. במהלך שנות הפריחה של שוק הנדל"ן נהגו האמריקאים ללוות מיליארדי דולרים בתמורה לבתיהם, "אבל עם ירידת מחירי הבתים יהיה קשה להמשיך לעשות זאת, והדבר ייבש מקור נוסף להגדלת הצריכה".



כשנשאל על תוכנית התמריצים הכלכליים של ממשל בוש, שהיקפה 168 מיליארד דולר, אמר שטיגליץ כי "תגובתו של ממשל בוש היא בבחינת מעט מדי, מאוחר מדי. התוכנית הזאת תוכננה באופן רע מאוד. החזרי המס יהיו טיפה בים, יחסית לכסף שאבד בשל הגורמים האחרים המשפיעים לרעה על הכלכלה".



"אם רוצים באמת להמריץ את הכלכלה, יש להגביר את דמי הביטוח נגד אבטלה. הנשיא אומר לאזרחים לצאת ולמצוא עבודות, אבל אין עבודות בשבילם", אמר שטיגליץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully