וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק מזון: הבנזין מזנק לשיא - 6.58 שקל לליטר; מוצרי החשמל יעלו ב-10%

ליאור דטל

30.4.2008 / 9:39

האינפלציה כבר לא פוגעת רק בשכבות החלשות: הבנזין, מוצרי החשמל, הבשר, העופות, הביצים והמלח יתייקרו בעשרות אחוזים ■ בחנויות החשמל אומרים כי ספגו עד כה את עליית המחירים - לפי הערכות בקרוב יחול שינוי מגמה



מאת: ליאור דטל ואבי בר-אלי



משבר האורז ועליית מחירי כמה מוצרי מזון בסיסיים אחרים פגעו עד כה בעיקר בשכבות החלשות, אך כעת גם העשירונים העליונים יתחילו לספוג התייקרויות. מוצרים חשמל, כמו מכונות כביסה, מקררים מדיחי כלים, המיוצרים בעיקר במזרח הרחוק, צפויים להתייקר בשיעור של 3%-10% כבר בחודש הקרוב בעקבות עלייה במחירים של חומרי הגלם בעולם, בעיקר מתכות וחומרי הלוואי של תעשיית הנפט - פלסטיק וגומי.







העלייה במחירי הנפט ממשיכה לתת את אותותיה גם במחירי הדלק, העולים זה החודש השלישי ברציפות ושוברים שיא. הדלק יתייקר היום בחצות בכ-29 אגורות לליטר: בנזין 95 אוקטן יתייקר ב-4.61%, ומחירו יגיע ל-6.58 שקלים לליטר (בשירות עצמי), ובנזין 96 אוקטן יתייקר ב-4.60%, ומחירו יסתכם ב-6.60 שקלים לליטר. עמלת תדלוק תגיע ל-12 אגורות לליטר, כולל מע"מ. המחיר הגבוה ביותר לבנזין נרשם עד כה באוגוסט 2006 - 6.4 שקלים לליטר.



למרות ייסוף השקל, התייקר הדלק בשלושת החודשים האחרונים ב-10%, ומתחילת 2008 - ב-5.6%. הייקור נובע מעליית מחירי הנפט בעולם, אשר הגיע בימים האחרונים לסף 120 הדולר לחבית. בתוך כך, מתייקרים באופן משמעותי תזקיקים נוספים שבשער בתי הזיקוק. מחיר הסולר לתחבורה מזנק בפעם השלישית ברציפות ב-15.3%, לאחר שרשם עלייה של 21.6% בחודשיים הקודמים, והמזוט יתייקר ב-5.36%, לאחר שהשלים עלייה של כ-13% בחודשיים האחרונים.



סופגים מחירים - בינתיים



המחירים של מוצרי החשמל והאלקטרוניקה הבידורית מושפעים מהעלויות הגבוהות של חומרי הגלם, בייחוד מתכות וחומרי הלוואי של תעשיית הנפט - פלסטיק וגומי, אומר ערן פישמן, מנכ"ל משותף באתר הצרכנות WiseBuy, עם זאת, לדבריו, המחירים בישראל כמעט שלא השתנו עקב ירידת ערך הדולר שקיזזה את עלויות הייצור הגבוהות.







בשוק מוצרי החשמל אומרים כי עד כה ספגו משווקי המוצרים והרשתות את עליית המחירים כדי לא לפגוע בקניות הצרכנים לקראת חג הפסח. עם זאת לפי ההערכות בשוק, בקרוב יחול שינוי מגמה. ואכן, מאיר סהר, מנכ"ל חברת קריסטל, המשווקים, בין השאר, מוצרי החשמל של חברת אמנה, קריסטל AEG ובלומברג, אומר כי הוא צופה עלייה של הכ-5%-10% במחירים של מוצרי החשמל הלבנים כבר במאי-יוני. "מרבית היבואנים עדיין לא העלו את המחיר לצרכן, על אף שהספקים העלו את מחיר הקנייה", הוסיף סהר.



יגאל כהנא, סמנכ"ל מכירות ב-BSH, המייבאים את מוצרי בוש, סימנס וקונסטרוקטה, אומר: "באחרונה יש בעולם ובישראל מגמה של עליית מחירים בתחום מוצרי החשמל הלבנים. חלק מהספקים בישראל כבר העלו מחירים, וחלקם יעלו מחירים בקרוב. להערכתו, עליית המחירים תסתכם ב-3%-5%.



דובר אלקטרה מוצרי צריכה ישראל אמר: "מרבית העסקים בחו"ל מדברים על עליית מחירים של 5% עד 15%. אלקטרה תמשיך לספוג את עליות המחירים ככל הניתן".



ארמו דריהם, סמנכ"ל שיווק ומכירות בקבוצת חיון, המשווקים, בין השאר, מסכי מחשב מתוצרת סמסונג, אומר: "אכן בחודשיים האחרונים אנחנו מרגישים עלייה מתונה במחירים של מסכי המחשב וצופים כי עלייה זו תימשך גם בחודשים הקרובים עד לאולימפיאדה בשל הסבת פסי הייצור לתחום טלוויזיות LCD. נכון להיום, אנו סופגים את עליית מחירי המסכים ולא נערכים לעליית מחירים בישראל".



משקם אלקטריק נמסר כי החברה קובעת את מחירי הצרכן לפי מחירי קניית המוצרים מהספקים השונים, ומכיוון שעד כה לא התקבלו מהספקים שינויים מהותיים במחירי הקנייה, החברה לא העלתה או הורידה את מחירי המוצרים.



מתדיראן Carrier נמסר כי החברה תשקול את צעדיה בבוא העת לפי התפתחויות השוק.



זינוק במחירי העוף



בימים האחרונים מדווחים ברשתות השיווק על התייקרות חדה במוצרי העוף הטרי. בכמה מהרשתות מדווחים כי מחירי העוף הטרי זינקו בכ-65% בהשוואה למחירים לפני החג. "אנחנו סופגים את רוב עליית המחיר, כי אנחנו רואים שהלקוחות כועסים על העניין", אומר שלום נעמן, מבעלי רשת מחסני השוק. לעומתו אומר רמי לוי כי מחירי העוף הטרי התייקרו בכ-100% בחודשים האחרונים. לדבריו, מחיר עוף שלם ברשת שבבעלותו שהיה לפני כחודשיים 6-7 שקלים, מגיע כיום לכ-12 שקל.



מזכיר ארגון מגדלי העופות, יעקב כהן, אומר כי מגדלי העופות והמשחטות לא העלו את מחירי העופות הנמכרים לרשתות לאחרונה, וכי המחירים זהים לאלו שהנהיגו לפני החג.



בענף הביעו חשד כי בין ספקי העופות קיימים גורמים שמתאמים את מחירי העופות לרשתות.בנוגע לטענות אלה אומר כהן כי העובדה שקיימים יותר מעשרה גופים שמשווקים עופות, מצביעה על כך שקיימת תחרות במשק. לדבריו, מגדלי העופות זכאים לתאם את כמויות הייצור שלהם ביניהם כדי לא ליצור עודפים בשוק העלולים להוביל להשמדת מוצרים והפסד כספי.



גם מחירי הביצים, המצויים תחת פיקוח, צפויים לעלות עקב התייקרות מחירי המזון לעופות בחודשים האחרונים. לדברי כהן, אומר כי מגדלי העופות זכאים לבחינת עדכון מעלה של מחיר הביצים רק כשסף התייקרות עלות הגידול עובר את ה-5%, וכי כרגע ההתייקרות מגיעה ל-4%.



גם הבשר והמלח מתייקרים



אל האורז, שהתייקר בין 18% ל-72%, והלחם שבפיקוח שהתייקר בכ-4% לפני החג, הצטרף מוצר נוסף: מלח השולחן והמלח לבישול שבפיקוח - עלייה של כ-28.6% החל במאי. מחירם המירבי של מלח שולחן רגיל, מלח שולחן מעולה ומלח מטבח, יעלה מכ-1.4 שקלים לכ-1.7 שקלים. ממשרד התמ"ת נמסר כי מחירי המלח לא התייקרו מאז יוני 2002.



בעלי הרשתות מציינים כי גם מוצרי הבשר הקפוא, הגולמי והטחון צפויים להתייקר במאי. מחירי הבשר הקפוא ברבוע כחול יתייקרו ב-1 במאי בכ-10%. ברשתות אחרות דיווחו כי מחירי הבשר הקפוא יתייקרו בכ-20% בחודש הבא.



רבוע כחול מיישרים קו



כמה ימים לאחר שמחירו של האורז עלה בחדות, ממשיכות רשתות השיווק לדווח על ביקוש גבוה מהרגיל למוצרי האורז. כמה מהרשתות דיווחו על ביקוש גבוה ב"מאות אחוזים" מהרגיל, אך ציינו כי הוא מצוי במגמת ירידה, ככל שעובר הזמן.



ברשת רבוע כחול, שבה נמנעו עד כה מלעלות את מחירי האורז בסניפיה (מגה, מגה בעיר ושפע שוק), העלו אתמול את מחיר האורז ב-30%-65% - כך נמסר מהחברה. מחירי האורז בשופרסל עלו בשיעור של 18%-72% כבר בתחילת השבוע. ואולם בכמה מרשתות השיווק הקטנות יותר עדיין לא העלו את מחירי האורז, והוא נמכר במחירים נמוכים משמעותית מאלה שברשתות הגדולות.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully