וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ציפייה להורדת ריבית של 0.25% בארה"ב

דפנה מאור

28.4.2008 / 9:42

ביום רביעי יודיע הבנק הפדרלי על גובה הריבית לחודש מאי. החוזים מאותתים על הפחתה בשיעור מתון של 0.25% לרמה של 2%

הבנק הפדרלי בארה"ב צפוי להוריד את הריבית ב-0.25% ל-2% בפגישתו השבוע על רקע ההאטה המתמשכת בכלכלת ארה"ב. עם זאת, צופים משקיפים כי יאותת על הפסקה בהורדות הריבית לעת עתה בשל חששות מאינפלציה שתפגע בכלכלה מכיוון אחר. ציפיות אלה להפסקה בהורדות הריבית הביאו לזינוק בדולר האמריקאי בסוף השבוע שעבר.

מאז ספטמבר, הוריד הבנק הפדרלי את הריבית ב-3% בעקבות משבר האשראי החמור שפגע בפעילות הפיננסית בארה"ב והחיש את פעמי המיתון. הפעולות האגרסיוויות, בהובלתו של היו"ר בן ברננקי, עשויות לתת את אותותיהן לקראת סוף השנה, אולם החולשה הקשה בשוק הדיור, הנסיגה בשוק העבודה, והפגיעה באמון הצרכנים והמשקיעים, עדיין מאלצים את הבנק לפעול באמצעות הקלה מוניטרית.

הסיכויים להורדת ריבית של 0.25% הם 100%, כך הראה סקר שערכה סוכנות רויטרס ביום שישי בין 20 סוחרי האג"ח הראשיים הפועלים ישירות מול הבנק הפדרלי. במסחר בחוזים על הריבית הפדרלית (fed funds futures) הוודאות נמוכה יותר עם סיכוי של 76% להורדת ריבית שכזו, וסיכוי של 24% להותרת הריבית בעינה. החוזים צופים כי בסוף השנה תהיה הריבית ברמה של 2.25% - כלומר, שהבנק הפדרלי יחזור ויעלה אותה.

אחת הסיבות להפסקה אפשרית במחזור הורדת הריבית היא האינפלציה המתגברת בארה"ב - וכפי שנראה גם באסיה ובישראל. הסיכוי שבשחרור התפרצות אינפלציונית מעורר חלחלה בקרב כמה מחברי ועדת הריבית של הבנק הפדרלי, ובעיקר ריצ'רד פישר, שהוא נשיא הבנק הפדרלי של דאלאס. פישר הצביע נגד הורדת ריבית במארס, וקרא לבנק לסייע למערכת הפיננסית באמצעות הגדלת הנזילות ולא הורדת ריבית.

האינפלציה בארה"ב מתודלקת עתה באמצעות שני גורמים. האחד, גורם ותיק ומוכר - הנפט הגולמי, שהתייקר ב-24% מתחילת השנה. השני הוא המזון, שמסתמן כגורם משבר ברחבי העולם, עם התייקרות חדה במחירי כמה ממוצריו הבסיסיים. מדד הסחורות נראה כי לבנק הפדרלי לא תהיה ברירה, בהיותו לכוד בין פטיש המיתון לסדן האינפלציה, ולהפסיק במהלכים רחבי הלב שלו במהלך החודשים הקרובים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully