וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר החקלאות: לא צפוי מחסור במוצרי מזון

עפרי אילני

27.4.2008 / 22:30

שלום שמחון: משבר המים בישראל חמור ממשבר המזון

ישראל תוכל במידת הצורך לגדל את הדגנים שאותם היא מייבאת, אלא שנכון להיום הדבר אינו משתלם בשל העלויות הגבוהות של המים - כך אמר ל"הארץ" שר החקלאות, שלום שמחון. לדבריו, "אפשר לגדל עוד דגנים, אם נחליט שזה מה שצריך. אבל זה לא משתלם, כי אין לנו מים בשביל זה. אנחנו במשבר מים כבד, והוא הבעיה העיקרית שלנו כרגע - יותר ממשבר המזון. בישראל המים הם בעיה יותר גדולה ממחיר המזון".



לדברי שמחון, עקב משבר המזון הממשלה תעכב את ההסרה המתוכננת של הפיקוח על מחירי החלב. "אנחנו מבינים שזה כרגע לא הזמן להסיר את הפיקוח, למרות שכבר התקבלה החלטה כזו", אמר שמחון והוסיף, "יש לנו בעיה היא שאנחנו מאכילים בעלי חיים בגרעינים מיובאים, וכאשר המחירים של הגרעינים עולים, המחיר של החלב והעופות עולה." לדברי שר החקלאות, "נכון לעכשיו אין חוסר במוצרי מזון בישראל, ולא צפוי חוסר."



ואולם, הצרכן הישראלי כבר משלם מכיסו את מחיר משבר המזון העולמי. מחירי האורז ברשת שופרסל התייקרו היום ב-33%-65%, בהתאם לעדכון המחירים החדש של חברת "סוגת". מהחברה נמסר, כי בסוף השבוע האחרון עלה הביקוש לאורז במאות אחוזים. לטענתם, הציבור שמע על המחסור העולמי באורז ועל עליית המחירים ורץ לחנויות. מקור בכיר בשוק הקמעוני אישר כי מכירות האורז בערב החג השני היו גבוהות פי שלושה מהמכירות ביום שיא.



מקורות בענף המזון מעריכים כי בקרוב תחול עלייה גם במחיריהם של מוצרים אחרים המבוססים על חיטה, תירס ושמן. לפי ההערכות, מחירי השמן ומוצרי הקפה יעלו ב-5%-10%, ומחירי הממתקים והלחם המפוקח יעלו גם כן. עליות אלה מצטרפות להתייקרות הממוצעת של כ-13% במאות מוצרים בשנה האחרונה.



גם המסעדות מדווחות על עליות במחירי המנות בתקופה הקרובה בעקבות עליית מחירי הסחורות בעולם. עם זאת, לא כולם מדווחים על כוונה להעלות מחירים. בחברות אסם ותנובה, למשל, טוענים כי לא צפויות התייקרויות מחירים בקרוב.



למרות המגמה הברורה, החשש מפני מחסור באורז בישראל התפוגג. רשת שופרסל שהגבילה למשך יומיים את רכישת האורז ל-2 חבילות לכל לקוח, הסירה, לבסוף, את ההגבלה. לדברי גורמים ברשת, ההחלטה ניסתה למנוע מסוחרים קנייה כדי לצבור מלאי ולעשות הון על חשבון הלקוח.



לטענת גורמים כלכליים, אין מחסור באורז בעולם, או מחסור במזון, אלא רק אווירה של פאניקה, שמתדלקת את עצמה. לדברי גדעון בן נון, מנכ"ל חברת שקל אדג'יו, עלייה גדולה שכזו במחירי האורז אינה יכולה להיות רק תוצאה של סיבות חקלאיות, כמו בצורת, וקשורה גם בכניסה של ספקולנטים לשוק.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully