וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות מחירי הדלק הגואים: המועמדים לנשיאות ארה"ב מציעים תכניות להורדת מחירי הדלק

סוכנויות הידיעות

29.4.2008 / 10:21

מומחים: יידרשו 10 שנים לפני שהמגמה תתהפך



מחירי הדלק הגואים הובילו בשבועות האחרונים את המתמודדים לנשיאות ארה"ב - הילארי קלינטון, ברק אובמה וג'ון מקיין - להציע מספר פיתרונות שנועדו לסייע לעם האמריקאי להתמודד עם העלייה החדה במחירי האנרגיה. כלכלנים רבים, לעומת זאת, מזהירים כי הממשלה אינה יכולה לעשות דבר כדי למנוע את העלייה במחירים וכי יידרשו לפחות 10 שנים עד שהמגמה תתהפך.



המועמד הרפובליקני, ג'ון מקיין, תומך בהקפאת המס הפדרלי על דלק בקיץ הקרוב - תכנית שתעלה לקופת האוצר הפדרלית מיליארדי דולרים שנועדו לסלילת כבישים חדשים ושיפוץ הכבישים הקיימים. המתמודדים על מועמדות המפלגה הדמוקרטית, הילארי קלינטון וברק אובמה, תומכים בהעלאת המסים המוטלים על חברות הנפט ובפתיחת חקירה פדרלית בנוגע לחדשות לתיאום מחירים בין ספקיות הדלק. שלושת המועמדים מתנגדים כולם להגדלת מלאי הנפט בארה"ב.



מחיר הדלק זינק בארה"ב זינק אמש לשיא של 3.60 דולר לגלון. מאז אפריל 2007, עלה מחיר הדלק בארה"ב ב-66 סנט.



מומחים מזהירים, לעומת זאת, כי הביקוש לנפט צפוי לרדת רק בעוד כעשר שנים, עם התגברות הביקוש לדלקים אלטרנטיוויים. תכניתו של מקיין לקיצוץ המס על הדלק צפויה אמנם להוריד את מחיר הדלק ב-18.4 סנט לגלון ואת מחיר הדיזל ב-24.4 סנט, אולם היא אינה מטפלת לדברי מומחים בסיבה האמיתית לעלייה במחירי הדלק - הביקוש הגובר לאנרגיה בסין, הודו ובשווקים מתעוררים אחרים. התכנית עשויה אפילו להוביל לעלייה במחירי הנפט.



יועצו הכלכלי הראשי מקיין, דאגלס הולץ-אייקין, טוען לעומת זאת כי תכניתו נועדה לסייע למשפחות אמריקאיות הנמצאות בקשיים כלכליים בעקבות העלייה במחירי הדלק. "התכנית נועדה להקל על אמריקאים לנהוג ועבור נהגי משאיות לבצע את עבודתם", אמר הולץ-אייקין. הילארי קלינטון אמרה גם היא כי היא עשויה לתמוך בהצעתו של מקיין בסנאט.



אובמה, לעומת זאת, אינו תומך בקיצוץ המסים של מקיין ואמר בסוף השבוע כי הוא "אינו רואה פיתרון אמיתי לבעיה בן לילה". אובמה, מצדו, תומך בהקצאת 150 מיליארד דולר לפיתוח דלקים אלטרנטיוויים, במטרה להקטין את תלותה של ארה"ב בנפט. הדמוקרטים תומכים גם בהעלאת המס על חברות הנפט, אולם מומחים מזהירים כי התכנית לא תפתור דבר.



"הגדלת הוצאותיהן של חברות הנפט באמצעות העלאת מסים - כיצד זה הולך לסייע לצרכנים? אבל זאת הרטוריקה הפוליטית שעמה אנחנו נאלצים להתמודד מזה זמן רב", אמר ג'ון פלמי, הכלכלן הראשי של מכון הדלק האמריקאי.



שלושת המועמדים לנשיאות, ועמם גם מחוקקים דמוקרטים רבים בקונגרס ובסנאט, תומכים בצעד נוסף שנועד להוריד את מחירי הנפט. הם דורשים מממשל בוש להפסיק להוסיף נפט למלאי הנפט האסטרטגי של ארה"ב, שנועד לסייע למדינה במקרה של שיבושים באספקה. מומחים אחדים טוענים כי הממשלה מסוגלת להוביל לירידה במחירי הדלק אם תשחרר 100 מיליון חביות מהמאגר, המכיל כ-700 מיליון חביות, אולם פלמי מזהיר כי אופ"ק עשוי להגיב למהלך שכזה בהורדת תפוקה, שתותיר את מחירי הנפט ברמתם הנוכחית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully