וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רבעון שחור בביטוחי מנהלים: תשואה שלילית ממוצעת של 5.5% בביטוחי המנהלים ברבעון הראשון

אתי אפללו

26.4.2008 / 20:45

חברות הביטוח הקטנות אליהו, הכשרה ביטוח ואיילון­ השיגו תשואה שלילית ממוצעת נמוכה יחסית של 4.07%

התוצאות האלה לא מעלות חיוך על פני העמיתים בביטוחי המנהלים, וגם לא על פניהן של חברות הביטוח עצמן. מרבית הכנסתן של חברות הביטוח מגיעה מדמי הניהול שהן גובות על הפוליסות המשתתפות ברווחים, שמתחלקים לדמי ניהול קבועים בגובה 0.6% מהצבירה ודמי ניהול משתנים בגובה 15% מהתשואה שהשיג הכסף המנוהל.



כאשר התשואה שלילית, חברות הביטוח אינן גובות את המרכיב המשתנה של דמי הניהול, והן לא יוכלו להמשיך לגבות אותו במהלך השנה עד שיכסו על התשואה השלילית המצטברת שהשיגו בתשואה חיובית. כלומר, כדי שתעשיית הביטוח תמשיך להציג רווחי עתק מהפוליסות הללו ב-2008, היא זקוקה לשינוי מגמה מהיר בשווקים.



לאחר הגמוניה כמעט מוחלטת של מגדל בשנה וחצי האחרונות בראש טבלת התשואות, מי שמובילה את הטבלה בסוף הרבעון הראשון של 2008 היא דווקא הראל, שמנהלת כ-10 מיליארד שקל בפוליסות המשתתפות ברווחים, עם תשואה שלילית מצטברת של 4.76%. גם במארס הובילה הראל, עם תשואה שלילית של 2.56%.



חילופי מקומות יש גם בתחתית הטבלה, שבה התמקמה מנורה מבטחים ב-2007, ואת מקומה תפסה הפניקס. הפניקס מציגה את התשואות הגרועות ביותר ברבעון הראשון של 2008, ומסיימת אותו עם תשואה שלילית מצטברת לרבעון של 6.56%. גם במארס השיגה הפניקס את התשואה הגרועה ביותר, עם תשואה שלילית של 3.85%. הפניקס ממשיכה את המגמה כבר מ-2007, שבה הציגה תוצאות לא טובות בתחום ביטוח החיים בדו"חות הכספיים -­ תוצאות שהיו מושפעות גם מהתשואה הנמוכה שהשיגה ב-2007, הגרועה ביותר אחרי מנורה מבטחים.







עדיפות בתוצאות לחברות הביטוח הקטנות



ברבעון הראשון של 2008 השיגו שלוש חברות הביטוח הקטנות­ אליהו, הכשרה ביטוח ואיילון­ תשואה שלילית ממוצעת של 4.07% (לעומת 5.41% בחברות הביטוח הגדולות). אליהו, שמנהלת בקרן י' 585 מיליון שקל, השיגה ברבעון הראשון תשואה שלילית מצטברת בגובה, 3.84%-, ובמארס תשואה שלילית בגובה 2.08%-.



הכשרה ביטוח, שמנהלת 998 מיליון שקל בביטוחי מנהלים בקרן י', השיגה תשואה מצטברת ברבעון הראשון של 4.30%-, ובמארס השיגה תשואה מצטברת של 1.86%-. איילון, שמנהלת 900 מיליון שקל
בפוליסות ביטוחי המנהלים בקרן י', השיגה ברבעון הראשון תשואה שלילית בגובה 4.08%-, ובמארס תשואה שלילית של 2.33%-. מנתונים אלה עולה כי ברבעון הראשון השיגו החוסכים בחברות הביטוח הקטנות תשואות טובות יותר באופן מוחלט מאלו שהשיגו החוסכים בחמש חברות הביטוח הגדולות.



בעסקים החדשים: הראל מובילה בתשואות ובמחיר



במסלול ההשקעה המרכזי של ביטוחי המנהלים - שנקראים גם קרן י' החדשה או קרן י"א - השיגו חמש חברות הביטוח הגדולות ברבעון הראשון של 2008 תשואה שלילית ממוצעת בגובה 4.9%. הראל נמצאת גם כאן בראש הטבלה, עם תשואה מצטברת ברבעון הראשון של 2008 בגובה 4.18%-. הפניקס ומנורה מבטחים סוגרות את הטבלה עם תשואות שליליות מצטברות של 5.46% ו-5.44% בהתאמה.



כלל, חברת הביטוח אשר תופסת את נתח השוק השני בגודלו אחרי מגדל בתחום ביטוחי החיים, תופסת את המקום האחרון מבין חמש חברות הביטוח הגדולות בהיקף הנכסים שהיא מנהלת במסלול המרכזי של הפוליסות החדשות, עם נכסים בגובה 730 מליון שקל בלבד.



מגדל מובילה את היקף הצבירות עם היקף נכסים מנוהל של 2.35 מליארד שקל. עם זאת, יצוין כי בהיקף הנכסים שמנהלות חברות הביטוח במסלול ההשקעה המרכזי נכללים גם מוצרי ההשקעה לטווח הבינוני של החברות, כגון "טופ פיננס" של מנורה מבטחים.







בנוסף, החל מהחודש שעבר החלו חברות הביטוח לפרסם בביטוח נט שבאתר משרד האוצר את שיעור דמי הניהול שהן גובות. אם תמיד ידענו שביטוחי מנהלים הם מוצר יקר, כעת ניתן גם לדעת כמה יקר. בביטוחי המנהלים החדשים (קרן י' החדשה והמסלול המרכזי במסלולי ההשקעה) גובות חברות הביטוח דמי ניהול מהפרמיה (התשלום השוטף) ומהצבירה (סך הכסף שנצבר אצלן).



בממוצע משוקלל, לפיו כל 1.1% שחברות הביטוח גובות מהפרמיה שווה לתוספת של 0.1% מדמי הניהול שחברת הביטוח גובה מהצבירה, ב-2007 הפניקס היתה החברה היקרה ביותר עם דמי ניהול ממוצעים בסך 1.94%, כשאחריה מגדל עם דמי ניהול ממוצעים בסך 1.87%. הראל היא החברה הזולה ביותר, עם דמי ניהול ממוצעים בסך של 1.57%.



עם זאת, חשוב לשים לב כי בביטוחי מנהלים, ככל שמתבגרים וחוסכים יותר, הצבירה נעשית חלק משמעותי יותר מהחיסכון. אם מחליטים להקטין את ההפקדות, גם אז לצבירה חלק משמעותי יותר, וכדאי דווקא לבחור את החברות שמציעות את דמי הניהול הנמוכים מהצבירה, כגון מנורה מבטחים וכלל.



ההערכות הן כי איום הניוד, שיחל בביטוחי המנהלים בתחילת 2009, יוביל להפחתה בשיעור דמי הניהול שגובות החברות, גם בפוליסות אלו וגם בפוליסות הוותיקות יותר.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully