וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדריך לנוסע החסכן: לטיסות השכר הזולות עלול להיות מחיר כבד

עירית רוזנבלום

30.4.2008 / 9:06

טיסות שכר ונופשונים הם דרך זולה ליהנות מחופשה בחו"ל, אך הם טומנים בחובם סיכונים רבים ■ מהו ההבדל בין טיסות שכר לטיסות סדירות, ומה יכולים הנוסעים לעשות כדי לא להיפגע מתקלות בדרך לחופשה המיוחלת

טיסות השכר, המכונות צ'רטר, נולדו כפתרון עונתי לתגבור טיסות סדירות או כאפשרות הגעה ליעדים שמחוץ לנתיב של הטיסות הסדירות, כמו למשל הטיסות לאיים קוס ורודוס. גם התנועה לאנטליה נולדה כך. חברות השכר מכסות מגוון רחב של יעדים - טורקיה, איי יוון, יעדים בבולגריה, הערים הקלאסיות של אירופה כמו לונדון, פאריס, פראג ובודפשט, ברצלונה, מילאנו, רומא ועוד.



את הטיסות ליעדים קובעת קבוצה של סיטונאים מובילים, בהם השטיח המעופף, יוניטל מקבוצת ישראייר, קווי חופשה, אשת טורס, קשרי תעופה, איזי טרוול והמרכז לתיירות בינלאומית. מספר הטיסות לעונה נקבע לפי תחזית מסוימת של הסיטונאים, שלעתים מוסיפים או גורעים טיסות בעונה עצמה לפי מצב השוק. עם זאת, בשנים האחרונות טיסות שכר רבות פועלות לאורך כל השנה, בתדירות נמוכה יותר.



המחיר משתנה פעמיים ביום



להבדיל מטיסות השכר, הנקבעות בהתאם למצב השוק, הטיסות הסדירות של חברות תעופה כמו אל על ולופטהנזה פועלות על פי לוח זמנים שנקבע מראש בתחילת השנה. החברות אחראיות לשווק את הטיסות, לקבוע את המחירים ולמכור את המושבים דרך סוכני הנסיעות.



את טיסות השכר, לעומת זאת, רוכשים הסיטונאים בתשלום מראש. לעתים כמה סיטונאים מתחלקים במטוס אחד, וכל סיטונאי רוכש חלק ממושבי המטוס. יש גם חברות סיטוניות שקונות "בלוקים" של מקומות על טיסות סדירות, ואז הן חייבות לשלם עליהם כמו בטיסת שכר - כלומר מראש. היתרון לצרכן ברכישה של כרטיס כזה הוא גמישות רבה יותר, גם אם לא בהכרח במחיר נמוך יותר.



סיטונאי שלא מצליח למכור את המקומות שרכש מפסיד. מצד שני, אם הסיטונאי לא הצליח למכור חלק מהמקומות בטיסת צ'רטר, יש באפשרותו לבטל את הטיסה לגמרי. לא רק הטיסה יכולה להתבטל ברגע האחרון - גם מחירי טיסות השכר משתנים מרגע לרגע. לדברי עמי כהן, מנכ"ל קווי חופשה, המחירים משתנים פעם-פעמיים ביום, ולא בהכרח יורדים - "בשנים האחרונות, ככל שהתקרבנו ל'רגע האחרון' המחיר דווקא עלה", הוא אומר.



המטוסים של חברות השכר עשויים לבצע עד ארבעה סבבים ביום ליעדים קרובים כמו טורקיה והים התיכון. אנטליה, למשל, נמצאת במרחק שעת טיסה מישראל. אם יש ביקוש - מגדילים את מספר הטיסות. לחברות התעופה יש הרבה מטוסים, ולרוב אפשר למצוא מטוס שייכנס לסבב.







סיטוניות השכר עושות שימוש בשני סוגים של טיסות שכר - באמצעות טיסות של חברות התעופה הישראליות ובאמצעות חברות תעופה זרות.



חברות התעופה הישראליות המבצעות טיסות שכר הן ישראייר, ארקיע וסאן דור, שהבעלים שלה היא חברת אל על. מחירי טיסות השכר של חברות התעופה הישראליות גבוהים בעשרות דולרים לנוסע מטיסות השכר באמצעות חברות זרות, וההסבר, על פי החברות הישראליות, נעוץ בהוצאות הביטחון.



איחורים בטיסות ויחס לא הולם



טיסות השכר, או ליתר דיוק הנופשונים, מככבים מדי שנה בתלונות שמתקבלות במוסד הבוררות של התאחדות סוכני הנסיעות, בארגוני הצרכנים השונים ובעיתונים. עיקר התלונות נוגעות לאי דיוק במועדי טיסות, פיגורים של שעות ארוכות והיעדר מידע מתי תצא הטיסה לדרך, העברת הנוסע למלון שלא ביקש כשהסוכן מתגונן בטענה שהמלון ביצע "הזמנת-יתר" (אובר בוקינג), מענה גס במוקדי ההזמנות ואף התנהגות בלתי נאותה של נציגי החברות בחו"ל - לדוגמה, פיזור ממושך של הנוסעים משדה התעופה אל המלונות, לחץ להשתתף בטיולים המאורגנים וזלזול בנוסעים.



רוב התלונות על איחורים בטיסות עוסקות בטורקיה ובדילים ליעדים קרובים, מאחר שהמטוסים המשובצים לטיסות עושים כמה סבבים ביממה. אם נפתח איחור ביעד אחד, הוא יימשך גם אל היעד הבא. גורם בענף מסביר שבאירופה מוטלים על חברות התעופה המקומיות קנסות על איחורים, ולכן קודם כל משתדלות החברות הזרות לא לאחר באירופה - וכך נוצר איחור גדול יותר בישראל.



לעומת זאת, בצלאל קרבט מסאן דור אומר כי ואם יש בעיה עם מטוס, סאן דור יכולה לקבל מטוס גיבוי מאל על או להודיע לנוסעים לא להגיע.







מנכ"ל איזי טרוול איזי מדם, שחולק חלק מהמטוס של קווי חופשה לטורקיה, אומר כי השנה לקחו כל הסיטונאים מקדם ביטחון בזמנים כדי לא לחזור על העיכובים ולא להגיע למקרים חריגים של שעות המתנה בשדה התעופה כמו אלה שהתרחשו בשנה שעברה: "הסיטונאי לא יודע מה הסוכן מספר ללקוח, אם הוא מייפה את המלון או מעלה את רמת הציפיות. רובם לא עושים זאת, אבל כאשר זה קורה, לעתים אנחנו סופגים את האש גם כשאנחנו לא אשמים", הוא מוסיף.



כספקית הנופשונים הגדולה ביותר לאנטליה, חברת השטיח המעופף היא הכתובת הטבעית למירב התלונות. זיו רבינוביץ, מנהל השיווק של החברה, אומר בתגובה כי יותר מ-70% מטיסות הפסח לטורקיה היו של השטיח המעופף. "כל התלונות ידועות לנו. השנה נעשה את מיטב המאמצים לצמצם אותן למינימום. באשר ליחס של המוקדנים, לקחנו מומחה לשירות שמעביר סדנה מיוחדת בעניין. כמו כן ריווחנו את הזמנים בין הטיסות, כדי למזער את הבעיות שמתעוררות בתקופות העומס, אך יש לציין שברוב המקרים שינויי שעות נכפים עלינו על ידי חברות התעופה".



עמי כהן מקווי חופשה מודה שגם על המוצרים שלהם מתקבלות תלונות, אך באופן כללי, "אם הסיטונאי רוכש בזמן את החדרים באנטליה וגם משלם עבורם במועד - המלון מכבד את ההזמנה", הוא מדגיש. לדבריו, קווי חופשה מטיסה את הנוסעים בחברת התעופה סקיי, ששיעור הדיוק שלה גבוה במיוחד.



שי מרינה מישראייר מסביר ש"גם במטוסים משוכללים קורות תקלות, ולוקח זמן לארגן מטוס חלופי. לעתים זה לוקח יום או יומיים. השאלה היא אם יהיו שני מקרים או עשרה בעונה. בדרך כלל זה קורה ב-15 באוגוסט, ביום השיא של השנה ביציאות".



ברוריה חן מהמרכז לתיירות בינלאומית, המתמחה באיי יוון ובאתונה, מוסיפה שבמקרה של תקלות, אם חברת התעופה יצרה את התקלה - יש לתבוע אותה. "אם סיטונאי ביטל או איחד טיסות, הוא הכתובת לתלונות".



איך למזער נזקים



? לקוח שלא יממש את כרטיס הטיסה אינו זכאי להשבת הכסף ששילם - זה חוקי ומעוגן בתקנות מיוחדות, שמסדירות את נושא טיסת השכר (תקנה 13). עם זאת, אם הצרכן ביטל את הטיסה לפני המועד והחברה הטיסה אחר במקומו, זכאי הצרכן לקבל השבה של כספו. כדי לבדוק את העניין, מומלץ במקרה של ביטול לברר בחברה אם המטוס נסע בתפוסה מלאה.



? חשוב לרכוש ביטוח בפני ביטול טיסה. את הביטוח צריך לרכוש מיד עם רכישת הכרטיס. אחרת, הלקוח עלול להיקלע למצב שבו יקרה אירוע שיביא לביטול הטיסה, אך לא יהיה לו כיסוי ביטוחי לאותו אירוע.



? ביטול טיסה מראש אינו מחייב את הצרכן לשלם את המחיר עבור חבילת הנופש, אלא רק על הטיסה ועל ההוצאות שנגרמו לחברה. לדוגמה, אם החבילה כוללת מלון וטיולים שטרם הוזמנו, או שהם ניתנים לביטול, זכאים הצרכנים להחזר.



? החברות שומרות לעצמן את האפשרות לשנות את שעות היציאה והחזרה. אם יש איחור או דחייה שאינם בגדר הסביר וללא הסבר מוצדק, הלקוחות יהיו זכאים לפיצוי. בתי המשפט קבעו לצרכן פיצוי במקרים שבהם החברות התרשלו ולא מסרו לצרכנים את המידע במועד, ובחלק מהמקרים אף בשל כך שלא וידאו כי המידע נמסר לצרכנים מבעוד מועד. בכל מקרה, מומלץ לקבל בכתב את מרווח האיחור האפשרי, לברר את המועד הסופי של הטיסה ולהיערך לשינויים אפשריים.



-העצות באדיבות המועצה לצרכנות


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully