וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צ'ק פוינט הקטנה

בעז בבאי

8.10.2001 / 17:41

נטסקרין, המתחרה בצ'ק פוינט, בדרך להנפקה. היא אמנם צומחת, אבל עדיין מפסידה

יש חברות שפיגועי הטרור ב-11 בספטמבר גרמו להן פגיעה בהכנסות ויש אחרות שדווקא נהנות מצמיחה במכירות בעקבות אותם אירועים טרגיים. אחרת אין דרך להסביר מדוע חברת אבטחת המידע האמריקאית נטסקרין החליטה לגייס 92 מיליון דולר באמצעות הנפקת מניותיה בבורסת נאסד"ק, פחות משבוע לאחר שצ'ק פוינט הזהירה שלא תעמוד בתחזית המכירות לרבעון השלישי.

רשימת המשקיעים המכובדת שהיו מוכנים להזרים 30 מיליון דולר לקופת המזומנים של נטסקרין, באותו יום בו נמסר התשקיף של החברה לרשות ניירות ערך בארה"ב, מעידה לא רק על הביטחון שלהם לגבי הצלחת ההנפקה, אלא גם על פוטנציאל הצמיחה העתידי של נטסקרין.

בפברואר בשנה שעברה אף חתמה חברת Efficient Networks האמריקאית על הסכם לרכישת נטסקרין תמורת סכום של 905 מיליון דולר במניות, אבל ביוני 2000 החליטו שתי החברות לבטל את ההסכם והודיעו על הסכם שותפות אסטרטגית. Efficient Networks נרכשה בסופו של דבר באפריל השנה על ידי חברת סימנס הגרמנית, תמורת 1.5 מיליארד דולר.

אבל גם אם נתעלם מהשינוי בסביבה העסקית שלאחר האירועים בארה"ב, קיימת סבירות גבוהה שבחודשים האחרונים מצליחה נטסקרין להגדיל את הנתח שלה בשוק הרשתות הווירטואליות הפרטיות (VPN) על חשבון חברת פתרונות אבטחת המידע הישראלית. דו"ח שפירסמה חברת המחקר הבינלאומית אי.די.סי ביולי, קבע שנטסקרין מחזיקה כיום ב-57% משוק מערכות הפיירוול וה-VPN בטווח המחירים של יותר מ-50 אלף דולר, הערכה שאותתה כבר באמצע השנה על נסיגה במעמדה של צ'ק פוינט כמובילת שוק בהיקף החוזים הגדולים.

הערכה זו קיבלה אף חיזוק בדו"ח שפירסם לפני כחודשיים בנק ההשקעות יו.בי.אס ורבורג, לפיו התגברות התחרות בשוק אבטחת המידע תמנע מצ'ק פוינט להגיע לשליטה בשוק ה-VPN כפי שעשתה בשוק הפיירוול.

סמנכ"ל הכספים של צ'ק פוינט, אייל דשא, אמנם הצהיר בשבוע שעבר שצ'ק פוינט לא חשה בהתגברות התחרות ואינה מרגישה לחץ מחירים, וגם דו"ח שפירסם בחודש שעבר בנק ההשקעות פירסט יוניון קבע שצ'ק פוינט מתמודדת יפה עם הורדת המחירים האגרסיווית מצד סיסקו ונטסקרין, על ידי השוואת המחירים לרמות של המתחרות ומתן הנחות על מוצרים שונים. אבל אין כל ספק שהמאמצים של צ'ק פוינט להתמודד עם התחרות ההולכת וגוברת באים לידי ביטוי בתוצאות העסקיות של החברה ובמחיר מניותיה.

החברה פירסמה בתחילת יולי אזהרת רווח לרבעון השני, לראשונה בתולדותיה, וגם לגבי הרבעון השלישי הזהירה החברה שהכנסותיה יהיו נמוכות מתחזיות האנליסטים. במקביל צנח שווי השוק של החברה ביותר מ-85% מאז ינואר 2000 ל-6.2 מיליארד דולר.

נטסקרין, עם צמיחה של 350% בהכנסות בשנה שעברה לכ-27 מיליון דולר, נראית כיום דומה יותר לאותה צ'ק פוינט הקטנה והצומחת, שהגישה תשקיף להנפקה ראשונית בוול סטריט ביוני 1996. הבעייה שגם במשוואה זו יש מספר סתירות משמעותיות. צ'ק פוינט בניגוד לנטסקרין מעולם לא הפסידה. היא הרוויחה מהרבעון הראשון שלה ולכן מעולם לא גייסה כסף ממקרנות הון סיכון חוץ מגיוס קטן מקרן בי.אר.אם הירושלמית. בשנת 1993 לא היה צריך להפסיד כדי להכנס לשוק הזה ואילו נטסקרין היתה צריכה להפסיד 33 מיליון דולר בשנת 2000.

גיל שוויד חושב בוודאי שהמציאות תוכיח שצ'ק פוינט תמשיך ותשמור על הדומיננטיות שלה בשוק. אבל בסקויה קפיטל, אחת מקרנות ההון סיכון המובילות בעמק הסיליקון, המחזיקה כיום כ-18% ממניות נטסקרין, ובתאגיד ג'נרל אלקטריק , בעל מניות נוסף בנטסקרין, מוכנים להמר על סוסי מרוץ חדשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully