וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד יום של עליות במניית ווקלטק: החברה הודיעה על שיתוף פעולה חדש עם חטיבת NGTS של אי.סי.איי

גיא ימין

15.10.2001 / 22:22

מנכ"ל ווקלטק: בשוק ההון קברו את הטכנולוגיה שלנו, אך יש לה ביקושים; מעריך כי הדו"חות של קלרנט ברבעונים האחרונים הובילו לתמחור חסר של מניית החברה

בימים האחרונים משחררת חברת ווקלטק כמות לא מבוטלת של הודעות לתקשורת. הודעות אלה נוגעות לשיתופי פעולה טכנולוגיים עם חברות כאלה או אחרות, והן נסובות סביב קו מוצרים חדש של החברה.

הודעות אלה, כך נראה, מקבלות הד חיובי מצד שוק ההון, ומאז שפל של 78 סנט אותו רשמה ב-21 בספטמבר, הוסיפה מניית החברה כ-170%, מתוכם 83% בשני ימי המסחר האחרונים. נזכיר, עם זאת, כי מחיר המניה עם סיום המסחר, 2.2 דולרים, נמוך ב-98% ממחירי השיא שלה, בתקופת הגאות של תחילת 2000.

"שוק ההון קבר אותנו", אומר אילון גנור, מנכ"ל ווקלטק, על מצבה של החברה ברבעונים האחרונים. "הוא קבר את כל שוק ה-VoIP, לאחר שקבע את מותה של הטכנולוגיה, אבל השוק הזה חי וקיים". ולשוק הזה מתחילה ווקלטק לשווק את המוצר החדש שלה - פיתרון softswitch לרשתות הדור החדש עבור ספקי שירותי הטלקומוניקציה - שקיבל את השם Architecture Series 3000.

התחרות של ווקלטק היא עם פתרונות הקיימים כבר אצל ספקי התקשורת: הרוב המכריע (יותר מ-95%) של נפח תעבורת המסחר העולמית מתבצע באמצעות טכנולוגיית המתגים (switches) המסורתית, ורק כ-3% מבוצע באמצעות VoIP המבוסס על טכנולגיית packets. פתרונות ה-VoIP מציעים העברת קול על גבי פרוטוקול אינטרנט, כך שווקלטק צריכה לבנות על לקוחות משני סוגים: כאלה המתחילים לפרוש רשתות תקשורת, וכאלה שמרחיבים אותן.

נפילתן הכמעט גורפת של ה-CLECs, ספקיות השירות האלטרנטיוויות, לא מותירה הרבה הזדמנויות למציאת לקוחות מהסוג הראשון, ולכן מנסה ווקלטק להתמקד בלקוחות שמרחיבים את התשתית שלהם. ולמה שירצו לעבור למערכות מבוססות packet? בגלל העלויות הנמוכות יותר, בגלל סקלביליות גדולה יותר, ובגלל שירותי ערך מוסף נוספים, אומר גנור. בין שירותים אלה ניתן למנות את ה-Voice VPN וה-Global IP call centers. כדוגמה להתרחבות, מספק גנור נתונים לגבי ITXC (איי.טי.אקס.סי) דווקא, שלדבריו, רואה צמיחה במספר דקות השיחה המבוססות על רשתות אינטרנט שהיא מספקת.

בשלב זה אין לקוחות שמניבים הכנסות

לווקלטק מערכת יחסים הדוקה עם ITXC: היא מחזיקה בכ-10% ממניותיה, מוכרת את התוכנות שלה ל-ITXC, וזו מהווה יותר מ-10% מהכנסותיה. אך הבעיה היא שעל אף הכנסות של קרוב ל-40 מיליון דולר ברבעון השני של ITXC, החברה ממשיכה להציג הפסדים. וזהו גם המצב אצל ווקלטק.

בעבר העריכה החברה כי היא תעבור לרווחיות בתחילתה של 2002, אך בשל הקרבה למועד פרסום הדו"חות ב-24 לחודש, גנור אינו מספק הערכות חדשות לגבי עניין זה. ברבעון השני, על כל פנים, רשמה החברה הפסדים של 1.2 דולרים למניה.

מוצר ה-softswitch החדש של החברה הוא פיתרון תוכנה שצפוי לסייע לספקיות התקשורת לבנות רשתות תקשורת מבוססות VoIP. צפוי, אנחנו אומרים, שכן בשלב זה לחברה אין עדיין לקוחות המניבים הכנסות, אם כי לטענת גנור ישנם כאלה המביעים התעניינות. היתרון שיש למוצר זה על פני המוצרים הקודמים של החברה הוא בכך שהוא תומך, פרט לפרוטוקול הוותיק מסוג 323.H, גם בפרוטוקולים החדשים יותר, מסוג SIP ו-MGCP.

בנוסף, מייצרת ומשווקת ווקלטק את שערי החומרה ברשת דרכם עוברות שיחות הטלפון. חלק מלקוחותיה של החברה רוכשים ממנה שערים אלה, ה-gateways, יחד עם התוכנות מבוססות ה-packet שלה. לא את כל הגייטווייס שפועלים עם התוכנות שלה מייצרת ווקלטק בעצמה. החברה הודיעה היום על שיתוף פעולה חדש עם חטיבת NGTS של אי.סי.איי , במסגרתו ישולבו התוכנות שלה על גבי הגייטוויי מסוג I-Gate 4000.

לא ברור כיצד יתחלקו שתי החברות בהכנסות מהמוצר המשולב, אך החלוקה לא תתבצע לפי מתכון של שיתוף הפעולה הקודם שלהן. במסגרת אותו שיתוף פעולה ייצרו שתי החברות גייטוויי בעל צפיפות נמוכה יותר מבחינת היקף השיחות העוברות דרכו בו זמנית. כאשר אחת מהחברות מוכרת את הגייטוויי הזה לאחד מלקוחותיה, מקבלת החברה השנייה תמלוגים עבור העסקה.

תאימות ל-windows XP

במסגרת הודעה נוספת שפירסמה ווקלטק היום, היא מדווחת על "ברית" עם מספר חברות המספקות אפליקציות IP מסוגים שונים. מטרת ההכרזה הזו היא ליידע לקוחות פוטנציאליים של ווקלטק כי ישנם מוצרים משיקים שונים לטכנולוגיה שלה, המאפשרים יישום על אותה פלטפורמה, או במלה אחת - אינטראופרביליות. המשמעות מבחינתו של ספק התקשורת היא כי הוא יכול להציע ללקוחות הקצה שלו, מהמגזר הצרכני או הארגוני, שירותים שונים המותאמים זה לזה מבחינה טכנולוגית.

ווקלטק גם דיווחה בסוף השבוע על "תאימותה" למערכת ההפעלה Windows XP של מיקרוסופט . לקוח קצה המעוניין בביצוע של שיחת טלפון דרך המחשב האישי שלו צריך להכניס את מספר הטלפון המיועד לתוכנת המסנג'ר של מיקרוסופט ולהתחבר לאינטרנט, שם עובר המידע דרך גייטווייס, וכך מבוצעת השיחה. משמעות ההודעה של ווקלטק היא כי הגייטווייס שהיא מספקת מתואמים עם מערכת ההפעלה של מיקרוסופט, עם היתרונות הפוטנציאליים הנלווים מבחינת הביקוש של לקוחות.

חלק מה"אשמה" בנוגע לנפילות במניית ווקלטק מטיל גנור על המתחרה קלרנט (סימול CLRN). קלרנט, שהפסיקה להיסחר בנאסד"ק לפני מספר שבועות בשל חשש להונאות בדיווחיה הפיננסיים, היא אחת הסיבות, לדעתו של גנור, שהמשקיעים תמחרו בחסר את מניית החברה ברבעונים האחרונים.

"אנחנו נחבטנו כי קלרנט הראתה בדו"חות שלה גידול מטורף במימדיו בהיקף ההכנסות שלה, מה שהקטין את נפח השוק שלנו באופן יחסי. ההערכה שלי היא כי כיום נתח השוק שלנו באספקת ציוד שמסייע בהעברת מידע על גבי רשתות IP מגיע לכדי 20% עד 25%", הוא אומר. גנור מוסיף כי מאז החלו הבעיות המשפטיות של קלרנט אין ווקלטק פוגשת אותה במכרזים.

וכיצד השפיע ה-11 בספטמבר על ביצועי החברה עד היום? לטוב ולרע, אומר גנור. לטוב, שכן לקוח כמו ITXC ראה עלייה של כ-30% בממוצע במספר דקות השיחה שהוא מוכר. לרע, שכן לקוחות חדשים אינם מצטרפים, ומעדיפים לשבת על הגדר בהמתנה למגמה חד משמעית שתופיע. על מנת להכריע איזו מהאפשרויות ניצחה לא נותר אלא להמתין לדו"חות שתפרסם החברה בקרוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully