וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תעשיית הגמל איבדה 620 מיליון שקל בחודש מארס

אתי אפללו

29.4.2008 / 18:32

מפריזמה נפדו במארס 243 מיליון שקל ובכל הרבעון 385 מיליון שקל



1.36 מיליארד שקל, זהו הסכום שאיבדה תעשיית הגמל מתחילת הרבעון הראשון של 2008. כמעט חצי מסכום זה- 620 מליון שקל איבדה התעשייה בחודש מרץ שחתם רבעון סוער שעבר על הענף. קופות גמל, אינם מוצר חיסכון לטווח קצר, ואחד היתרונות בהם הוא יתרון מס. ולפיכך בתקופות של ירידות בשווקים לא נרשמים בקופות הגמל פדיונות בהיקפים שנרשמים במוצרים נזילים כגון קרנות נאמנות. עם זאת, ככל שהירידות בשווקים נמשכות, גם הענף מתחיל לסבול מעזיבות, בעיקר של החוסכים שנמצאים בגיל פרישה או קרובים אליו, ובקרב חוסכים בקרנות ההשתלמות שהכספים שלהם כבר נזילים (לאחר 6 שנים). נתון נוסף משפיע על היקף הפדיונות הגבוה במרץ והוא ההאטה בגיוסים. תיקון 3 שעבר בתחילת השנה והפך את קופות הגמל למכשירי חיסכון קצבתיים גרם לבלבול וחוסר ודאות בשוק, וחוסכים רבים אולי לא פדו את הכספים שכבר חסכו בקופות הגמל, אך עצרו הפקדות חדשות.



של 2 המגמות האלו ההשפעה של הדברים מתחילה לתת אותותיה בשוק ולראשונה- אף גוף לא הצליח לגייס סכום של 100 מליון שקל ומעלה בחודש אחד, והיקפי הגיוסים היו צנועים. ניקח לדוגמא את אלטשולר שחם, שהשיג תשואות גבוהות בשנת 2007, ומתחילת 2008 נהנה מגיוסים. בינואר, חודש בו נרשמו ירידות בשווקים והקופות השיגו תשואות שליליות, אלטשולר שחם גייס 165 מליון שקל, בפברואר גייס אלטשולר שחם 112 מליון שקל, אולם במרץ הסתפק בגיוס של 60 מליון שקל והוא מוביל את רשימת המגייסים. גם דש גמל שנהנה ממומנטום חיובי גייס רק 50 מליון שקל במארס לעומת גיוסים של 105 מליון שקל בפברואר.



בסיכום רבעוני לרבעון הראשון 2008, המשבר בפריזמה בחודש ינואר העלה אותה לראש טבלאת הפודות, שהתאפיינה עד כה בדימומים מהקופות הבנקאיות הגדולות. פריזמה פדתה ברבעון הראשון 385 מליון שקל. אחרי פריזמה ניצבת קופת הגמל הגדולה גדיש עם פדיונות של 223 מליון שקל ברבעון. עוד בין הפודים העיקריים ברבעון הראל גמל שמחזיקה בעוצמה ותעוז עם פדיונות של 147 מליון שקל,
ישיר ניהול קופות גמל סיים את הרבעון הראשון עם פדיונות של 120 מליון שקל ברבעון, אקסלנס עם פדיונות של 153 מליון שקל ברבעון, ואיפקס עם פדיונות של 98 מליון שקל ברבעון.
מגדל גמל פליטינום שמחזיקה בקרן ההשתלמות קהל מסיימת את הרבעון הראשון עם פדיונות של 170 מליון שקל ברבעון. קהל- קרן ההשתלמות הגדולה שסבלה היא עצמה מפדיונות גבוהים מתחילת הרבעון בגבה של 302 מליון שקל, גיוסים בשאר הקופות והקרנות של מגדל גמל פלטינום איזנו מעט את המצב.



מצד המגייסים המובילים ברבעון, אלטשולר שחם, שהשיג תשואות גבוהות בשנת 2007, מוביל את הטבלא בהפרש ניכר משאר המתחרים עם גיוס של 338 מליון שקל ברבעון, כאשר אחריו פסגות טרם האיחוד עם גדיש עם גיוס של 253 מליון שקל ודש עם גיוס של 209 מליון שקל.



במרץ- החודש של המסלוליות
מגמה שניכרת בחודש האחרון היא גיוסים בעיקר בקופות המסלוליות הסולידיות. לדוגמא- גיוסים היו באשכולות מדד, פריזמה סגנון מדד, דגש איתן של כלל, מיטב תגמולים מדד, הדס מרכנתיל שיקלי ואנליסט אג"ח.
בחודש מרץ פריזמה סבלה מהפדיונות הגבוהים ביותר. על אף תוכנית הפיצוי של בית ההשקעות, ציבור החוסכים של פריזמה הצביע ברגלים ו243 מליון שקלים נפדו מבית ההשקעות. מרבית הפדיונות היו בקופות הותיקות של פריזמה צור (35- מליון שקל), חרמון (131-), שיאון (50-), קציר (20-) וקרנות ההשתלמות תבור (-67) וכינרת (80-). סגנון חרמון שהיתה הקופה הכוכבת של פריזמה הצטרפה לראשונה החודש לרשימת הקופות הפודות, ונפדו ממנה 10 מליון שקל. עם זאת גיוסים בקופת הגמל הכוכבת התורנית של פריזמה- תגמולים בהיקף של כ-104 מליון שקל וגיוסים בקרן ההשתלמות ? פריזמה השתלמות כללי בהיקף של 70 מליון שקל, איזנו מעט את התמונה.



אקסלנס מתחילה להרגיש את התוצאות העגומות של הרבעון הראשון גם בפדיונות. אקסלנס שמשיגה מתחילת הרבעון תשואות נמוכות ביחס לשוק, עברה בתחילת 2008 מרשימת הקופות המגייסות לרשימת הקופות הפודות, וכעת לא ניתן להתעלם מהיקף הפדיונות. מתחילת הרבעון עזבו את אקסלנס מעל 150 מליון שקל. מתוך זה- 81 מליון שקל נפדו מאקסלנס בחודש מרץ. אקסלנס השתלמות שגייסה לבדה 1.3 מליארד שקל בשנת 2007, החלה לפדות במארס, ופדתה 10 מליון שקל, לאחר שבחודש פברואר היתה כמעט מאוזנת.



כלל גמל הצליחה לסיים את מרץ עם גיוס של 22 מליון שקל וזאת על אף פדיונות של כ-70 מליון שקל בתמר ושל 15 מליון שקל בגפן. את הרבעון מסיימת כלל גמל עם פדיונות של 82 מליון שקל. הראל גמל לעומת זאת ממשיכה גם במרץ עצמו לפדות ומסיימת את החודש עם פדיונות של 50 מליון שקל, כאשר קופת הגמל עוצמה של הראל פדתה 83 מליון שקל במרץ. בית ההשקעות פסגות מצטרף לראשונה לרשימת הגופים הסובלים מפדיונות לאחר שהשלים את עסקת גדיש. פסגות מסיים את חודש מארס עם פדיונות בגבה 34 מליון שקל- גדיש פדתה בחודש זה 154 מליון שקל, וגיוסים בשאר הקופות של פסגות איזנו את המצב. קופות הגמל של בנק יהב, רגע לפני המעבר לבית ההשקעות הלמן אלדובי פדו 18 מליון שקל, גם בית ההשקעות ישיר שרכש את קופות הגמל של הבנק הבינלאומי פדה במרץ 34 מליון שקל.



מבין בתי ההשקעות הפרטיים ילין לפידות ופרפקט שסובלים מפדיונות מתחילת השנה, אולי בשל התשואות החלשות שהציגו בשנה שעברה, סיימו את החודש בצורה יחסית מאוזנת. ילין לפידות פדה 6 מליון שקל ופרפקט גיס מליון. פרפקט נשאר יחסית מאוזן בשל גיוסים בשתי קרנות השתלמות ושתי קופות גמל חדשות שהקים במהלך הרבעון, ומיתנו את הפדיונות מהקופה וקרן ההשתלמות הותיקות. את הרבעון סיים ילין לפידות עם פדיונות של 76 מליון שקלים, ופרפקט, שהיה אחד מהמגייסים הגדולים בשנת 2007, עם פדיונות של 54 מליון שקלים. אנליסט קופות גמל גם היא סיימה רבעון לא מוצלח מבחינתה עם פדיונות של 54 מליון שקל ברבעון ופדיונות של 15 מליון שקל במארס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully