וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכלכלנים מסבירים את הפספוס בתחזיות המדד: צפינו עלייה של כ-1% במחירי הדיור

ליאור כגן

15.10.2001 / 18:48

סעיף הדיור נותר ללא שינוי כנראה עקב עליות המחירים בחודשים האחרונים; תחזיות הכלכלנים היו למדד מחירים של 0.4%-0.6% ואילו המדד עלה ב-0.2% בלבד

מדד המחירים לצרכן שוב הפתיע - הכלכלנים העריכו כי מדד המחירים יהיה גבוה ויעלה בשיעור של 0.4%-0.6%, בעיקר עקב עליית הדולר, שאמורה היתה "להתגלגל" על המחירים, אולם, בפועל נרשם מדד נמוך יחסית של 0.2% בלבד.

חזי גוטמן, הכלכלן הראשי של הבנק הבינלאומי, שצפה כי מדד המחירים יעלה ב-0.6%, הופתע מהעלייה המתונה. "הערכתי כי תירשם עלייה של 1.2% במחירי הדיור, וכידוע סעיף הדיור נותר ללא שינוי, דבר שמסביר פספוס של כ-0.25% בתחזית", מסביר גוטמן.

גם הכלכלן הראשי של בנק לאומי, גיל בפמן, נשמע מופתע: "למרות הפיחות, מחירי הדיור נותרו ללא שינוי, כך שכנראה מדובר בתיקון לעליות המחירים של כ-3% בחודשים יוני-אוגוסט בסעיף זה". לדבריו, יש לשים לב לסעיף השונות במדד המחירים שירד בשיעור של 0.3%. "ירידה זו משקפת את מצב הרוח של הציבור", הוא אומר. בסעיף זה נרשמה ירידה חדה של 3.4% במחירי הרחצה והקוסמטיקה.

בפמן אומר כי הסבירות להורדת ריבית בסוף החודש עלתה, אך הורדת הריבית אינה מובטחת. "קליין מתייחס לתמהיל המדיניות ולא למדד ספציפי. ייתכן שהוא ינקוט במדיניות מוניטרית מרסנת לנוכח המדיניות הפיסקלית בה נוקטת הממשלה". בפמן מדגיש, כי בפעם האחרונה שקליין הודיע על הותרת הריבית ללא שינוי, הוא נימק זאת בעליית ציפיות האינפלציה ובעליית הדולר. "כיום, שני גורמים אלו אינם מהווים בעיה: הדולר ירד והתייצב, והציפיות לאינפלציה ירדו אף הן", הוא אומר.

בפמן אומר כי ייתכן שהכלכלנים יתקנו כלפי מטה את תחזיות המדד של חודש אוקטובר בעקבות המדד הנמוך של חודש ספטמבר שפורסם היום. הכלכלנים עשויים לתקן את התחזיות במידה והם יעריכו כי בשל המיתון, הפיחות לא יתגלגל על המחירים.

גם שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של נשואה זנקס, שציפה למדד מחירים של 0.5%, הופתע והסביר את הפספוס במחירי הדיור שנותרו ללא שינוי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully