וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סמנכ"ל משרד הבריאות: "התמ"ת תרם להשארת ישראל ברשימה השחורה של מפירות זכויות קניין רוחני"

רוני לינדר-גנץ

30.4.2008 / 7:48

ליפשיץ: "התנהלות משרד התמ"ת בפרשה תמוהה"

בסוף השבוע האחרון פורסמה החלטת משרד הסחר האמריקאי (USTR) להשאיר את ישראל ברשימה השחורה של המדינות שמפירות זכויות יוצרים. ההחלטה מעוררת סערה, לא רק בקרב חברות התרופות הגנריות, אלא גם במשרדי הבריאות והמשפטים - שחשים כי אינה מוצדקת וכי התנהלות בעייתית של משרד התמ"ת גרמה לה.



ב-2005 טען משרד הסחר האמריקאי כי בישראל חסרה הגנה מספקת על קניין רוחני של תרופות אינובטיביות (תרופות מקוריות). משרד הבריאות ומשרד התמ"ת, שבראשו עמד אז אהוד אולמרט, הלכו לקראת משרד הסחר האמריקאי וחברות התרופות האינובטיביות, ונקבע כי לא יינתן אישור לתרופה גנרית (תרופת "חיקוי" שפעילותה זהה לזו של התרופה האינובטיבית), עד שיחלפו לפחות חמש שנים מרישומה של התרופה המקורית.



לדברי ליפשיץ, שמרכז את תחום הקניין הרוחני במשרד הבריאות, משרד התמ"ת הסתיר ממשרד הבריאות את העובדה שבאחרונה ביקש משרד הסחר האמריקאי הבהרות בנוגע לטענת חברות התרופות האינובטיביות כי היתרי היצוא שניתנים על ידי משרד הבריאות לחברות התרופות הגנריות, מסתמכים על תיקי המוצר והקניין הרוחני של חברות התרופות האינובטיביות - ובכך מהווים הפרת זכויות יוצרים.



ליפשיץ חושד שכוונתו של שר התמ"ת, אלי ישי, היא להיענות ללחצים של משרד הסחר האמריקאי, שמושפע מהלובי החזק של חברות התרופות האינובטיביות - ולדרוש את הארכתה של תקופת הגנת המידע, מעבר לזו שהובטחה בחוק הפטנטים המתוקן ב-2005.



לדברי ליפשיץ, משרדי הבריאות והמשפטים הבהירו למשרד הסחר האמריקאי כי היתרי היצוא אינם אלא תעודות משלוח, שמעידות כי התרופות יוצרו על פי תנאי ייצור תקינים (GMP) ושטענת ההסתמכות חסרת בסיס משום שרשות המזון והתרופות האמריקאית (FDA) ממילא לא מתבססת עליהם. לדבריו, החברות האינובטיביות בארה"ב נהנות מהגנת מידע טריטוריאלית, כלומר לא ניתן לעשות שימוש בתיק הרישום של התרופה לצורך אישורן של תרופות גנריות במשך חמש שנים מיום הרישום על ידי משרד הבריאות האמריקאי. לכן יצוא תרופות גנריות לארה"ב אינו יכול להתבצע, גם אם תקופת הגנת המידע במדינת המקור של החברה המייצאת קצרה יותר.



"השגרירות הורתה לעקוף משרדי המשפטים והבריאות"



ליפשיץ מציין כי לאחר התדיינות ממושכת עם משרדי המשפטים והבריאות, פסקו הפניות מצד משרד הסחר האמריקאי, כך שבמשרד הבריאות הניחו שהנושא הובהר. ואולם להפתעתו של משרד הבריאות התברר, כי לא זו בלבד שמשרד הסחר האמריקאי אינו מסתפק בהבהרות שקיבל, אלא ממשיך להתדיין על נושא היתרי היצוא והרשימה השחורה עם משרד התמ"ת - תוך מידור משרדי המשפטים והבריאות.







"גילינו לתדהמתנו, כי משרד הסחר האמריקאי קיבל הנחיה משגרירות ישראל בארה"ב לרכז את כל הפניות בנושא זכויות קניין רוחני דרך משרד התמ"ת, ולא לפנות ישירות למשרדי הבריאות או המשפטים", אומר ליפשיץ. "זאת למרות שנושאי זכויות קניין רוחני הם נושא משפטי מובהק".



לדבריו, רק בשבועות האחרונים נודע למשרד הבריאות כי משרד הסחר האמריקאי ביקש הבהרות נוספות בנושא היתרי היצוא, ואולם כאשר התבקשה רחל הירשלר מהתמ"ת למסור את מועדי הפניות, היא התחמקה מכך.



ליפשיץ מאשים את משרד התמ"ת בכך שטיפולו הלא שקוף בפרשת הרשימה השחורה גרם נזק רב. זאת משום שכאשר גילו במשרדי הבריאות והמשפטים על ההתדיינות בין משרד הסחר האמריקאי למשרד התמ"ת, ועל כוונת משרד הסחר האמריקאי להותיר את ישראל ברשימה השחורה - כבר היה מאוחר מדי להגיב על הפניות.



התמ"ת: "אנחנו פועלים להסרת ישראל מהרשימה"



בועז הירש, המשנה למנכ"ל משרד התמ"ת, סירב להגיב על טענות הבכיר במשרד הבריאות: "לא נלבן מעל דפי העיתון את השאלה מדוע המייל לא עבר ממשרד התמ"ת למשרד הבריאות. בסופו של יום, התשובות למשרד הסחר האמריקאי סופקו לפני שנקבע מעמדה של ישראל ברשימה. שר התמ"ת מנסה להסיר את שמה של ישראל מהרשימה השחורה מבלי לפגוע בתעשייה הגנרית הישראלית. אנחנו חושבים שניתן לעשות זאת".



בתשובה לשאלה מה השתנה מאז 2005 שמצדיק פתיחה מחודשת של נושא ההגנה על זכויות הקניין הרוחני, אומר הירש: "אהוד אולמרט, שהיה אז שר התמ"ת, ניסה להסיר את הסוגיה הסבוכה הזו מיחסי הסחר בין ישראל לארה"ב אבל לא הצליח. לא הצלחנו להגיע למהלך מוסכם ולהכרה אמריקאית בוויתור שנעשה כאשר חוק הפטנטים שונה. עם זאת, נוכח המהלכים שישראל נקטה, אנחנו מזהים יתר גמישות מהצד האמריקאי".



הירש דוחה את ההערכה כי מאז פגישתו של השר ישי עם מנהלים בכירים בחברת התרופות פייזר, אימץ משרד התמ"ת את עמדת החברות האינובטיביות. "אנחנו לא חושבים שישראל צריכה להיות ברשימה השחורה ושצריך לשלם כל מחיר כדי להוריד את שמה מהרשימה. אבל צריך להפוך כל אבן להסיר את הסוגיה שמעיבה על היחסים עם שותף סחר חשוב כמו ארה"ב, ולשמחתנו יש עכשיו נסיבות שמאפשרות למנף את הנכונות שלנו ללכת לקראת האמריקאים כדי לרדת מהרשימה".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully