וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר המזון: 100 מיליון בני אדם עשויים לסבול מרעב

אשר שכטר

27.4.2008 / 21:51

למרות ירידה של 1.7% שרשם מחיר האורז בשבוע שעבר, החששות מפני משבר מזון עולמי, בעקבות העלייה במחירים, אינם מראים סימני רגיעה

בשבוע שעבר הטילה הרשת הסיטונית האמריקאית סאמ'ס קלאב, השייכת לענקית הקמעונות וול מארט, הגבלות מחמירות על רכישות סיטונאיות של אורז, המאפשרות לכל קונה לרכוש רק ארבעה שקי אורז במשקל 9 קילוגרמים. מגבלה זו ואחרות הן עדות נוספת לכך שבהלת האורז אינה מוגבלת למדינות אסיה בלבד ולכך שמשבר המזון הגלובלי מאיים גם על המדינות המפותחות. המתחרה העיקרית של סאמ'ס קלאב, קוסטקו, הטילה גם היא הגבלות דומות על רכישות סיטוניות של אורז, על רקע רכישות גדולות במיוחד שביצעו לקוחות מבוהלים. שתי הרשתות התעקשו כי הן אינן סובלות ממחסור באורז, אך ציינו כי ההגבלות היו נחוצות כדי להבטיח שלא ייווצר מחסור בעתיד.

הודו, יצואנית האורז השנייה בגודלה בעולם אחרי תאילנד, היתה הראשונה להטיל איסור על יצוא האורז שלה. באוקטובר 2007 הטילה הממשלה איסור על יצוא אורז לא-בסמטי במטרה לשלוט במחירים ולמנוע האצה באינפלציה. מאוחר יותר הקלה הודו במעט את האיסור, אך במארס 2008 חידשה אותו שוב לאחר שהאינפלציה במדינה זינקה לשיא של 14 חודשים.

אחרי הודו פתחו גם ממשלות נוספות ברחבי אסיה והעולם בניסיון להקל על משבר האורז, לאחר שזינוק של יותר מ-100% במחיר האורז בשנה האחרונה הוביל לחששות מפני משבר מזון גלובלי שיוביל לאי-שקט חברתי, האצה באינפלציה וגידול חדש בשיעור העוני. בחודש שעבר אסרה מצרים על יצוא אורז עד ל-1 באוקטובר, במטרה לשלוט ברמת המחירים בשוק המקומי.

וייטנאם, יצואנית האורז השלישית בגודלה בעולם, הטילה איסור על יצוא אורז ועל סחר פנימי באורז עד לחודש יוני, במטרה לייצב את מחירי המזון בשוק המקומי על רקע זינוק דו-ספרתי בשיעור האינפלציה. גם אינדונזיה, צרכנית האורז הגדולה ביותר בדרום מזרח אסיה, אסרה החודש על יצוא סוגים מסוימים של אורז. סינגפור התירה ליבואני האורז להגדיל את הכמויות שהם מייבאים למדינה. בקוסטה ריקה, העריכה הממשלה כי יבוא האורז יצמח השנה ב-31% ל-190 אלף טונות, לאחר שחקלאים במדינה החליפו את יבולי האורז שלהם בגידולים אחרים, כגון קני סוכר.

בכיר בפיליפינים העריך בסוף השבוע כי רשות המזון במדינה, המוכרת אורז במחירים מסובסדים, עשויה לרשום השנה הפסד של 43.1 מיליארד פסו (כמיליארד דולר), בעקבות העלייה במחירים והצורך להגדיל את יבוא האורז. בשנה שעברה, לשם השוואה, רשמה הרשות הפסד של 2.6 מיליארד פסו בלבד. בשבוע שעבר, בניסיון למנוע מצב שבו סוחרים מנסים לגרוף רווח מעליית המחירים באמצעות אגירה של אורז, פשטו הרשויות הפיליפיניות על מחסנים ועל בתים של סוחרים שנחשדו בהסתרת כמויות מסחריות של אורז, בטענה כי הם מנסים לבצע מניפולציה במחירים.

למרות ירידה של 1.7% שרשם מחיר האורז בשבוע שעבר, החששות מפני משבר המזון העולמי, שלפי תחזית האו"ם עשוי לאלץ עד ל-100 מיליון בני אדם לסבול מרעב בעקבות העלייה במחירי מוצרי המזון הבסיסיים, אינם מראים סימני רגיעה. בסוף השבוע הודיעה יפאן, שאינה סובלת ממחסור באורז, על הקפאת יבוא האורז עד שהמחירים יתייצבו. בכירים ממשלתיים ביפאן הביעו חשש כי אם תרכוש יפאן אורז בשווקים הבינלאומיים, יוביל הדבר לעלייה נוספת במחירים ולסבל נוסף במדינות כמו הפיליפינים, בהן משמש האורז כמקור המזון העיקרי עבור רוב התושבים.

  • עוד באותו נושא:
  • אורז

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully