וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וורן באפט: המיתון בארה"ב לא יהיה קצר או שטחי - הוא יהיה חמור מכפי שרוב האנשים חושבים

אשר שכטר

28.4.2008 / 20:05

באפט אמר כי ההגדרה המסורתית למיתון אינה רלוונטית

מצב של מיתון מוגדר לרוב כשני רבעונים רצופים של צמיחה שלילית, אולם בראיון ל-CNBC, אמר באפט כי ההגדרה המסורתית אינה רלוונטית למיתון הנוכחי.



"אני חושב שמצב של מיתון מוגדר על ידי האדם הפשוט ברחוב, שמרגיש מעט אחרת, מאשר על ידי שני רבעונים רצופים של צמיחה שלילית. אנחנו נמצאים במצב של מיתון, אלא אם רוצים להידבק להגדרה הטכנית, שלדעתי אין לה הרבה משמעות עבור האיש שאיבד את עבודתו או שהקרן הכספית שלו הקפיאה לו את הפדיונות", אמר באפט.



את הדברים אמר באפט זמן קצר לאחר שחברת האחזקות ברקשייר התאוויי שבבעלותו הסכימה לספק מימון בסך 6.5 מיליארד דולר ליצרנית הממתקים מארס, שרכשה את יצרנית המסטיקים ריגלי תמורת 23 מיליארד דולר. המיזוג בין מארס, יצרנית הממתקים הידועים M&Ms, סניקרס ומארס לבין ריגלי, יצרנית המסטיקים הגדולה בעולם, ייצור חברה המתחרה בגודלה עם יצרנית השוקולד האמריקאית הרשי וקדבורי שוופס הבריטית, יצרנית הממתקים הגדולה בעולם.



"לא מדובר בתחום ההתמחות שלי, אך התחושה שלי היא שהמיתון יהיה ממושך ועמוק יותר מכפי שרוב האנשים חושבים. המיתון הזה לא יהיה קצר ושטחי", אמר באפט בן ה-77, שהונו מוערך בכ-62 מיליארד דולר.



באפט העריך כי שוק הדיור האמריקאי אינו צפוי להתאושש מההידרדרות הממושכת במכירות ובמחירי הבתים, וצפה כי המשבר בשוק הדיור יהיה "ארוך ועמוק למדי". באפט התייחס גם להאטה בצריכה הפרטית בארה"ב - האחראית לשני שליש מהתמ"ג האמריקאי - ואמר כי "אני חושב שהצרכנים מרגישים בכיסיהם את העלייה במחירי הדלק והמזון, ולא חשים שיש להם מספיק כסף לדברים אחרים".



ביום רביעי צפוי משרד המסחר האמריקאי לפרסם את נתוני התמ"ג הראשוניים לרבעון הראשון של 2008. מרבית הכלכלנים צופים כי התמ"ג האמריקאי רשם צמיחה של 0.2% ברבעון הראשון של השנה הנוכחית, לעומת הרבעון המקביל אשתקד. החוזים העתידיים על הריבית הפדרלית צופים כעת סבירות של 82% שהבנק הפדרלי יוריד בפגישתו הקרובה ביום רביעי את הריבית בארה"ב ב-0.25% לרמה של 2%, לאחר שהוריד את הריבית ב-3% מאז ספטמבר האחרון במטרה למנוע מהכלכלה האמריקאית להיכנס למיתון.



ברבעון הרביעי של 2007 צמח התמ"ג האמריקאי בשיעור של 0.6% - קצב הצמיחה האיטי ביותר מאז יציאת כלכלת ארה"ב מהמיתון האחרון בשנת 2002. בשנת 2007 כולה צמיחה כלכלת ארה"ב ב-2.2% - קצב הצמיחה האיטי ביותר שלה מזה חמש שנים - בעקבות המשבר המחריף בשוק הדיור וההאטה בצריכה הפרטית.



הכלכלן הנודע ג'וזף שטיגליץ, חתן פרס נובל לכלכלה לשנת 2001, אמר בסוף השבוע כי כלכלת ארה"ב כבר נמצאת במצב של מיתון. שטיגליץ העריך כי המיתון הנוכחי יהיה ארוך ויהווה את אחד מהמשברים הכלכליים החריפים בארה"ב מאז השפל הגדול בשנות ה-30.



הוועדה הלאומית של המחוקקים במדינות ארה"ב (NCSL) פירסמה בסוף השבוע סקר לפיו מצבן הכלכלי של מדינות רבות בארה"ב החמיר כל כך עד שהוא הידרדר לידי מיתון, ללא קשר לשאלה את כלכלת המדינה כולה גלשה למיתון, על רקע ירידה בהכנסות ממסים בעקבות ההאטה הכלכלית.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully