וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להטוטים בדו"ח של מוטורולה

טרו קויטינן

10.10.2001 / 20:39

הסיכונים בהצגת הקרקס שבדו"ח של מוטורולה עולים על היתרונות - יום אחד השפן יישלף מהכובע ונדע את התשובה הסופית לשאלה האם גורלה של החברה נחרץ

כן, יש לי אובססיה בנוגע למוטורולה (סימול MOT), אבל יש לי גם תירוץ. מוטורולה היא יותר מחברה - היא מטאפורה, ראי של כל מחזור העלייה והנפילה של תעשיית הטכנולוגיה. יותר מכל, היא חידה.

במהלך שיחת הוועידה שלה היום, הזהירה מוטורולה כי הפסדיה ברבעון הרביעי יהיו 4-5 סנט למניה. כמו כן הזהירה כי היא צופה ירידה במכירות ציוד רשתות ברבעון הרביעי, וצמיחה אפסית במכירות הכוללות.

איני יודע מתי תחול התפנית בתעשייה, אבל אני יודע שמוטורולה שוב דחתה את מועד חזרתה לרווחיות, וכי חטיבת הרשתות שלה נראית כלכודה במחזור סופני של ירידה. חטיבות הפס הרחב והשבבים אינן משובבות נפש גם הן.

קריאת הדו"ח המלא של מוטורולה משולה לכניסה למים עמוקים של סמנטיקה ופנומנולוגיה. מה רווחי ומה אינו רווחי? מהי משמעותו האמיתית של הגידול בהזמנות? היכנסו נא לעולם הקסום של מוטורולה.

סדר ואי סדר

היה היה במהלך עידן הזהב הקצר של השוק הפרי הגדול ביותר בהיסטוריה, מנהג של חברות שדיווחו על תוצאותיהן הרבעוניות, להשוותן לאלו של התקופה המקבילה. ההשוואה היתה מחמיאה (בגלל שהצמיחה היתה גדולה) וישרה (מכיוון שמכירות ציוד טלקום נוטות למחזוריות חיובית במהלך המחצית השנייה של השנה).

אולם לאחר שהגאות הפכה לבצורת, חברות מסוימות החלו להתעקש כי על המשקיעים לבחון את תוצאותיהן לפי המגמה הרבעונית - כלומר השוואה בין רבעון לזה הקודם לו. וההבדל הוא עצום.

בואו נבדוק את השינוי השנתי בהזמנות במוטורולה בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה. בתחום התקשורת האישית (טלפונים סלולריים, למשל) היתה ירידה של 10% ברבעון הראשון, ירידה של 9% בשני, וירידה של 12% בשלישי. בתחום הרשתות ירידה של 5%, 6% ו-13% בהתאמה. בתחום המסחרי, הממשלתי והתעשייתי, היתה עלייה של 6%, ירידה של 4% וירידה של 17%. הפס הרחב צמח ב-3%, ירד ב-16% וירד ב-31%.

האם מצב ההזמנות הידרדר ברבעון השלישי? כן ולא. מוטורולה רוצה לדבר על השוואה בין רבעונים. הזמנות הרבעון השני לטלפונים סלולריים היו 2.9 מיליארד, ובשלישי טיפסו ל-3 מיליארד.

בהשוואה שנתית, הירידה בהזמנות למכשירי סלולר החריפה מ-9% ברבעון השני ל-12% ברבעון השלישי - ירידה קשה ומתמשכת. אולם בגלל העלייה העונתית בין הרבעון השני לשלישי, המצב בפועל היה עלייה במספר ההזמנות המוחלט.

האם יש ירידה או עלייה בהזמנות של מוטורולה? גם וגם, כמובן.

רווח והפסד

חטיבת הטלפונים דיווחה על רווח של 19 מיליון דולר וחטיבת התשתיות על 33 מיליון דולר. אולם עלויות ארגון מחדש עברו את ה-200 מיליון דולר. כך שאותן הוצאות "חד פעמיות" מעורפלות היו גדולות פי ארבעה מהרווח המאוחד של חטיבת הסלולר והרשתות. הבעיה היא שההוצאות החד פעמיות מתרחשות אצל מוטורולה מדי שלושה חודשים בקביעות. זהו הפסד אדיר שהחברה סופגת מחוץ למספרים המדווחים, מדי רבעון.

וכאן אנו עוזבים את עולם העסקים. האם אתם מאמינים שחטיבות הסלולר והרשתות של מוטורולה הן רווחיות? כן ולא. זוהי שאלה של אמונה - אין משהו מוצק שאפשר ללקט מהדו"ח הרבעוני. הכל תלוי בגישה של המשקיע כלפי טקטיקת רישום ההפרשות של מוטורולה.

החלפות

גם נוקיה וגם מוטורולה נהגו לפרט את מכירותיהן לפי אזורים גיאוגרפיים. מוטורולה נהגה גם לדון במצב ההזמנות לפי אזורים. נוקיה היתה הראשונה להפסיק לספק את המידע, ועתה התוצאות של מוטורולה לא מספרות למשקיעים מה קורה ברמה הגיאוגרפית. דרך אגב, אומרים כי ההזמנות לציוד תקשורת בסין נפלו בחדות מאז תחילת ספטמבר. מגמה כזו מכה בתעשייה כולה - אבל במוטורולה יותר מאשר בנוקיה, כי סין מהווה נתח גדול יותר בהכנסותיה. למעשה, זהו השוק היחידי בו מוטורולה מובילה במכירת טלפונים ואפילו משגשגת בתחום התשתיות.

בהסתרת המידע האזורי, שתי החברות עושות משהו שקשה להצדיקו. החברות מדברות על צפיות נמוכה, אבל בו בעת הן בכוונה מקטינות את שקיפותן למשקיעים. ניסיתי להבין את עמדת ההנהלה - עד כמה קשה המצב הנוכחי עבור הבכירים. אבל עד כמה שהשתדלתי למצוא סימפטיה בנקודה זו, לא הצלחתי. איני יכול לקבל את הנטייה לצמצם את המידע הזמין למשקיעים.

כל החברות משחקות במשחקים הללו היום, אבל מספרן של המראות, הדלתות הנחבאות ולהטוטי זריזות הידיים בדו"ח של מוטורולה עולים על הממוצע. במובן מסוים, הם מגדירים את התקופה. האם מוטורולה צפויה לקאמבק, או שגורלה נחרץ? לפי הדו"ח שלה, שניהם כאחד. יום אחד השפן יישלף מהכובע ונדע את התשובה הסופית. אני חושב שהסיכונים בהצגת הקרקס הזו עולים על היתרונות.

הכותב/ת נמנה/ית על צוות הכתבים ו/או בעלי הטורים של אתר TheStreet.com. המידע המובא אינו מהווה בשום אופן המלצה לרכוש או למכור מניות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully