וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכות: טבע מכרה ללא הפסד אג"ח מובנות ב-320 מיליון דולר

יורם גביזון

30.4.2008 / 7:09

ה-ARS, המכשיר שהיכה במאזני חברות בנאסד"ק, מתייצב

החברות, שביקשו לקבל תשואה עודפת ממכשיר נזיל ובעל דירוג גבוה כמו ARS כחלק מהניהול השוטף של יתרות המזומנים שלהן, מצאו את עצמן בקיץ 2007, עם פרוץ משבר האשראי ומחנק הנזילות, כשבידיהן נייר ערך לא סחיר.



באחרונה נראה שמצבו של שוק ה-ARS התייצב, וחברות שעדיין מחזיקות בו עשויות לדווח על מכירת חלק מאחזקותיהן בלי שיידרשו לספוג הפסדים ועל תחילת עניין של קרנות גידור וחברות השקעה במכשיר.



Auction Rate Securities הוא סוג של איגרת חוב שמונפקת לטווח ארוך של 10 עד 40 שנה על ידי חברות, רשויות מקומיות, מוסדות וחברות כרטיסי אשראי, אך הריבית עליו משתנה ונקבעת במכרז מדי שבוע, שבועיים, חודש או חמישה שבועות.



ה-ARS מספק נזילות לחברות שמאגחות תזרימי מזומנים, למשל מעסקות בכרטיסי אשראי, הלוואות דיור לסטודנטים ותשלומים לרשויות מקומיות, ומדורגות בדירוגים גבוהים של AAA.



לכאורה מדובר במכשיר פיננסי לטווח ארוך, אך הטווח לפדיון שלו נקבע על פי התדירות שבה נקבעת הריבית עליו. מנגנון קביעת הריבית מאפשר למחזיקים באיגרת ולמעוניינים לרכוש אותה למסור את הריבית שהם דורשים על האיגרת. במקרה שהריבית שהציעו נמוכה או שווה לריבית הסגירה של המכרז, הם ירכשו את האיגרת או ימשיכו להחזיק בה, ואם הריבית שהציעו גבוהה מריבית המכרז, לא תתקבל הצעתם והם ימכרו את האיגרת בערכה הנקוב לזוכים במכרז.







המכשיר הפיננסי, שפותח בסוף שנות ה-80, נהנה מנזילות גבוהה, אך בקיץ 2007 בוטלו מכרזי ריבית משום שהיקף הביקושים היה נמוך משמעותית מהכמות שהוצעה ומשום שלמנפיק ה-ARS ולבנקאי שהיה המתווך בהנפקה לא היתה התחייבות פורמלית לעשות שוק במכשיר.



היא החברה הישראלית הבולטת ביותר שהחזיקה ב-ARS. נכון לסוף 2007 הסתכמה יתרת ה-ARS שבידיה ב-651 מיליון דולר. כישלון מכרזי ריבית על ARS בשווי של 387 מיליון דולר גרם לסיווגם מחדש כהשקעה לזמן ארוך. בהיעדר סחירות התעורר קושי להעריך את שוויים.



על פי מודל עצמאי שפיתחה טבע ואשר עומת עם חוות דעת עצמאיות, רשמה טבע הפרשה לירידת ערך זמנית של ה-ARS שסווגו כהשקעה לזמן ארוך. טבע דיווחה בדו"חות הכספיים המלאים (F-20) ל-2007 שפורסמו בתחילת מארס על הקטנת האחזקה ב-ARS ל-444 מיליון דולר.



על פי הערכות, טבע המשיכה להקטין מאז את אחזקתה במכשירים אלו, כך שהיא ירדה ל-300 מיליון דולר, כשבכל המקרים מדובר על מכירת ARS ללא הפסד.



קבוצת אורמת תעשיות החזיקה בסוף 2007 ב-ARS בשווי 43.7 מיליון דולר שהמכרזים על חידוש הריבית עליהם נכשלו. היות שאורמת המשיכה לקבל את הריבית על ה-ARS, כולל קנס הריבית בשל אובדן הנזילות, סווגו איגרות אלו כהשקעה לזמן ארוך. ואולם החברה ביצעה הערכת שווי בסיוע גוף חיצוני שממנה עלה כי נכון לסוף מארס 2008 חלה בשוויין ירידת ערך שאינה זמנית בהיקף של 8.9 מיליון דולר. ירידת ערך זו נרשמה כהפסד מניירות ערך. על פי הערכות, אורמת הקטינה את אחזקתה ב-ARS במהלך הרבעון הראשון של 2008 ללא הפסד.



חברת נובה מכשירי מדידה ספגה הפסד של 1.4 מיליון דולר ב-2007 מירידת ערכן של השקעותיה ב-ARS, לאחר שמכרזים על ARS בשווי 2.9 מיליון דולר נכשלו. דרור דוד, סמנכ"ל הכספים של נובה, מציין שהחברה החזיקה בשיא ב-7 מיליון דולר של ARS. מכשירי ה-ARS גובו באיגרות חוב מסוג CDO שתשלומי הקרן והריבית ששילמו מגובים באג"ח של 125 חברות שהונפקו לה על ידי דויטשה בנק. לדבריו, לא חל שיפור משמעותי בסחירות של מכשירים אלו, אך חברות וקרנות גידור מתחילות לבחון את ההשקעה בהם.



דוד אומר כי בניגוד לפניקה ששררה בשוק האשראי לפני 4 חודשים, ניכרת באחרונה הבחנה טובה בין סוגי האג"ח המובנות בשוק, על פי רמת הסיכון בהן. דוד מציין שבנקי ההשקעות שהנפיקו את המכשירים, כמו מריל לינץ', דויטשה בנק ו-UBS, אינם מחויבים אמנם לעשות שוק בהם, אבל עליהם לספק הערכה שוטפת לשוויים. הערכה זו משקפת את תפישת הסיכון של בנקים אלו לגבי מצב הנזילות ורמת הסיכון בשוק האשראי.



לדבריו, בעוד שלפני כחודש וחצי, על רקע קריסת בר סטרנס, הוערכו המכשירים שנובה רכשה ב-40 סנט לדולר של ARS שהונפק, הרי שעתה מוערכים מכשירים אלו ב-65 סנט לדולר.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully