וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בר-און מבקש לקצץ 6 מיליארד שקל מתקציב 2009

מוטי בסוק

29.4.2008 / 8:56

יודיע לממשלה כי הקיצוץ נדרש בשל התחייבויות מוקדמות למערכות הביטחון החינוך. עשוי לבשר על תוכנית להפחתת מסים במשק

שר האוצר רוני בר-און יודיע היום לממשלה כי בשל הירידה הצפויה בצמיחה ובגביית המסים השנה ובשנה הבאה, קיים צורך לקצץ מתקציב המדינה ל-2009 כ-6 מיליארד שקל. בר-און ידווח לממשלה כי בשל התחייבויות מוקדמות למערכת הביטחון (בהתאם להמלצות ועדת ברודט) ולמערכת החינוך (בהתאם להסכם עם הסתדרות המורים), כמו גם בשל התחייבויות הטייס האוטומטי (הגידול הקבוע בתקציב), תיאלץ הממשלה לקצץ בתקציב 2009 כ-6 מיליארד שקל. באוצר מעריכים כי לא יתאפשר להקצות תוספות כספיות לעניינים אחרים.

בכוונת האוצר להתחיל בדיונים על תקציב המדינה כבר במאי הקרוב, כדי לסיים אותם עד סוף אוגוסט. לוח זמנים זה יבטיח כי לכנסת יישאר מספיק זמן לדון בפרטי התקציב ובסעיפי חוק ההסדרים עד להצבעה על התקציב בסוף דצמבר.
ייתכן כי בר-און ינצל את הישיבה כדי להודיע לממשלה על תוכנית האוצר להפחתת מסים במשק בחודשים הקרובים. אנשי האוצר הכינו שתי תוכניות - קטנה וגדולה. התוכנית הקטנה כוללת הפחתת המע"מ ב-0.5% לרמה של 15%. יש לציין כי מע"מ נחשב למס רגרסיווי, והפחתתו מיטיבה עם השכבות החזקות יותר מאשר עם השכבות החלשות. הורדת מע"מ נחשבת להליך קל לביצוע, והפחתתו ב-0.5% צפויה להקטין את הכנסות המדינה ממסים ב-1.5 מיליארד שקל.

התוכנית הגדולה כוללת גם את הפחתת המס השולי המקסימלי המוטל על יחידים, הכולל מס הכנסה, ביטוח לאומי ומס בריאות, מ-47% כיום לרמה של 40% ב-2012, והפחתת מס החברות מ-27% כיום לרמה של 20% ב-2012. תוכנית הפחתות המסים הוצגה לראשונה בפני ראש הממשלה, אהוד אולמרט, עוד בספטמבר 2007.

במשרד האוצר ציינו באחרונה כי לאחר קביעת יעד ההוצאה ותקרת הגירעון בתקציב 2009, מתכוון המשרד לבחון מחדש את מערך הפטורים ממסים, המסתכם השנה ב-34.7 מיליארד שקל. לדעת בכירים במשרד, מדובר בהטבות מס היסטוריות שנבנו טלאי על טלאי, ללא חשיבה כוללת ומקיפה. בתקציב 2009 ייבחנו היבטים חשובים נוספים במשק הציבורי כמו הגודל האופטימילי של הממשלה ורמת השירותים שהיא מספקת לאזרחים.

על אף דברי הממונה על הקציב, רם בלינקוב (ראו תיבה), בכירים באוצר טענו אתמול כי לפי שעה אין נסיגה בגביית המסים ביחס לשנה שעברה. ברבעון הראשון של 2008 גבתה הממשלה מסים בהיקף של כ-50 מיליארד שקל, בדומה להיקף הגבייה ברבעון המקביל ב-2007. הבכירים ציינו כי היקף הגבייה ברבעון הראשון מצביע על האפשרות כי סך הגבייה השנתית ב-2008 תהיה גבוהה ב-10 מיליארד שקל מיעד הגבייה - 190 מיליארד שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully