וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזהב השחור עלה קלות: מחיר הנפט ננעל בעלייה של 0.2% ל-118.75 דולר לחבית

אשר שכטר

28.4.2008 / 22:17

מוקדם יותר היום זינק הנפט לשיא של 119.93 דולר לחבית

ענקית הנפט הבריטית בריטיש פטרוליום (BP) סגרה בסוף השבוע את מערכת צינורות הנפט פורטיס, האחראית ל-40% מתפוקת הנפט של בריטניה, לאחר ששביתה בבית הזיקוק ג'ריינג'מאות שבסקוטלנד גרמה להפסקת חשמל. זיקוק הנפט במתקן צפוי להתחדש מחר בבוקר.



באזור הדלתא של ניז'ר בניגריה נהרגו 5 שוטרים ביום ראשון בהתקפה מצד אנשי "התנועה לשחרור הדלתא של הניז'ר" (MEND) על צינורות נפט של חברת רויאל דאץ' של. מאז ה-25 באפריל ירדה תפוקת הנפט בניגריה ב-50% בעקבות התקפות המורדים על מתקני הנפט במדינה. לכך הצטרפה שביתה בת חמישה ימים במתקן של אקסון מוביל בניגריה, שעצרה לחלוטין את פעילותה של אקסון במדינה.



הפרעות אלה באספקת הנפט הסדירה מגבירות את החשש כי תפוקת הנפט לא תעמוד בביקושי השיא של "עונת הנהיגה" בארה"ב. ניגריה, יצרנית הנפט הגדולה באפריקה, היא אחת מספקיות הנפט הגדולות של ארה"ב, המייבאת כ-15%-10% מהנפט שלה מהמדינה.



בעקבות ההפרעות לתפוקת הנפט, רשם מחיר החוזים על הנפט הגולמי מסוג Light Crude למסירה ביוני עלייה של 0.2% ל-118.75 דולר לחבית בבורסת הסחורות של ניו יורק. מוקדם יותר היום, זינק מחיר הנפט לשיא של 119.93 דולר לחבית, רמתו הגבוהה ביותר מאז תחילת המסחר בחוזים עתידיים ב-1983. בשנה החולפת התחזק מחיר הנפט הגולמי בניו יורק ב-79%.



מחיר הנפט מסוג ברנט, הנסחר בלונדון, עלה ב-0.4% ל-116.80 דולר לחבית. בשבוע שעבר נגע מחיר החוזים על הברנט בשיא של 117.56 דולר לחבית.



נשיא אופ"ק, חכיב חליל, אמר היום כי הוא אינו פוסל אפשרות שמחירי הנפט הגולמי יגיעו ל-200 דולר לחבית, אך ציין כי הארגון - האחראי ל-40% מתפוקת הנפט העולמית - אינו מתכוון להגדיל את תפוקת הנפט שלו בטענה כי היצע הנפט הקיים מספיק וכי השוק מונע על ידי הצניחה של הדולר.



מעתה, אמר חליל, מחיר הנפט תלוי בעלייה או בירידה של הדולר. "בנוגע לנתוני יסוד - המלאי גבוה, הביקוש יורד, וההיצע מניח את הדעת", ציין חליל. "לכן, לולא הבעיות הגיאופוליטיות והצניחה של הדולר, מחיר הנפט לא היה מגיע לרמה הזו". חליל, לשעבר בכיר בבנק העולמי, מכהן גם כשר האנרגיה והכרייה באלג'יריה.



חליל הוסיף כי המחירים גבוהים בשל המיתון בארה"ב ובגלל המשבר הכלכלי שפגע בכמה מדינות, מצב המשפיע לרעה על הדולר. לפיכך, בכל פעם שהדולר נופל ב-1%, מחיר חבית נפט עולה ב-4 דולרים, וההיפך כמובן. "אם הדולר יתחזק ב-10%, סביר שהנפט ייפול ב-40%", סיכם חליל.



חליל הדגיש כי אם המצב הכלכלי בארה"ב ישתפר מעתה עד סוף השנה, הדבר יסייע לשוק להתייצב. מאידך, הוא אמר כי אינו רואה קשר בין הגדלת התפוקה לבין ירידה במחירי הנפט. "אני לא חושב שהגברת התפוקה תסייע בהנמכת המחירים, משום שקיים איזון בין ההיצע לביקוש, ומלאי הדלק בארה"ב נמצא ברמה הגבוהה ביותר זה 5 שנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully