וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מחירי האורז צפויים להמשיך ולעלות"

יעל פולק

27.4.2008 / 14:05

כך מעריך גיל בשן, ממחלקת המחקר של IBI. "לעומת משבר החיטה, שהשפיע על מחירי הלחם, משבר האורז הוא משמעותי יותר"

"העלייה האדירה במחירי האורז שהתרחשה בחודשים האחרונים נובעת ממחסור אמיתי שקיים בשווקים", אומר גיל בשן, אנליסט ממחלקת המחקר של IBI, בראיון ל-TheMarker. "המדינות, שהן הצרכניות הגדולות של האורז, מתדלקות את המשבר הנוכחי בכך שהן אוסרות על ייצוא אורז, כפי שקורה בוויאטנם ותאילנד. זאת, על מנת לשמור על רמת היצע מבוקרת במדינות ובכדי להימנע מאינפלציה".

בשן צופה כי "המשבר יחריף לפני שנוכל לראות שיפור - מחירי האורז צפויים להמשיך ולעלות. ייצור האורז לעונת הזריעה הקרובה לא צפוי להיות גבוה יותר באופן משמעותי. מכאן, שאין אפשרות להגדיל באופן ניכר את ההיצע. גורם נוסף אשר מחזק את המשבר הוא שעליות המחירים החדות מובילות אנשים ומדינות לצבור מלאים וזה מגדיל את הביקוש".

"כמויות מלאי האורז נמוכות כיום באופן היסטורי, אבל דומות לכמויות המלאים ב-3-4 השנים האחרונות. מדינות שגידלו בעבר אורז עברו לייצור סחורות משתלמות יותר. ארה"ב כבר כמעט שאינה מייצרת אורז, והחלה לייצר סחורות תחליפיות כמו תירס. גם באוסטרליה הפסיקו כמעט לחלוטין את ייצור האורז ועברו לגידול ענבים וייצור יין. חקלאים וחברות פרטיות מייצרות את הסחורות המשתלמות ביותר כלכלית, והיום התשואה על ההשקעה היא גבוהה בעיקר בייצור תירס לאתנול".

"לעומת משבר החיטה, שהשפיע על מחירי הלחם, משבר האורז הוא משמעותי יותר" אומר בשן, "מכיוון שהאורז הוא מוצר בסיסי עוד יותר מחיטה, לה יש תחליפים רבים. כתוצאה מכך אנו רואים את סימני הלחץ שמביעות מדינות שונות, והדבר בה לידי ביטוי בהגבלות הייצוא".

  • עוד באותו נושא:
  • אורז

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully