וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האגודה לזכויות האזרח בישראל הגישה היום לבג"צ עתירה נגד חוק "האח הגדול"

נורית רוט

28.4.2008 / 16:46

לפי החוק יותר למשטרה לאגור נתוני תקשורת על אזרחים

על פי החוק, שאמור להיכנס לתוקף בסוף יוני השנה, תוכל המשטרה להקים מאגר מידע או מנוע חיפוש שיכלול: מספרי טלפון (כולל חסויים), שמות בעלי מנוי, מספרי ברזל של מכשירי הטלפון (המספרים החקוקים במכשיר) ומיפוי אנטנות הטלפונים הניידים. המשטרה תוכל לקבל שורה ארוכה של נתוני תקשורת נוספים באישור בית משפט או במקרים דחופים באישור קצין בכיר.



הרשויות שיקבלו גישה לנתונים הן המשטרה, המחלקה לחקירות שוטרים, רשות ניירות ערך, רשות ההגבלים העסקיים ורשות המיסים. העתירה שהוגשה מופנית כלפיהן, כמו גם כלפי שר המשפטים וחברות התקשורת השונות.



האגודה, באמצעות עו"ד דורי ספיבק, טוענת כי חלק מהוראות החוק פוגעות בזכות החוקתית לפרטיות. בעתירה נטען כי ההוראות "עשויות להביא למצב שבו מידע אינטימי ואישי ביותר אודות חלק לא מבוטל מאזרחי ישראל, מידע השמור הן במחשבי חברות הטלפונים והן אצל ספקיות האינטרנט, יעבור אל מחשבי המשטרה ורשויות חוקרות אחרות, אף במקרים שבהם הפגיעה אינה עומדת במבחני חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו".



עוד נטען בעתירה, כי "אסור להגיע למצב שבו כל אזרח בישראל יחוש עצמו כמי שנתון במעקב מתמיד - כמי ש"האח הגדול" יוכל לדעת בכל רגע ורגע אודותיו".



החוק כולל שלושה הסדרים מרכזיים לקבלת המידע התקשורתי: הראשון - אפשרות לפנות לבית משפט, בדרך של דיון חסוי המתקיים במעמד צד אחד, לצורך קבלת צו אשר יתיר בנסיבות מסוימות את קבלת נתוני התקשורת; השני - מאפשר מתן היתר מנהלי לקבלת נתוני תקשורת במקרים דחופים ובנסיבות מסוימות אף בלא פניה לערכאות; והשלישי - קובע כי לרשויות החקירה יועבר מאגר מידע המכיל מספרי טלפון ונתונים נוספים שיועברו לרשויות החקירה לשימושם השוטף, וללא בקרה שיפוטית מראש או בדיעבד.



האגודה טוענת כי בכל אחד משלושת ההסדרים ההלו, חסרות ערובות מספקות למניעת פגיעה מיותרת בזכות החוקתית לפרטיות. "איסוף מידע באופן ממוחשב על ידי המדינה - על שיחות הטלפון שלנו, על המסרים המיידים שלנו (SMS), על הגלישה באינטרנט, על צ'אטים, על הודעות בפורומים או על אימיילים - הוא פגיעה עמוקה ומובהקת בגרעין הקשה של הזכות לפרטיות של כל אזרח ואזרח", נטען.

עוד טוענת האגודה כי רשויות החקירה השונות יוכלו לעשות שימוש בסמכויות שהוענקו להן בחוק כדי לאסוף נתוני תקשורת על אזרחים, ללא קשר לחקירה כלשהי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully