וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ח"כ חיים כץ מציע להגביל פרסום התשואות בקופות הגמל לפעם ברבעון

אתי אפללו

27.4.2008 / 8:24

"אם לא היו מפרסמים כל חודש, פריזה היתה יותר סבלנית"

"אתם ב-TheMarker כתבתם על הייעוץ הפנסיוני שמקבלת גברת כהן מחדרה", מציין כץ, "וזה נכון - בתקופה האחרונה גברת כהן ועוד מאות אלפי אזרחים נופלים בפח שהאוצר יצר, ואינם מודעים לכך שה'ייעוץ' הפנסיוני שהם מקבלים בבנק או מסוכן הביטוח לא מבטיח להם תנאים טובים יותר, או פנסיה טובה יותר או בטוחה יותר. הייעוץ הזה מבטיח רק דבר אחד - שהבנקים ייהנו מעמלות נוספות, ושסוכן הביטוח יקבל עמלה".



כן, אבל בסופו של דבר הבנקים ייכנסו לשוק וייתנו ייעוץ אובייקטיווי.



"אובייקטיווי בספק, אבל מאוד יקר. הפקיד יגיד ללקוח שזה בחינם, אבל הלקוח בסופו של דבר ישלם 0.25% מהחיסכון שלו עבור הייעוץ. וזה אולי יהיה יותר זול מהייעוץ הלא אובייקטיווי, שיעלה לגברת כהן הרבה כסף - כל חייה. בכוונתי להגיש הצעת חוק שתאפשר ללקוח עצמו לשלם עבור הייעוץ במקום עמלת ה-0.25% שגובים הבנקים - שהלקוח יידע בדיוק כמה הוא משלם עבור הייעוץ ושלא יחיה באשליה שהוא מקבל מהבנקים משהו בחינם".



בינתיים, איכות הייעוץ לא מניחה את דעתך.



"האמת - כיום, לדעתי, בכלל אי אפשר לייעץ בתחום הפנסיוני. למשל תיקון 3 האחרון, שהופך הכל לקצבתי - איך בכלל אפשר לייעץ על התיקון הזה? כל נושא המיסוי עדיין לא סגור לגמרי, אבל החוק התקבל רטרואקטיווית. אז איך בכלל אפשר להחליט מה כדאי? זה לא סביר. יש המון שאלות פתוחות: למשל, אם יש לי קרן פנסיה ותיקה, או פנסיה קצבתית, האם זה חלק מהקצבה, ואז אדם שיש לו קופת גמל כבר יכול להוון את כולה, או לא? ואם אני חולה ומבוגר, יש בכלל טעם לחסוך בקופת גמל או לוותר על החיסכון לגמרי? האם אצטרך לשלם עמלה כדי להעביר את החיסכון מקופה לא משלמת לקופה משלמת? ומה זה בכלל קופה משלמת?"



הכל פרוץ



"וזה לא רק בעניין תיקון 3 - כל החיסכון הפנסיוני כיום מחורר לחלוטין. לדוגמה, יש פנסיית חובה. אני מעסיק עוזרת בית פעם בשבוע, שעובדת בכל יום אצל מישהו אחר. איך כל ששת המעסיקים שלה יפרישו לה פנסיה? מיהי חברת הביטוח שתקבל את ההפרשה הזאת? הח"כים ברובם לא מבינים בנושא הזה, והכל פרוץ".



אבל אתה ישבת בוועדת הכספים שאישרה את תיקון 3, אז איך אישרתם את זה?



"אני באמת לא מבין את ההחלטות של סטאס מיסז'ניקוב (יו"ר ועדת הכספים) בתחום הפנסיוני. אני יכול להגיד שזה די מתסכל - עושים דיונים, אני יושב, לומד את החומר, נעזר ביועצים, ואז לדיון מגיע יו"ר הקואליציה, עם עוד חמישה חברי כנסת שלא היו בשום דיון, לא מבינים מי נגד מי, ומצביעים - מי בעד, מי נגד וזהו. כמה פעמים אפשר לספוג את זה? אני העליתי הצעה לא מזמן להגביל את אפשרות ההשקעה של קרנות הפנסיה החדשות במניות לרף של עד 20%. חברי הכנסת שהפילו לי את זה העלו באותו יום הצעה לסדר לבדוק איך יכול להיות שקופות גמל קונות פוטים וקולים, ומפסידות 8%".



אתה העלית הצעה להגביל את פרסום התשואות בקופות הגמל לפעם ברבעון. איך זה מועיל לחוסך?



"כיום עושים הכל כאילו למען השקיפות, אז בשם השקיפות גרמו לגופים שאמורים לחסוך חיסכון ארוך טווח להשקיע בהשקעות ספקולטיוויות - מפני שהגופים באים בסוף החודש ללקוחות של המתחרים, ואומרים להם: 'אצלי היית מרוויח 3% בחודש האחרון, ואיפה שאתה הרווחת רק 2.5%'".



אם לא היו מפרסמים תשואות כל חודש, לא היו מגלים את פרשת פריזמה והתעשייה האווירית כל כך מהר ומטפלים בזה.



"אם לא היו מפרסמים כל חודש, מי אמר שפריזמה היתה קונה את מה שהיא קנתה? אולי היא היתה יותר סבלנית אם היא לא היתה צריכה להראות שביום נתון היא עשתה כך או כך. גם בתעשייה האווירית ככה. עד שהתחילו עם הפרסום התכוף, ידעו שאתה חוסך לפנסיה וצריך לעקוב אחרי זה. כיום הלקוחות באים ושואלים, מה הכסף שלי עשה היום? מה זה מעניין? זה לא רציני".



"עובדים בשביל הרווחים של חברות הביטוח"



זה לא רק פריזמה, גילינו גם שבתי השקעות מנפחים תשואות.



"אז הוא (ידין ענתבי) גילה שלושה מנהלים שזייפו בשערוכים וקנס אותם ב-30 אלף שקל - זה רציני? זה בכלל הזיז להם? ומה המחיר מנגד? דמי הניהול עלו, ונראה כיום שכולם עובדים לא בשביל הפנסיה, אלא בשביל הרווחים של חברות הביטוח".



מה קורה עם ניהול קופות הגמל האישיות, ה-IRA? העניין נמצא על שולחנה של ועדת הכספים זמן רב.



"יש בזה עשרות תקלות. לדוגמה, עובד שיש לו גם הפרשות לתגמולים וגם פיצויים, חלק מהפיצויים הם של המעביד, ויש מקרים - למשל, אם העובד מתפטר - שהוא לא זכאי לפיצויים. הכסף הוא של המעביד, למה שהעובד ינהל את כספי המעביד?"



בוא נדבר על קופת הגמל של התעשייה האווירית, שגם שם היה משחק בתשואות. אתה מעורב בפרשה?



"אני אמנם יו"ר ועד העובדים של עובדי התעשייה האווירית, אבל מעולם לא הייתי מעורב בפעילות קופת הגמל. יש לה דירקטוריון משלה, ואני אפילו לא מכיר את חברי ועדת ההשקעות שם".



אבל אתה חבר דירקטריון במבטחים, אז איך יכול להיות שאתה לא מעורב בקופת הגמל?



"לעובדי התעשייה האווירית, כחלק מהתנאים שלהם, יש קרן פנסיה. עד עכשיו קופת הגמל היתה חיסכון הוני נוסף למי שרצה. אני עוסק בזכויות העובדים בתעשייה האווירית, לא בניהול הכסף של מי שרוצה חיסכון נוסף. חוץ מזה, מבטחים הוותיקה השקיעה בעיקר באג"ח מיועדות. בקופת גמל שמחליטה על השקעות בשוק ההון, אני לא מספיק מקצועי להחליט מה לקנות ומה לא לקנות".



מה אתה חושב על תוצאות הבדיקה שנעשתה בקופת הגמל של התעשייה האווירית?



"אני לא מכיר את כל המסקנות, אבל מה שחשוב זה לבדוק למה קנו אופציות ואיך מוודאים שלא יקנו בעתיד. הנזק נעשה, ואי אפשר להחזיר את הגלגל לאחור - צריך לוודא איך זה לא קורה בעתיד".



מה זאת אומרת למה קנו אופציות?



"צריך לבדוק אם ההפסד היה ביושר, כי איזה ברוקר רצה להוכיח לכולם שהוא יכול לנצח את המגמה, או אם היו שם עבירות פליליות - אם מישהו הרוויח מההשקעה שלא ביושר, אם היו לו שותפים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully